Känslostörd(?) katt och 8 veckors hundvalp

Varför vill du bära runt på kattan? Jag har två siameser här som KRÄVER att bli burna. Det är studtals jävligt jobbigt. Den ena envisas dessutom idenligen med att hoppa upp på mina axlar och ligga där tills jag tröttnar på 18 klor i ryggen.

Ja det kan man ju fråga sig, är van den katten vi hade när jag bodde hemma (för ca 25 år sedan) och den kunde man bära hur som helst.
Men det är väl bara att låta den nya vara antar jag då.

Katter är extrema revirdjur och de mappar upp sina revir i huvudet och går med jämna mellanrum och stämmer av sina revir. Däremot så har de svårt med när reviret ändras, därför ska man undvika att möblera om ofta tex hemma om man har katt. Katter återvänder oxå gärna till sina revir även om man flyttar (utekatt).
Din katt sitter helt enkelt i ett nytt område som inte är dens revir och det tar ett tag innan den känner sig säker och kan börja gå och stryka sig mot saker och skapa sitt eget revir.

Det där med ögonen är inget konstigt. Katten är lite nervös och använder synen maximalt för att upptäcka faror, därav de stora pupillerna.

Katter liksom hundar är ju individer på precis samma sätt som vi är. Bara att acceptera och respektera.

Vad hade din brorsa gjort med kissen egentligen? :brynad

Den var inte tiptop när han fick den. Han köpte den som grisen i säcken för 5 månader sedan. Anlände med feber och luftvägsinfektion samt ögoninfektion. Eftersom brollan inte kollade katten innan han köpte den fick han en dyr överraskning. Dom två kommer jättebra överens men lillebror skyller på allergi (jag tror att det var för mycket ansvar).

Är inte kattmänniska i allmänhet..men gillar djur och ogillar att folk inte tar sitt ansvar.
Nu skall jag bara vänja mig vid att det är sand överallt..lilla odåga:brinnerup

@Lord Adrian
Det är en Cavalier King Charles. Eller skall bli..har det varit tänkt ett bra tag. Alla uppfödare bara strular runt mig. Ikväll tänkte jag nästan ge upp o skita i hela grejen. Att det skall vara så jävla knepigt att få hunden man vill ha:näsblod :ledsen

Konstruktivt råd..bra:tummenupp :sarkasm

Last edited by a moderator:
@Lord Adrian
Det är en Cavalier King Charles. Eller skall bli..har det varit tänkt ett bra tag. Alla uppfödare bara strular runt mig. Ikväll tänkte jag nästan ge upp o skita i hela grejen. Att det skall vara så jävla knepigt att få hunden man vill ha:näsblod :ledsen

Men var det inte bestämt att du skulle ha valpen du visade bild på?

Men var det inte bestämt att du skulle ha valpen du visade bild på?

Fick veta ikväll att han som jag vill ha har ljumskbråck och uppfödaren (som vill ha parningar på min hund i framtiden) ser hellre att jag tar den andra hanen i kullen som tydligen är "bättre" men han har vita tecken vilket inte är önskvärt hos Rubycavalierer.
Så skall man ta en med bråck eller en som har vita tecken? :( för nu skiter jag i parningar o utställningar för att vara ärlig! Vill ha en hund med stabilt psyke..det behöver inte vara en trofé.
Valpen jag var o kollade i Dalarna hade ju kocko ögon. Måste det vara så jävla bökigt?!

Fick veta ikväll att han som jag vill ha har ljumskbråck och uppfödaren (som vill ha parningar på min hund i framtiden) ser hellre att jag tar den andra hanen i kullen som tydligen är "bättre" men han har vita tecken vilket inte är önskvärt hos Rubycavalierer.
Så skall man ta en med bråck eller en som har vita tecken? :( för nu skiter jag i parningar o utställningar för att vara ärlig! Vill ha en hund med stabilt psyke..det behöver inte vara en trofé.
Valpen jag var o kollade i Dalarna hade ju kocko ögon. Måste det vara så jävla bökigt?!

Skulle inte välja en med bråck, men om du vill ställa ut så välj en som är godkänd i sina färger och ärligt så låter det lite hmmm att uppfödaren vill ta valpar på en som inte är ok i sina färger.

Det värsta är ju att om du väljer en med bråck så kan du få en "prick" i försäkringen eller har en veterinär sagt att det kommer inte att påverka den i framtiden? (förutsätter att man o.p bråcket, vilket kommer att gå utanför försäkringen om du har otur = massa pengar)

Verkar vara en ras med många fel :näsblod eller har du bara haft otur?

Han har blivit mycket tryggare i sig själv bara sedan igår när jag fick hit honom!

Katten kommer vara skygg ett tag - ju äldre de blir desto svårare är det för dem att vänja sig vid ett nytt hem om det är nya människor där också, men det går, inga problem. Som alla andra säger.

Min katt har länge haft liknande "symptom" och jag tror bara det är så att hon är osäker i sig själv. Nu har jag däremot bott hos farmor och farfar i sex månader i väntan på lägenhet (de är kända för att skämma bort sina katter :näsblod) och nu, för första gången börjar hon tuffa till sig lite, visa sig lite på styva linan mot andra katter och är inte på helspänn hela tiden. Jag tror helt enkelt att hon inte har trivts till 100% förrän nu. Jag hoppas farmor kan ha henne kvar, det känns dumt att släpa iväg henne igen nu när min lägenhet börjar bli klar...

Men katten din kommer att ta sig, bli tuffare och trevligare och ytterligare ett djur i huset kan absolut hjälpa den på traven. Keep it! :tummenupp

Usch...Trist:pannkyss :pannkyss

Inte intresserad av en sån liten vit pälstuss som jag har? (japansk spets), dom som har pappan till våran äldsta hund har 1 tik på runt tio veckor som är leveransklar. Otroligt kloka och charmiga hundar, men kan vara aningens skälliga...

Verkar vara en ras med många fel :näsblod eller har du bara haft otur?

Jag har otur!! I allt!

Hon pratade ngt om att hon sålt en med bråck förut för ca 20 år sedan och att hon sedan stog för operationen. Skall åka dit o kolla upp allt imorrn. Men jag är förjävla trött på hela grejen nu. Har haft allt färdigt (bur, liggdyna, A.L.L.T) i över en månad nu. Första valpen gick inte igenom..om andra inte funkar så blir jag ledsen på riktigt!

Usch...Trist:pannkyss :pannkyss

Inte intresserad av en sån liten vit pälstuss som jag har? (japansk spets), dom som har pappan till våran äldsta hund har 1 tik på runt tio veckor som är leveransklar. Otroligt kloka och charmiga hundar, men kan vara aningens skälliga...

Tack men nej tack :) uppskattar erbjudandet mycket! Men skälligt går bort! (Vet att man kan träna bort det men då väljer jag en ras som inte är skällig till att börja med :))

Last edited by a moderator:
Måste det vara så jävla bökigt?!

Vi åkte från Umeå till Borås för att köpa Collie, tro mig, det finns många uppfödare närmare till, men det var värt besväret.

Collies är ju en ras som har varit sönderavlad, ögonsjukdomar och dåliga höfter till exempel, så vi tyckte helt klart att det var värt resan ner för att få en felfri hund, avlad på felfria föräldrar, av en seriös uppfödare.
Något som senare visade sig väl värt både tiden vi la ner och extrapengarna för resan när hunden skulle ställas ut.
Sen att det bara blev ett par små utställningar för att det inte alls var något som intresserade oss var en annan sak.

Färgfelet kan man väl stå ut med om man inte har tänkt ställa ut (det kan nog dessutom växa bort) men bråcket skulle jag absolut välja bort, då det som sagt kan ställa till det med vetrinärförsäkring senare.

Jag har otur!! I allt!

Hon pratade ngt om att hon sålt en med bråck förut för ca 20 år sedan och att hon sedan stog för operationen. Skall åka dit o kolla upp allt imorrn. Men jag är förjävla trött på hela grejen nu. Har haft allt färdigt (bur, liggdyna, A.L.L.T) i över en månad nu. Första valpen gick inte igenom..om andra inte funkar så blir jag ledsen på riktigt!

Tack men nej tack :) uppskattar erbjudandet mycket! Men skälligt går bort! (Vet att man kan träna bort det men då väljer jag en ras som inte är skällig till att börja med :))

Nåja..med skällig menar jag att dom får spelet i en minut när det ringer på dörren, typ. Inget dygnetruntbjäbbande..:)

Tack för alla svar :) Ni är toppen :krama

Menade ABSOLUT inget illa :O

Det förstod jag, ville bara förtydliga:) Vill inte att du väljer bort en underbar ras för att jag varit otydlig, typ. Valparna är helt jävla adorable...vi har varit där och gullat med dom 4-5 gånger sen dom föddes i Januari...

Äsch, odla fram en egen ras istället!
Ligga? :tuttar

Ta ingen sjuk hund, oavsett hur bra det än blir med operation. Känner du att det är rätt uppfödare och rätt kull så ta den med vita tecken, du kan ju färga dem inför utställning :D Känner du att det inte är en kull eller uppfödare som står ut från mängden så vänta.

Ville bara påpeka angående färgfelet att jag tycker det är fantastiskt fånigt att en hund som råkar ha ett lite annorlunda utseende skulle vara mindre värd. Nu vill jag inte "hoppa" på dig Nursey för jag vet att du inte är sån alls och de övriga i tråden verkar ha (enligt mig då ;) ) vettiga åsikter.

Min mamma och pappa har en dansk-svensk gårdshund som har "fel på öronen", de ligger inte längs huvudet som de "ska" göra och han är så fantastiskt charmig tack vare det, öronen pekar uppåt när han lyssnar, lägger huvudet på sned och så vidare och det är ju inget fysiskt fel på honom, han ser bara inte ut som SKK vill att alla Dansk-svenska gårdshundar ska göra - vilket är tur tycker jag för likformighet är tråkigt. Om du gillar hunden så kvittar det väl om den råkar vara lite vit i pälsen tycker jag och uppfödaren verkar vara av samma åsikt om h*n vill avla på den i framtiden.

Skickar med en bild på mammas och pappas Leo som hade varit så tråkig om han följt SKK:s "reglemente".

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026