Kära doktor Sporthoj

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date

FreddaGädda

Guest
Nu är jag hemma och sjuk IGEN. Kan väll gissa att det här är ungefär fjärde gången sen april, om man räknar bort de mindre gångerna jag jobbat ändå, vilket är kanske två ggr.

Jag känner när det kommer smygandes, precis som en förkylning, är sen sjuk i en till tre dagar, sen fullt frisk igen.

Symtom:
-Svaghet
-Trötthet (Sovit i 17-18 timmar inatt)
-Smått svullen, känns tydligast i ansiktet och händerna
-Något frånvarande känsel, ungefär som om man skulle ha kirurghandskar på sig.
-Blir under tiden ibland öppet mål för led- och benhinneinflammation.
-Stel utav bara helvete i nacken
-Huvudvärk
-Blåsor i munnen
-Skakis

Symtom som skulle korrelerat med vanlig förkylning men är frånvarande:
-Snor
-Hosta
-Halsont
-Förlorad aptit
-Lock för öronen
-Hög hjärtaktivitet
-Lång sjuktid
-Feber

Jag var hos läkarn' för kanske 1½-2 år sedan för detta, och de sade då att det lär vara ett virus som går över av sig självt. Skulle kommit in för blodprov men orkade aldrig gå upp för att vara där klockan kvart i sju på morgonen utan mat i magen, vilket man behövde.

Det gick faktiskt över ett tag. Det rör sig om kanske 4-8 månader, sen kom det tillbaka igen. Och nu vet jag inte om det stämmer, men jag har fått en känsla av att det är värre på sommaren.

Vad fan är det för nåt? Det lär ju vara ett virus och inte bakterier, men hur blir man av med ett sånt då? Penicillin?

Jävla sjukdomar :mad:

Last edited:
Jag blir sådan av för mycket stress.
Sänkt imunförsvar och depression.

I mitt fall går det att bota med jakt.

Men: Se till att ta boreliaprov.
Låter likt.

Huvudanledningen till virusgissningen är att det ständigt återkommer med samma symptom. Bakterier kan ju kroppen bekämpa och utrota, men virusinfektioner känner den ju igen på de angripna cellerna, och inte viruset i sig. Så varje gång det bryter ut förstörs de infekterade cellerna, och uppenbarligen snabbt, men viruset blir kvar i kroppen. Kan ju säkert bli hur många utbryt som helst utan att det spolas ut med cellerna det attackerat.

Men det är ju bara mina gissningar som lekman.

I våras sov jag runt fyra timmar per natt, och då i samband med detta dravel så hade jag en tryckande smärta i bröstkorgen och blodsmak i munnen, vilket försvann när jag började sova ordentligt. Jag blir så jävla trött på att jag måste pressa kroppen så hårt bara för att kunna hålla ett normalt arbetstempo á 8 h om dagen 5 dagar i veckan.
Jag vill bara vara frisk :(

Gå till vårdcentralen o förklara dina symtom, ta CRP (blodsänka) och andra nödvändiga prover, låter som att immunförsvaret är nedsatt.

Krya på dig :krama

ps..är du hemma ifrån jobbet mer än tio gånger per år kan du ansöka om s.k högriskskydd (måste vara en väl dokumentrad sjukdom dock) får du det beviljat så slipper du karensdag.

Du har inte varit utomlands nåt de senaste åren?? :va
Typ i Asien, Afrika eller Sydamerika.
En polare hade nå liknande som återkom då och då, läkarna sa att de va ett virus o läker ut av sig självt. Efter några gånger ruttnade han ur o krävde provtagning, vilket visade sig att han hade malaria..
Troligtvis blivit smittad under en Afrika-resa ett par år tidigare!

Huvudanledningen till virusgissningen är att det ständigt återkommer med samma symptom. Bakterier kan ju kroppen bekämpa och utrota, men virusinfektioner känner den ju igen på de angripna cellerna, och inte viruset i sig. Så varje gång det bryter ut förstörs de infekterade cellerna, och uppenbarligen snabbt, men viruset blir kvar i kroppen. Kan ju säkert bli hur många utbryt som helst utan att det spolas ut med cellerna det attackerat.

Men det är ju bara mina gissningar som lekman.

I våras sov jag runt fyra timmar per natt, och då i samband med detta dravel så hade jag en tryckande smärta i bröstkorgen och blodsmak i munnen, vilket försvann när jag började sova ordentligt. Jag blir så jävla trött på att jag måste pressa kroppen så hårt bara för att kunna hålla ett normalt arbetstempo á 8 h om dagen 5 dagar i veckan.
Jag vill bara vara frisk :(

Kräv en remiss till infektionskliniken, godtag inget annat. Å det bråttom..Vårdcentraler å deras kompetenta läkare...jösses ibland.

Kompetenta patienter på en vårdcentral....?? :D

Finns ingenstans, jag lovar....

(Pungtmissbruk)
Klienten vet alltid vad som är fel och hur detta borde behandlas och det borde framförallt alltid behandlas mer. Hittar inte läkaren något är det fel på läkaren eller undersäkningsmetoden.
Speciellt sant om smärtklienter.

Klienten vet alltid vad som är fel och hur detta borde behandlas och det borde framförallt alltid behandlas mer. Hittar inte läkaren något är det fel på läkaren eller undersäkningsmetoden.
Absolut. Hypokondri är en konstform!

Man får ALDRIG tala om vad felet är!
Min morbror knallade upp till hospitalet och sade att han hade "ont som fan - tror det är gallsten"
Därför strök de gallsten från alternativen.
Fick behålla sin gallsten i 30år.

Angående vårdcentraler: Har varit där själv en gång.
Hade blivit av med en fingertopp.
Fick bandage (fanns inget att sy i).
Ramlade av på parkeringen utanför.

Ringde dem en gång.
Ont i axeln.
Ville inte göra undersökning.
Rekomenderade Ipren.
Var en spricka i nyckelbenet.

Min far (68) var på vårdcentralen pga hostningar, svårt att andas och ont i lungorna.
Rekomenderades att dricka honungsvatten.
Var dubbelsidig lunginflamation.

Min ena kollegas far (80) var inne flera gånger för att han hade ont i magen och var uppsvälld.
Diagnos: Han är tjock.
Resultat dog till följd av magsår och spricka på tarmen.

Numera satsar jag hellre på "självläka eller självdö" än går dit.

Det var elakt sagt!
Tyvärr säkert sant.
Men du får det att låta som om det gäller huvuddelen av patienter....
Vilket jag vägrar tro.
Snarare en liten, väl känd grupp ständiga återbesökare.

Tråkigt är dock att allt för sällan hyllas och premieras någon inom vården när denne (allt som oftast) gör något bra.

Jävla gnäll.

Det var elakt sagt!
Tyvärr säkert sant.
Men du får det att låta som om det gäller huvuddelen av patienter....
Vilket jag vägrar tro.
Snarare en liten, väl känd grupp ständiga återbesökare.
Världen är elak! Precis som jag...

Jag bor ihop med en sjuksköterska och, för att utrycka det snällt, så uppsöker folk akuten för relativt lindriga problem.

Givetvis handlar inte detta om huvuddelen av klienterna! Faktum kvarstår dock att alla "gnällspikar" tar upp resureser från nättre behövande. Jag ser inte heller att beskrivningarna av läkare/sjukvårdpersonal på forumet är så väldigt nyanserade.

Å ja, smärtklienter är en speciell grupp och väldigt resurskrävande. Fortfarande gäller inte detta alla smärtklienter utan hypokondrikerna, plus de som själv sätter sina popdiagnoser. Tidigare var det amalganförgiftning, numera elalllergi, utbrändhet eller fibromylagi. (elallergi har man, så vitt jag vet, inte hittat några bevis att det ens existerar.)
Å för att vara ännu mer nyanserad: Jodå, hypokondriken lider, ingen tvekan om det, men det är inte ett tecken på att man har cancer eller annan allvarlig sjukdom!

Bra bok om ämnet: Willhelmsen: Livet är ett osäkert projekt!

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back