Känns som att framhjulet är löst

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Tog kortet förra veckan så jag har kört runt en del på min Gladius nu på slutet :) Har dock ibland fått en skum känsla från framhjulet. När vägbanan är lite ojämn, speciellt vid sprickor eller ojämnheter som löper längst med vägen, så känns det nästan som att hjulet inte sitter fast i hojjen. Det är ju naturligtvis inte så, hjulet sitter fast. Men det så det känns.

Tog som sagt kortet förra veckan så jag har övat lagerkoll på framhjulet en miljon gånger utan att känna några glapp. Har även kollat lufttrycket och sett till att det är enligt manualen. På Gladius framdämpare finns enbart en inställningsmöjlighet, preload. Den är inställd i "factory default" enligt manualen och jag har inte pillat på den än. Har googlat detta med preload och sag, och hur man skall mäta sag. Med mig på så mätte vi 33mm front end sag, vilket inte verkar orimligt litet (tycker jag efter att ha konsulterat google i frågan).

Vad är det annars som kan göra att det känns som att hjulet är löst/att man inte har "kontakt" med vägbanan om man kör över längstgående ojämnheter?

Edit: Körde en hel del med skjuts när jag övningskörde (kanske en hundra mil eller så) utan att uppleva det här fenomenet. Så det kan bero på eller bli tydligare av att hojjen blivit lättare.

Last edited:
Min Suzuki SV650S kändes väldigt "nervös" som jag kallar det när jag köpte den. Den svängde bara jag tänkte och träffade den längsgående "rillor" i vägen fladdrade den till.
På ett ställe med vägbula brukade jag med bil försöka placera vänsterhjulet till vänster om bulans centrum där bulan lutade ner åt vänster. När jag gjorde samma med SV650S så svängde den åt vänster rakt mot refugen i mitten av gatan men jag lyckades på nåt sätt sparka ut med vänster fot träffa refugen och räta upp den och klara mig från krasch.
Efteråt var jag mer försiktig, undvek ligga på "längsgåenderillor" och alla vägbulor togs mitt på.
Vid ett senare tillfälle när jag körde för fort för kurvan gjorde lättsvängdheten att jag kunde motstyra omkull den till en nedläggning jag aldrig haft på landsväg förr eller senare och hålla mig kvar på höger sida av vägen. Och undvika fronten på en mötande bil.
Jag lärde mig gilla hur lätt den var att svänga. Så totalt var det OK för mig.
Det var Metzeler däck på den och efter byte till Dunlop Sportsmart Sportmax så blev den "mycket stadigare".
Kan det jag beskriver var det du upplevt?

Det här hindrar ju inte att du kollar att allt är draget. Det räcker med att känna ingen mutter eller skruv är lös vid framhjulsaxeln.
Och att hjullagren inte glappar när du kollar dom.

Hjullagerkontroll kommer efter en stund i den här videon
https://www.youtube.com/watch?v=1AABxekMzmI

Last edited:
Nja, jag vet inte det. Gladiusen är väldigt glad i att svänga inget snack om det, men hittills har det i alla fall inte blivit några svängar av ojämnheter som tur är :)

Första gången det hände var jag säker på att nåt var fel så jag rullade omedelbart in på en parkering vid sidan av vägen för att kolla att inget var löst. Det var verkligen en omedelbar känsla av att så här skall det inte vara något måste vara fel, hjulet sitter inte fast... Men det gjorde det såklart... Körde även Gladius (av samma årsmodell och färg konstigt nog) på körskolan, där upplevde jag inte samma fenomen. Men det kan ju vara slumpen och att jag inte körde den tillräckligt mycket.

"Rätt lufttryck " kan ibland nästan göra mirakel...

Gammalt/slitet däck? Slitna däck kan göra att hojen känns nervös när man kör över ojämnheter i vägbanan som tex vita linjer.

Slitna däck kan göra att det känns som om hojar "klättrar" på ojämnheter i vägen, vita sträck och sprickor. De behöver inte vara utslitna, utan bara slitna. Blir mycket bättre med nya däck.
Det är dessutom en egenhet som varierar med olika hojar.

Så, har du klackar på mönstret i framdäcket? Har du någon platå i mitten av däcket?

Låt någon erfaren hojpilot testköra hojen lite så kan de antagligen säga vad det är.

Upplevde samma känsla när jag hade lämnat in hojen för byte av däck. Visade sig att firman hade glömt att skruva fast bromsoket...

kolla att du har " grund inställningen" på fjädringen, det finns många som skruvar på dämparena utan att veta vad de gör ...

jag köpte en hoj där förre ägaren hade skruvat allt i botten, -hojen var skum och obekväm att köra
När man ställt in den korrekt blev det en ny hoj :tummenupp

Det kan lika gärna vara bakdäcket som är plattslitet eller felpumpat
och gör att man tycker det känns skumt från framhjulet

Tack för svar. Viss "touringplatta" finns både fram & bak det medges :) Inget extremt men kanske kunde nya däck hjälpa... Däremot kollade jag preload och sag fram och det såg bra ut (factory setting preload och 33mm sag), liksom lufttryck.

Förutom detta är det väl eventuellt tjocklek på gaffelolja samt fjädring som kunde vara "fel". Köpte hojjen begad så det är ju svårt att veta om/vad/hur mycket förre ägaren hällt i gaffeln. Är ej så tung, skulle gissa på snett över 70kg med utrustning, så enligt google så borde orginalfjädringen vara OK. Skulle en tunnare olja kunna göra fjädringen mer följsam och ge bättre kontakt med vägen vid smärre ojämnheter?

Det kan lika gärna vara bakdäcket som är plattslitet eller felpumpat
och gör att man tycker det känns skumt från framhjulet

Ja det är ju faktiskt en tanke. Lufttrycket är OK bak, men jag skall mäta sag bak idag också. Är bakfjädringen helt off så kanske det kan påverka hur fronten känns. Har googlade en hel del på detta med Gladiusfjädring nu, ingen verkar speciellt nöjd med den...

Tack för svar. Viss "touringplatta" finns både fram & bak det medges :) Inget extremt men kanske kunde nya däck hjälpa... Däremot kollade jag preload och sag fram och det såg bra ut (factory setting preload och 33mm sag), liksom lufttryck.

Förutom detta är det väl eventuellt tjocklek på gaffelolja samt fjädring som kunde vara "fel". Köpte hojjen begad så det är ju svårt att veta om/vad/hur mycket förre ägaren hällt i gaffeln. Är ej så tung, skulle gissa på snett över 70kg med utrustning, så enligt google så borde orginalfjädringen vara OK. Skulle en tunnare olja kunna göra fjädringen mer följsam och ge bättre kontakt med vägen vid smärre ojämnheter?

Med lite tjockare olja får man lite långsammare rörelser i gaffeln, men det tycker jag inte borde ge en känsla av att framhjulet sitter löst, låter mer som däckslitage. Slitna däck ger spännande känsla i hela hojen.
Skadade däck kan också ge väldigt underlig känsla i hojen.

Jag hade exakt samma känsla när jag köpte min hoj, efter byte till nya fräscha däck försvann det direkt

Mätte sag igen, hade missta det här med "stiction" sist... Hade lite drygt 5mm fram så jag hade ännu mindre än 30mm sag fram, vilket är i minsta laget enlig google.

Bak hade jag 44 mm sag, vilket är för mycket.

Minskade preload fram med ett varv vilket gav 30mm sag (medelvärdat för att få bort stiction)

Ökade preload bak i steg tills jag nådde 33mm sag bak. Det krävdes tre steg.

Har kört med min nya inställning och den känns något annorlunda. Ännu mer lättsvängd och kanske något mer orolig men nu har jag kört längst extremt många lagningar, vita pilar och annat utan att uppleva hjulet-är-löst-känslan.

Tog även upp hojjen på depåstöd och kände på framhjulet för säkerhets skull, det sitter fast och lagren glappar ej. Nä nu skall jag ut och köra och känna om jag är nöjd eller ej :)

Mätte sag igen, hade missta det här med "stiction" sist... Hade lite drygt 5mm fram så jag hade ännu mindre än 30mm sag fram, vilket är i minsta laget enlig google.

Bak hade jag 44 mm sag, vilket är för mycket.

Minskade preload fram med ett varv vilket gav 30mm sag (medelvärdat för att få bort stiction)

Ökade preload bak i steg tills jag nådde 33mm sag bak. Det krävdes tre steg.

Har kört med min nya inställning och den känns något annorlunda. Ännu mer lättsvängd och kanske något mer orolig men nu har jag kört längst extremt många lagningar, vita pilar och annat utan att uppleva hjulet-är-löst-känslan.

:)

men hur är dämpningen inställd?
för mycket returdämpning eller dämpning kan ge skumma effekter...

Har du kollat hur dämpningen är inställt, med retur- och kompressionsdämpning. hög- och lågfartsdämpning osv ...

men hur är dämpningen inställd?
för mycket returdämpning eller dämpning kan ge skumma effekter...

Har du kollat hur dämpningen är inställt, med retur- och kompressionsdämpning. hög- och lågfartsdämpning osv ...

En suzuki gladius har inte de inställningsmöjligheterna..?

Låter som hjärnspöken! Man tror så jävla lätt saker, inkl mig själv! En bekant ville jag skulle prova hans nya hoj gör han tyckte det kändes konstigt (ny på hoj och nytt körkort), inga konstigheter!

Har du touringplatta och sätter på nya däck kommer det kännas som en ny hoj! Angående fjädring och olja, vad får en att tro att det blir bättre att byta ut till annan olja än den fabriken angivit att det skall vara. Iom att du även väger som en Japan så är säkerligen fjädringens grundinställning optimal för en nybörjare. Oavsett definitivt inget som gör att ditt framhjul "känns löst".

Hjärnspöken och platta däck!

Givetvis förutsatt att lufttrycket är rätt.

Last edited by a moderator:
Jo, jag vet att jag väger ungefär som en Japan :) Kollade på racetechs hemsida och orginalfjädringen stämmer faktiskt exakt med vad de rekommenderar för min vikt. De kan väl knappast vara slut då hojjen endast gått tusen mil hoppas jag.

Att jag funderar på ny gaffelolja beror på att flera på svrider och sv650.org refererar till den som vattnig och underdämpad, samt att det kanske kan vara dax att byta nu efter 1000 mil. Min tanke är i så fall Motul 10w då "experterna" på ovan nämnda forum verkar förorda 10 eller 15w, och 10w lär i så fall passa mig bättre som ej är så tung. Fast det får i så fall bli någon regnig dag.

Om jag skall köra Gladius även nästa säsong så får jag väl slå till på nya däck, Pilot Road 4 verkar vara ett vettigt val då det sitter Pilot Road på nu. Tills vidare kör jag vidare på dessa. Eventuellt tightar jag upp front preload lite igen och känner hur det känns.

Back