Kärvande tanklock

ande

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
CBR900RR
Hej!

Jag har en CBR 900 med ett kärvande tanklock. Det går inte att vrida runt nyckeln för att öppna locket. Det är lite tråkigt att inte kunna tanka nu när sässongen börjar. Är det någon som har en bra idé om hur jag skall gå tillväga. Vill inte bryta av nyckeln i låset. Jag har provat med lite 5-56 i låset. Men det hjälpe inte. Kanske behövs lite till.

/Mvh Johan

Lokalisera alla kontaktytor där friktion uppstår och smörj sedan med fett.

Kan det t.ex. vara så att det kärvar där "låskolvarna" hakar fast i tanken?

foobar skrev:
2096344 Lokalisera alla kontaktytor där friktion uppstår och smörj sedan med fett.

Kan det t.ex. vara så att det kärvar där "låskolvarna" hakar fast i tanken?

Hur ska han "lokalisera" dem om han inte får upp locket? Röntgen? Titthålsteknik? Fiberoptik?

Rostlösning, mer femfemtiosex och tryckluft på burk kanske hjälper.

Det går inte att öppna

Problemet är att tanklocket är stängt. Jag kommer inte åt låsanordningen. Om det inte går att ta loss hela locket. Men det verkar för enkelt att bara lossa på bultarna runt omkring. Eller är det så lätt? (isf vad fyller nyckeln för funktion?)

/Johan

ande skrev:
2096358 Problemet är att tanklocket är stängt. Jag kommer inte åt låsanordningen. Om det inte går att ta loss hela locket. Men det verkar för enkelt att bara lossa på bultarna runt omkring. Eller är det så lätt? (isf vad fyller nyckeln för funktion?)

/Johan

Det är bara o ta bort bultarna runtomkring...

Chronic skrev:
2096356 Hur ska han "lokalisera" dem om han inte får upp locket? Röntgen? Titthålsteknik? Fiberoptik?

Jag ger inte speciellt mycket för dina kommentarer. Jag missuppfattade frågan, men det betyder inte att det är fritt fram för spydigheter från din sida.

Till trådskaparen: Testa att trycka på tanklocket lite samtidigt som du försöker vrida om nyckeln. Detta brukar hjälpa för mig när det kärvar (då beror det oftast på att "låskolvarna" kärvar lite...) Genom att lägga ett tryck på locket minskar friktionen mellan "låskolvarna" och tanken.

Blir till att meka lite när man kommer hem

Om det är så enkelt att det räcker med att lossa på bultarna så är låset näst intill onödigt. En skruvdragare är ju nästan gratis idag.

Jag får testa med ännu mera 5-56 i em när jag kommer hem. Vem vet det kanske till och med har legat till sig under natten och fungerar bra nu. :)

/Johan

foobar skrev:
2096374 Jag ger inte speciellt mycket för dina kommentarer. Jag missuppfattade frågan, men det betyder inte att det är fritt fram för spydigheter från din sida.

Till trådskaparen: Testa att trycka på tanklocket lite samtidigt som du försöker vrida om nyckeln. Detta brukar hjälpa för mig när det kärvar (då beror det oftast på att "låskolvarna" kärvar lite...) Genom att lägga ett tryck på locket minskar friktionen mellan "låskolvarna" och tanken.

Tyvärr är det mer eller mindre fritt fram för spydiga kommentarer på ett internetforum. Nu kombinerade jag min spydighet med hjälp till trådstartaren, så det var inte helt bortkastat. Du får helt enkelt tåla en ironisk tillrättavisning eftersom du inte läste hans fråga ordentligt.

Chronic skrev:
2096403 Tyvärr är det mer eller mindre fritt fram för spydiga kommentarer på ett internetforum. Nu kombinerade jag min spydighet med hjälp till trådstartaren, så det var inte helt bortkastat.

Rent tekniskt, ja! Sedan beror det ju på hur var och en är funtad i huvudet också, eller hur? :tomten

Anser du att svårighetsgraden stegras när du skriver inlägg som inte är spydiga?

Jag tål (och t.o.m. uppskattar) ironi men jag har svårare för rena spydigheter.

Jag har aldrig varit med om att man får loss locket genom att bara lossa bultarna,visst "lossnar" det med det går inte att ta loss.

Don Danielsan skrev:
2096371 Det är bara o ta bort bultarna runtomkring...

NOT. det sitter en eller 2 skruvar under locket när du fått upp det.

Tryck på locket samtidigt som du vrider nyckeln, det löser sig. :tummenupp

Chronic skrev:
2096403 Tyvärr är det mer eller mindre fritt fram för spydiga kommentarer på ett internetforum. Nu kombinerade jag min spydighet med hjälp till trådstartaren, så det var inte helt bortkastat. Du får helt enkelt tåla en ironisk tillrättavisning eftersom du inte läste hans fråga ordentligt.

Bra inställning..... :7peta

Till trådskaparen med min ena nyckel går de inte heller öppna locket för den är inte slipad rätt, testa reserv nyckeln kanske? Glöm inte heller trycka ner locket då du vrider på nyckeln för de är ju fjädrat.

Långa farbron skrev:
2096451 Jag har aldrig varit med om att man får loss locket genom att bara lossa bultarna,visst "lossnar" det med det går inte att ta loss.

Okej kan ha fel, men kanske är olika från hoj till hoj oxå, han kan ju testa om han nu inte får upp locket iaf...

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka