Kära doktor Sporthoj

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
Har du kanske varit och duttat med snabeln i en giftbrunn? :va

Blåsor i munnen kan vara tex. herpes...

Kolla upp dig så du inte har nå't sånt läbbigt i kroppen.

Dåliga :tuttar är inte det sämsta! :näsblod

Annars ligger väl stress närmast till hands. Kliar det i hårbotten?

Krya på dig.

Givetvis handlar inte detta om huvuddelen av klienterna! Faktum kvarstår dock att alla "gnällspikar" tar upp resureser från nättre behövande.
Å ja, smärtklienter är en speciell grupp och väldigt resurskrävande. Fortfarande gäller inte detta alla smärtklienter utan hypokondrikerna, plus de som själv sätter sina popdiagnoser. Å för att vara ännu mer nyanserad: Jodå, hypokondriken lider, ingen tvekan om det, men det är inte ett tecken på att man har cancer eller annan allvarlig sjukdom!

Så sant.

Och ja, man blir förbannad de få gånger man kommer till akuuuuuuten (ordet akut får en HELT annan innebörd efter ett besök där... :mad:)
Där sitter allsköns tomtar, med vad som synes "vanliga" småsaker (skrubbsår, fiskekrokar, skärsår, fästingar å gu vet vad för trams) som man ju behandlar hemma.
Och om man nu klumpar till det med sin hembehandling, och det ff gör ont efter ett par dar, möjligen besöker sin hus-fältskär på vårdcentralen. (eller som jag snart kommer göra: gå till en veterinär!)
Ja så tillhör jag ju den andra änden av skalan och är korkad på mitt sätt: D.v.s går inte till doktorn förrän man har huvudet under armen...
Och då upptäcker man att de inte alltid tror på en ELLER förstår att man FAKTISKT har så ont som man säger... för de är så vana med folk som gnäller och överdriver för att få gå sjukskrivna så det man säger tillhör väl bara "normalbruset" i läkarens öron...

Så sant.

Och ja, man blir förbannad de få gånger man kommer till akuuuuuuten (ordet akut får en HELT annan innebörd efter ett besök där... :mad:)
Där sitter allsköns tomtar, med vad som synes "vanliga" småsaker (skrubbsår, fiskekrokar, skärsår, fästingar å gu vet vad för trams) som man ju behandlar hemma.
Och om man nu klumpar till det med sin hembehandling, och det ff gör ont efter ett par dar, möjligen besöker sin hus-fältskär på vårdcentralen. (eller som jag snart kommer göra: gå till en veterinär!)
Ja så tillhör jag ju den andra änden av skalan och är korkad på mitt sätt: D.v.s går inte till doktorn förrän man har huvudet under armen...
Och då upptäcker man att de inte alltid tror på en ELLER förstår att man FAKTISKT har så ont som man säger... för de är så vana med folk som gnäller och överdriver för att få gå sjukskrivna så det man säger tillhör väl bara "normalbruset" i läkarens öron...

Det där är så jävla sant!
Jag e oxå en såndär som helst har så lite med doktorer att göra som möjligt. Enda gången jag varit hos doktorn sen jag var liten skit var i lumpen i början på 90-talet pga att jag inte hade nåt brosk kvar under knäskålen mellan lårbenet och skenbenet. Men sen för nåt år sedan när jag var inne hos en läkare på en vårdcentral så sitter idioten till läkare och tror att jag ljuger!? Vad i helvete? Det slutade med att jag bad honom fara åt helvete.
Indier var han och även om han hade förstått vad jag sa (hans språkkunskaper var starkt begränsade) så lyssnade han inte på vad jag sa.

Efter de turerna (lång historia) så har mitt förtroende för läkare gått käpprätt åt pipan. Slå upp i FASS på en dator och skriva ut en tablett kan väl förfan vilken idiot som helst göra.

Jag har jobbat med felsökning i hela mitt liv, i olika bransher och med olika saker, och en sak som är gemensamt för ALL typ av felsökning, oavsett om det gäller fordon, människor eller datorer, är att man LYSSNAR på patienten/kunden/motorn för att kunna ställa en diagnos och sen göra nåt åt det.

Last edited:
Så sant.

Huvet på spiken.(som vanligt):tummenupp
Tillhör samma skara som du som kanske ivf enligt andra borde uppsöka läkare lite oftare.Har iofs fått lida lite för detta då jag har me`n efter både skidvurpa och mc-vurpa.Å andra sidan vet bara gud om det hade hjälpt att gå till sjukan.Ens egna diagnos stämmer ofta bäst.Säger inte att man inte ska uppsöka läkarn men spring inte ner dörren.Den dan jag går dit vill jag att han/hon tror på att jag lider så mycket som jag verkligen gör.
Till trådskaparen,stress låter inte helt otänkbart då jag hade ungefär samma skit i samband med nytt företag osv.Krya på dig

Last edited:
. Slå upp i FASS på en dator och skriva ut en tablett kan väl förfan vilken idiot som helst göra.

Man LYSSNAR på patienten/kunden/motorn för att kunna ställa en diagnos och sen göra nåt åt det.

Näe det har dem sekreterare till. :gnissla

Varje läkare har ungefär 30 minuter bokat åt varje patient. Gissa hur lång tid man har till att LYSSNA då 5-15 minuter till att sätta sig in i patientens fall / läsa journal, 5-10 minuter till att diktera efter patienten har gått, begära labprover etc, resten till att undersöka patienten. Tiden räcker inte till / för få läkare till antalet patienter:huvet

å så inte glömma de obligatoriska kafferasterna :mattias

De flesta AT-läkare jag mött på VC brukar inte bry sig om att lyssna, de har redan bestämt vad som är fel. :mad:

De som varit bäst har varit distriktsläkare som inte kollar journalen innan. Vet inte varför det blir bra då men.....

Akuten ja.... sitta 6 tim för en provtagning... *suck* Men VC ger remiss dit....

De som varit bäst har varit distriktsläkare som inte kollar journalen innan. Vet inte varför det blir bra då men.....

För att de lyssnar på vad patienten säger :tummenupp

2fast4Hjo skrev:
Varje läkare har ungefär 30 minuter bokat åt varje patient. Gissa hur lång tid man har till att LYSSNA då 5-15 minuter till att sätta sig in i patientens fall / läsa journal, 5-10 minuter till att diktera efter patienten har gått, begära labprover etc, resten till att undersöka patienten. Tiden räcker inte till / för få läkare till antalet patienter

Grejen är att det spelar ingen roll om de har 5 minuter eller 5 timmar på sig, de lyssnar ju inte på vad man säger de där 5 minutrarna ens?

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick