Kärvande gashandtag på sprillans ny KTM (DbW)

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Har en sprillans ny KTM 690 Duke. Som jag idag körde lite grann för första gången.

Märkte att gashandtaget fastnar i det läge man släpper det i.

Det är inga problem att vrida tillbaka handtaget, och jag känner inget motstånd/kärvande när jag väl vrider tillbaka det.

Hojen har alltså Drive-by-Wire, det vill säga elektroniskt gashandtag.

Ska ut och köra lite mer seriöst i morgon och skulle vilja ha lite uppslag på vad som kan vara fel och hur jag kan åtgärda det.

Det enda jag gjort är att jag ändrat vinkeln lite grann på bromshandtaget, vilket sitter ihop med samma "paket" som gasen.

Idéer?

du har inte knuffat handtaget för långt in på styret när du var där och ändrade vinklarna? så att insidan av gashandtage ligger emot styrets ände

Vet inte exakt hur KTM löst sin DbW-funktion men skulle gissa att det fortfarande finns en vajer till en grunka (styrenhet eller vad det kan kallas) från gashandtaget. Så är det iaf på min Ducce med DbW, så det kan vara en lite för osmord vajer från fabrik.
Kan ju också vara en returfjäder som inte vill vara med riktigt eller så kanske handtaget är lite för bra påsatt så gummit ligger emot i innerkanten och hindrar handtaget att gå tillbaka?

Trevlig hojval f.ö.

du har inte knuffat handtaget för långt in på styret när du var där och ändrade vinklarna? så att insidan av gashandtage ligger emot styrets ände

Hmm, inte omöjligt alls. Är inte helt familjär med hojen än, så vet inte exakt hur det ser ut.

Det jag vet är att det sitter som ett "ändstycke" eller en plugg som inte rör sig ihop med gashandtaget. Kanske den som är boven?

Fler idéer? :)

Ny hoj garanti! Bara att åka till firman som sålde hojen och säga Fixa!

Mjo, vanligtvis hade jag gjort så. Men för att göra en lång historia kort: Firman jag köpte hojen av ligger inte runt hörnet, så sparar den resan till något mer allvarligt.

Vet inte exakt hur KTM löst sin DbW-funktion men skulle gissa att det fortfarande finns en vajer till en grunka (styrenhet eller vad det kan kallas) från gashandtaget. Så är det iaf på min Ducce med DbW, så det kan vara en lite för osmord vajer från fabrik.
Kan ju också vara en returfjäder som inte vill vara med riktigt eller så kanske handtaget är lite för bra påsatt så gummit ligger emot i innerkanten och hindrar handtaget att gå tillbaka?

Trevlig hojval f.ö.

Ok, bra tips! Blir till att ta med 5-56:en i morgon då.

Tackar! :)

5-56 och WD-40 är inte speciellt bra att smörja vajrar med då det har en väldigt kortvarig smörjeffekt. Tror dock mer på att handtagsgummit tar emot, hojen är ju trots allt ny.

5-56 och WD-40 är inte speciellt bra att smörja vajrar med då det har en väldigt kortvarig smörjeffekt. Tror dock mer på att handtagsgummit tar emot, hojen är ju trots allt ny.

Sant, dock är dom väldigt penetrerande (yes, you just read that :hihi ).

Men jag tror också på din teori! Får kika i morgon innan jag beger mig.

Tror som sagt inte du behöver penetrera något utan bara dra ut gummit lite...

Nu blev det riktigt lågt... :brinnerup

Va på't igen idag. Upplevde inte att det kärvade nått dock, go figure. :gnissla

Behövde väl kanske slitas in lite bara.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back