Känslighet för brist på feedback

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Buell XB9R, KTM 1290 SAS, Suzuki DR650 avverkat: olika
Jag har börjat fundera på om jag är överkänslig för brist på feedback i fordon. När jag kör hustruns Octavia upplever jag det som att bilen flyter omkring och inte håller spåret genom kurvor och jag blir lite "illamående". Kör jag en bil med frihjul kommer obehaget direkt när jag släpper gasen.

På två hjul är det bara på BMW jag upplevt samma sak. Det jag funderar på är om det är främre hjulupphängningen som spökar genom att inte bete sig som min hjärna är van. Det som talar mot det är att jag fick samma obehag på en F800GS som på en R1200GS.

På jobbet har vi fått nya bullerdämpande väggpaneler och går jag längs med dem så känns det som att jag behöver fokusera för att inte tappa balansen.

Nån med liknande erfarenheter?
 
Om jag tittar på mönster som hjärnan inte riktigt kan fokusera på, så att det blir som ett objektiv som jagar skärpa kan jag känna en viss svindel eller yrselkänsla. På samma sätt om att jag kan bli åk/flygsjuk om jag inte flyger själv. Farsan flög när jag var yngre, och jag hade segelflygcert, så jag var ganska van. Men när jag flög med honom kunde jag må risigt efter en stund, men det försvann på någon sekund om jag tog spaken och flög själv en stund, mycket mystiskt. Men troligen var det för att då visste hjärnan vad som hände, och då var det ok :va
 
Men troligen var det för att då visste hjärnan vad som hände, och då var det ok :va
Precis här är problemet med många moderna bilar. Styrningen är död och det sitter en massa mjuka bussningar i bakvagnen som gör att ojämnheter får bilen att svänga ostrukturerat.
Jag har funderat på att prova segelflyg i "grannbyn", men det kanske bara ger illamående.
 
Jag har börjat fundera på om jag är överkänslig för brist på feedback i fordon. När jag kör hustruns Octavia upplever jag det som att bilen flyter omkring och inte håller spåret genom kurvor och jag blir lite "illamående". Kör jag en bil med frihjul kommer obehaget direkt när jag släpper gasen.

På jobbet har vi fått nya bullerdämpande väggpaneler och går jag längs med dem så känns det som att jag behöver fokusera för att inte tappa balansen.

Nån med liknande erfarenheter?

Jag är van vid gamla, usla fordon och det är inga problem men jag känner igen mig i balansrubbningar när man har bullerpaneler på bara ena sidan huvudet..
 
Du kanske bara har en lätt form av kristallsjukan? ;)

Jag har varit känslig för det där i ungdomen när man for runt på hal väg med undermåliga bilar men idag kan jag hoppa mellan väldigt olika typer av hojar och bilar utan att det känns obehagligt. Vinterkörning med landsvägshoj på snö och is med vanliga gatdäck är fostrande…
 
Jag har inte direkt provat själv vad gäller bil med dålig känsla men sitter jag bredvid blir jag väldigt lätt åksjuk. Mina gamla volvobilar tycker jag har bra kontakt och jag känner det mesta i ratten som t.ex. småsten/grus på vägen. Skulle nog inte vilja ha en bil med elektrisk styrning.

Jag började med trialcykling i 20 års åldern och tränade upp balansen snabbt på kort tid med kraftigt ökad åksjuka som följd. Vart åksjuk när jag åkte tåg också. Och karuseller.

Höll på med skärmflygning ett tag och det funkade bra medans man flög men efteråt kunde jag bli flygsjuk när man satt still på fast mark och det fortsatte gunga.
 
Jag har funderat på att prova segelflyg i "grannbyn", men det kanske bara ger illamående.
Man ska alltid prova segelflyg, det är nästan lika kul som bankörning med hoj.
Jag jämför ofta just den känslan när ett parti på banan har funkat bra med att kunna hålla sig i blåsan och kurva med bra stig.
 
Man ska alltid prova segelflyg, det är nästan lika kul som bankörning med hoj.
Jag jämför ofta just den känslan när ett parti på banan har funkat bra med att kunna hålla sig i blåsan och kurva med bra stig.
Ja, jag saknar verkligen sträckflygningen, att lägga upp en bra bana efter dagens väder, pysslet att hitta bra blåsor, kurva in rätt och se nålen på variometern peka rakt uppåt ackopanjerad av bibbandet från elvarion. Men sen kom livet emellan, att tillbringa hela helger på ett flygfält funkar inte numer, dessutom har jag ca 9 mil till närmsta fält :(
 
Ja, jag saknar verkligen sträckflygningen, att lägga upp en bra bana efter dagens väder, pysslet att hitta bra blåsor, kurva in rätt och se nålen på variometern peka rakt uppåt ackopanjerad av bibbandet från elvarion. Men sen kom livet emellan, att tillbringa hela helger på ett flygfält funkar inte numer, dessutom har jag ca 9 mil till närmsta fält :(
Segelflyg är en ungkarlssport, antingen är man eller blir man.
Jag la av för väldigt många år sedan när det började komma ungar i huset.
Just när det fräna planen kom :-(
 
Jag fick en ny upplevelse som triggade illamående idag. Jag provkörde en ny Volvo XC60 laddhybrid och det konstanta smågungandet gjorde så jag trodde maginnehållet skulle dyka upp. På slutet fick jag fokusera på horisonten för att inte grisa ner bilen.
 
Kan du utveckla det där med att du går längs en vägg på jobbet?
Jag kan.

Ljuddämpande paneler som dämpar allt ljud kan göra att tystnaden blir tryckande på den sidan, och det kan påverka balansen.

Jag har själv jävligt svårt för det där.

Jag har haft kristallsjuka, fick det på jobbet, hade kört motorcykel dit och envisades med att köra hem trots att jag kände mig gungig, körde max 40 och vinglade som ett fyllo innan jag var hemma, en timme senare kunde jag inte stå på benen.

Efter kristallsjukan har jag lätt för att bli åksjuk, tycker inte om att åka "sladdriga" bilar (går ändå hyfsat att köra dom) och att åka kartläsare i rally var inte att tänka på.

Sideslip i flygplan är direkt kräkframkallande
 
Kan du utveckla det där med att du går längs en vägg på jobbet?
Det är "ekofritt" på ena sidan av huvudet. Det gör att jag får känslan av att jag är på väg åt det hållet, typ ramlar åt sidan.
Går jag in i en musikstudio eller ett EMC-lab försvinner trycket i båda öronen så det är inte positivt alls.
 
Det är "ekofritt" på ena sidan av huvudet. Det gör att jag får känslan av att jag är på väg åt det hållet, typ ramlar åt sidan.
Går jag in i en musikstudio eller ett EMC-lab försvinner trycket i båda öronen så det är inte positivt alls.
Har inte provat det, men det är ju lite samma känsla när man tar på sig bra brusreducerande hörlurar eller riktiga peltorkåpor med extra ljuddämp, det känns ju lite skumt, men så länge det är på båda öronen går det bra för mig.

Jag måste prova med hörlurarna på ett öra, kanske får en billig fylla, eller en :zpy
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top