Känslostörd(?) katt och 8 veckors hundvalp

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Eftersom det finns så många människor med husdjur här måste jag fråga en sak.
Har fått ta över min lillebrors katt som är..minst sagt speciell. Jag har en vecka på mig att bestämma om jag vill ha katten eller ej.

Själva katten är underbart fin men han är nervös och såfort man rör sig åt hans håll springer han o gömmer sig.Han kan sitta på samma ställe och bara stirra ut i intet i flera timmar och gärna under en soffa eller säng. (undrar om han kanske har ögonproblem då han konstant har enorma pupiller??)

Han har aldrig haft ett fast hem längre än ett par månader för han hamnar alltid hos idioter.
Jag ömmar för katten och skulle gärna ge honom ett hem här.

Men,
Jag får min valp om två veckor och nu undrar jag huruvida det är möjligt att hunden plockar upp knäppa osäkra betteenden från katten om jag har dom tillsammans. Vet att man skall undvika att kombinera äldre hundar med underliga beteenden med valpar då valpen kan ta efter den vuxna hunden. Men hur är det om en osäker katt ingår i flocken hemma?

Vore tacksam för råd :) vill ogärna att brollan gör sig av med katten eftersom den aldrig får stanna kvar hos någon men vill samtidigt inte att något skall kompromissa uppfostrandet av min valp som jag sett fram emot sååå länge.

Mvh :nurse :)

Om du är en bestämd, tydlig ledare så tar hunden efter dig, inte katten.

Katten kan däremot bli säkrare av att ha en hund i närheten. Eller värre. :hihi

Katten är nog rädd/nervös. Släpper efter ett tag skulle jag tro och då vågar han sig nog ut på öppet golv ska du se.

Hurvida hunden tar efter beteendet vet jag inte.

Jag skulle behållt båda :)

vill ogärna att brollan gör sig av med katten eftersom den aldrig får stanna kvar hos någon.

Jag har en vecka på mig att bestämma om jag vill ha katten eller ej.

Han har aldrig haft ett fast hem längre än ett par månader för han hamnar alltid hos idioter.

Katten blir så, sannolikt för att någon/några inte tar ansvar och bryr sig. Det är någon som ser till att katten hamnar hos idioter. (kommentarer är överflödiga :)

Katter behöver tid att vänja sig vid nytt hem och nytt folk. Nu vet jag inte hur länge katten varit hos dig, men om det är en kort tid, exempelvis ett par veckor så gör du nog klokt i att behålla den och inte placera den hos dessa "idioter". Om den inte är medicinskt sjuk kommer den troligen bli bra om du vårdar den skickligt.

Det är själklart bra om hunden kommer in i bilden efter att katten börjat må bra. Om du inte vet hur man gör, så kan du flukta på människors behov – vilka är ungefär samma.

Gör hundmat av katten. :yoparty
Eller tvärtom, beroende på vem som är sötast.
Poll!!!!!!!!!!!!!11111111111

Morsan och farsan tog två kattungar för ett tag sedan, båda väldigt reserverade mot människor då dom delvis hade växt upp i en lagård med minimal mänsklig kontakt.

Den ena artade sig bra och blev någorlunda social, den andra är fortfarande väldigt skygg.

Ett tag senare tog dom en hundvalp/unghund som totalt saknade allt vad uppfostran heter, den har dom dock börjat få pli på.

Den skygga katten och hunden tyr sig till varandra väldigt mycket, dom busar (stenhårt) med varandra, hunden tuggar på katten, katten köser sig fast i hundpälsen och släpar efter när hunden springer rundor i huset.
Sedan sover dom sött tillsammans, gärna på varandra.

Både katten och hunden mår bra av att interagera med varandra, men katten är fortfarande väldigt folkskygg, vi misstänker att katten hör dåligt och därför hela tiden är på helspänn, hunden däremot utvecklas som en hund ska.

Ge din katt lite tid och kärlek så blir den garanterat en i familjen!

Då flikar jag in med en till fråga, hur får man en katt att tycka om att bli buren?
Har en katt som är född i augusti och har aldrig riktigt tyckt om att bli buren.
Vad göra för att slippa se ut som om man blivit knivrånad efter att ha burit den?
Den är kelig och går och stryker sig mot en men just att bli buren tycker den inte om.
När ungarna bär den har den klorna inne i alla fall men när jag bär på den så går det kanske 30sek så vill den ner och släpper man inte ner den så åker vildblicken och taggarna ut och det gör ont :näsblod
Men när man då släpper ner den så springer den inte iväg utan man kan klappa och ta upp den igen, musko mojäng:va

Då flikar jag in med en till fråga, hur får man en katt att tycka om att bli buren?

Räkna inte med att det går. Katter är inte "korkade" som hundar och liksom lyder andra. De har en stark egen vilja. Visst, efter 10 år eller så och om katten får för sig att plötligt uppskatta att bli buren – men räkna inte med det.

Vi har någon form av norsk skogskatt som kom till oss för typ 5 år sedan från skogen.

I början var den väldigt skygg och gömde sig mycket under möbler etc. Men efter ett tag när den insett att vi inte ville den något illa så blev den mer och mer vågad och nu är den helt tam och kommer fram när man ropar osv.

Fast buren vägrar han bli dock. :gnissla

Så jag röstar på att du behåller katten, den kommer nog forma sig och bli helt normal ganska snabbt!

Har en katt som är född i augusti och har aldrig riktigt tyckt om att bli buren.
Vad göra för att slippa se ut som om man blivit knivrånad efter att ha burit den?
Den är kelig och går och stryker sig mot en men just att bli buren tycker den inte om.
När ungarna bär den har den klorna inne i alla fall men när jag bär på den så går det kanske 30sek så vill den ner och släpper man inte ner den så åker vildblicken och taggarna ut och det gör ont :näsblod
Men när man då släpper ner den så springer den inte iväg utan man kan klappa och ta upp den igen, musko mojäng:va

Hur bär du/dina ungar den?

Bär våra katter med händerna under fötterna på dem typ, försöker undvika bära dem under magen. Prova enbart bära katten när den är lugn och gärna kelig. Kanske om den går och stryker och myser att du bara bär upp den och sätter den i knät och myser vidare med den. Och på så sätt får in att det inte är farligt att bli buren.

Nursey; Behåll katten. Håller med de flesta om att den förmodligen kommer känna sig mer och mer trygg. Se till att vara i närheten ofta och mycket så den vänjer sig att du alltid finns i närheten.

Last edited:
Det blir till att inte ha haft NÅGRA husdjur alls till att ha ett litet zoo på några veckor då ;)
Han har blivit mycket tryggare i sig själv bara sedan igår när jag fick hit honom!

Hur bär du/dina ungar den?

Bär våra katter med händerna under fötterna på dem typ, försöker undvika bära dem under magen. Prova enbart bära katten när den är lugn och gärna kelig. Kanske om den går och stryker och myser att du bara bär upp den och sätter den i knät och myser vidare med den. Och på så sätt får in att det inte är farligt att bli buren.

Nursey; Behåll katten. Håller med de flesta om att den förmodligen kommer känna sig mer och mer trygg. Se till att vara i närheten ofta och mycket så den vänjer sig att du alltid finns i närheten.

Brukar hålla under baktassarna och så hänger han med underarmarna?! på min andra arm.
Fast jag är väl bortskämd med katten vi hade när jag bodde hemma, den kunde man bära hur som helst och hur länge som helst utan problem.

Varför vill du bära runt på kattan? Jag har två siameser här som KRÄVER att bli burna. Det är studtals jävligt jobbigt. Den ena envisas dessutom idenligen med att hoppa upp på mina axlar och ligga där tills jag tröttnar på 18 klor i ryggen.

Det blir till att inte ha haft NÅGRA husdjur alls till att ha ett litet zoo på några veckor då ;)
Han har blivit mycket tryggare i sig själv bara sedan igår när jag fick hit honom!

Vad är det för valpis du ska ha? Jag har bara sett att du ska köpa en, men inte vad för sort...:tummenupp

Det är mysigt med djur!

Vår ena katt är 10 år gammal och väldigt nervöst lagd (tror att han är lite korkad också :rolleyes: ). Tillsammans med honom har det alltid bott en katt till i hushållet och det har inte varit några problem med några efterapningar av nervöst beteende. Tror inte det ska vara något problem med din hund heller. Katten kommer att lära sig att umgås med hunden och vice versa. Som någon annan berättade så blir det nog ganska snart bästisar av det.

I sista änden är det du som ska vara flockledare över hunden och ge den den trygghet den behöver när den växer upp.

Som svar till dig som undrade över att bära katten: - Det är inte många katter som gillar det överhuvudtaget. Kanske ligger i deras självständiga natur eller nåt, men mitt tips är att låta bli att försöka...

När ni tar upp den kolla inte katten i ögonen! Kan det vara så att barnen/någon vuxen har hållit den samtidigt som den har blivit rädd för något? (någon har ringt på dörren etc). En del katter gillar helt enkelt inte att bli burna, respektera det.

Uteslutet att han har ont någonstanns?

Finns det något mer harmoniskt än en spinnande vilande katt :)

Håller :tummenupp att det ordnar sig nörsi

Bifogat

• slöis.JPG
    slöis.JPG
    52.3 KB · Visningar: 58
Fast buren vägrar han bli dock. :gnissla

Tror det är vanligt bland norska skogskatter. Har haft säkert 10 såna, förmodligen fler, och hittills bara en som tycker om att bli buren. Fast då är hon extrem också. Plockar man inte upp henne när hon vill upp så klättrar hon upp. Dom andra kan man hålla i max några sekunder, sen vill dom ner. I övrigt är dom tillgivna och trevliga.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026