Känns som den slirar när jag gasar fullt!

radiostyrd

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2010
Hoj
2001,Mz,660 Baghira
Tja!

Märkte idag att när jag gasar fullt ut på hojen låter det och känns som den slirar. Det händer bara när jag gasar fullt annars är det normalt.

Vad kan detta bero på??

Mvh / Chris

Fel olja, dåliga lameller, felspänd kopplingsvajer, utmattade kopplingsfjädrar osv.

Ladda ner en manual, där står det tolleranserna för hur mycket lameller och mellanskivor får vara slitna, plocka ur dina och mät upp. Är dom inom rätt värden så rugga upp dem med sandpapper skölj i bensin och prova med annan olja.
Är dom slitna så byter du ut dem innan de även käkar upp kopplingskorg och tryckplatta.

Jag tror att det är mer eller mindre samma på alla växlar, och den slirar både när den är varm och kall :(

Ladda ner en manual, där står det tolleranserna för hur mycket lameller och mellanskivor får vara slitna, plocka ur dina och mät upp. Är dom inom rätt värden så rugga upp dem med sandpapper skölj i bensin och prova med annan olja.
Är dom slitna så byter du ut dem innan de även käkar upp kopplingskorg och tryckplatta.

Sandpappra mellanplattorna, är inte det ett bra sätt att slita ut lamellerna på?:va

Har du handtagsskydd? För mig va det så simpelt att skyddet hade vridit sig så kopplingshandtaget låg emot skyddet en aning så det slirade när jag drog på... :huvet

Nein har inte gjort något än men ska ta och göra det!

Innan du demonterar och mäter upp kopplingslammellerna, stålplattorna och fjädrarna. kolla som sagt att du har korrekt spel i kopplingsvajern enligt boken. Inget spel ger slirande koppling. Spelet försvinner nämligen successivt allteftersom kopplingslamellerna slits. På hydraulkoppling justeras detta automatiskt.

Fullt möjligt att den slirar med, kopplingen kan börja vara slut.

För att förtydliga. Använd inte GPS!

Mats

Menar du att det skulle slira mer med den oljan:va:vaHar kört med den oljan i flera hojar utan slirtendenser.

Last edited:
Förtydliga gärna varför man inte ska använda den? (kör nämligen med den själv)

Har man hoj med underdimentionerad koppling, som jag, typ FZR1000. Så slirar kopplingen väldigt lätt om man kör på den oljan. Väldigt många har haft samma problem. Jag tror att R1:or är känsliga på GPS olja också.
SÖK på GPS olja här på SH så kommer du att hitta massor med glåpord över GPS.

Däremot fungerar värdens mest hatade olja, Biltema, bra tillsammans med kopplingen.

Mats

Nej, mellanskivorna ska vara ruggade och ej "hala" . Man kan även blästra mellanskivorna om man har tillgång till sånt.

Elffors hann före, men den enda gången mellanskivorna ska blästras eller ruggas upp är om man blir sexuellt upphetsad av att byta utslitna lameller.:)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT