Känns rätt omotiverat att betala 12.00:- / litern när man läser detta...

Det satsas stort på tillverkning av sprit, men om jag inte mins fel så skulle inte ens hela sverigen spannmålsproduktion räcka för att ersätta dom fossila bränslena helt.

Men om vi jäser sprit på allt avfall som kan jäsa, som sopor, spill från avverkningar, kompost, avloppsslam, så kanske det kunde förse oss privata förbrukare. Tre nya kärnkraftverk får förse all tung och kollektiv trafik som konverteras till EL.

På sikt är det länder med stor spannmålsproduktion som blir dom nya rika araberna.

Liljequist skrev:
2150720 Inte alla.. Men hur ska regeringen finansiera förlusterna som blir av att ha ett bränsle som dom inte kan slänga på en massa skatt på ? Det är en härrejössans massa pengar dom får in per år med 9kr i skatt/l såld bensin.. Skulle va intressant att se vart dom pengarna skulle snålas in på om det försvann.. Sjukvården vore väl ett bra alternativ, sjuksköterskorna idag är ju alldeles för överbetalda.. :3freak Lr ? nehej det var inte så. :3freak

det finns så mycket saker man kan effektivisera när de gäller de statliga utgifterna, varför inte lägga ut vård och andra utgifter på entreprenad för att öka konkurrensen i större utsträckning? intäkter från bensinskatten går ju dessutom i stora delar till en grön skatteväxling. just skatteväxling är annars något jag i de allra flesta avseenden motsätter mig, men i denna fråga är det bra att man anstränger sig för att minska vårt behov av fossila bränslen.

Ionizer skrev:
2150738 Det satsas stort på tillverkning av sprit, men om jag inte mins fel så skulle inte ens hela sverigen spannmålsproduktion räcka för att ersätta dom fossila bränslena helt.

Men om vi jäser sprit på allt avfall som kan jäsa, som sopor, spill från avverkningar, kompost, avloppsslam, så kanske det kunde förse oss privata förbrukare. Tre nya kärnkraftverk får förse all tung och kollektiv trafik som konverteras till EL.

På sikt är det länder med stor spannmålsproduktion som blir dom nya rika araberna.

Eller skog. Etanol av cellulosa är något jag hoppas på! Klicka på mig.

Gaschka skrev:
2150744 det finns så mycket saker man kan effektivisera när de gäller de statliga utgifterna, varför inte lägga ut vård och andra utgifter på entreprenad för att öka konkurrensen i större utsträckning? intäkter från bensinskatten går ju dessutom i stora delar till en grön skatteväxling. just skatteväxling är annars något jag i de allra flesta avseenden motsätter mig, men i denna fråga är det bra att man anstränger sig för att minska vårt behov av fossila bränslen.

Jag håller helt med om att vi måste ställa om till miljövänligare bränslen! Detta är viktigt för att i framtiden kunna ha en miljö värd namnet, samtidigt som vi kan upprätthålla nödvändiga transpoter i landet.

Men jag är övertygad om att dagens skatt på bensin drabbar fler än det gör nytta, sverige är ett land helt utan kollektivtrafik utanför storstäderna, efter att ha spenderat en tid i London så vet man hur det ska fungera :-)

Jag är också övertygad om att Staten har vant sig vid att trafiken inbringar 8 miljoner i timmen året runt dygnet runt till stadskassan, vilket dom inte kan vara utan, så om 90 procent av alla fordon imorgon skulle köras på etanol, skulle etanolen i övermorgon också kosta 13 kr litern. Om inte så håller inte statens budget... det medel dom kan ta till (sittande regering dvs.) är inte att minska kostnader (de är beroende av LO bland annat) utan det är att höja skatten för att täcka inkomstbortfallet.

Jag skulle vilja se att personer som kör mycket och behöver göra detta av olika anledningar inte behöver prioritera bort annat bara för att kunna tanka bilen. Detta kan man reglera med skattetrycket på bensin bland annat... vilket jag tycker det är hög tid att man gör :7peta

H-son skrev:
2150823 Jag håller helt med om att vi måste ställa om till miljövänligare bränslen! Detta är viktigt för att i framtiden kunna ha en miljö värd namnet, samtidigt som vi kan upprätthålla nödvändiga transpoter i landet.

Men jag är övertygad om att dagens skatt på bensin drabbar fler än det gör nytta, sverige är ett land helt utan kollektivtrafik utanför storstäderna, efter att ha spenderat en tid i London så vet man hur det ska fungera :-)

Jag är också övertygad om att Staten har vant sig vid att trafiken inbringar 8 miljoner i timmen året runt dygnet runt till stadskassan, vilket dom inte kan vara utan, så om 90 procent av alla fordon imorgon skulle köras på etanol, skulle etanolen i övermorgon också kosta 13 kr litern. Om inte så håller inte statens budget... det medel dom kan ta till (sittande regering dvs.) är inte att minska kostnader (de är beroende av LO bland annat) utan det är att höja skatten för att täcka inkomstbortfallet.

Jag skulle vilja se att personer som kör mycket och behöver göra detta av olika anledningar inte behöver prioritera bort annat bara för att kunna tanka bilen. Detta kan man reglera med skattetrycket på bensin bland annat... vilket jag tycker det är hög tid att man gör :7peta

Jag bor själv en bit ut på vischan, så jag vet absolut vilka konsekvenser det höga bensinpriset får. Emellertid går man förbi problemet en hel del genom ditt resonemang. Man måste få människor att vilja tanka med etanol, det blir mycket svårare om bensinpriset är i samma nivå som etanolen. Självklart är det bekymmersamt för sosse-regeringen att agera genom minskade utgifter, då man hela tiden är van vid att låta högre skatter vara svar på alla bekymmer. Glöm dessutom inte att årets budget hade ett stort överskott, så visst finns det marginaler. Har de satt dem själva i den sitsen att de är beroende av bensinskatten för att garantera andra instanser i samhället är de ute på svag is, dessutom vore det totalt motsägelsefullt med tanke på att man försöker göra sig kvitt beroendet.

Gaschka skrev:
2150565 Jag anser att hög skatt på bensinen inte alls är dumt, om man tar med i beräkningen att vi snart (redan?) har nått peak oil. Högt skattetryck på fossila bränslen som ett sätt att flytta över drivmedelskonsumtionen till ex. etanol är det enda sätt vi kan trygga oss mot totalstopp i samhället den dagen priserna blir ekonomiskt ohållbara. Detta förutsätter givetvis att vi satsar på biobränslen, vilket vi idag i Sverige gör.
Och vi i Sverige förbränner ju jättemycket fossila bränslen jämfört med tex. USA, där regeringen aktivt går in för att sänka skatterna på det?

Ta Kina som exempel, där ett motordrivet fordon snart är var mans egendom iom. att dom fått snurr på konjunkturen och tjänar mera pengar. Hur mycket olja kommer inte dom att förbruka?

Att i lilla Sverige skatta bensinen som vi gör är bara löjligt. Så jävla mycket nöjesåkning är det inte tal om, utan det är glesbyggdsbefolkningen, åkerinäringen, osv. som får ta smällarna bara för att vissa partier fått för sig att dom ska rädda världen genom att sänka koldioxidutsläppen, förbrukningen av fossila bränslen, vilket i praktiken inte medför någonting förutom försämrad privatekonomi för dom som redan har det svårt.

N.Blomqvist skrev:
2152318 Och vi i Sverige förbränner ju jättemycket fossila bränslen jämfört med tex. USA, där regeringen aktivt går in för att sänka skatterna på det?

Ta Kina som exempel, där ett motordrivet fordon snart är var mans egendom iom. att dom fått snurr på konjunkturen och tjänar mera pengar. Hur mycket olja kommer inte dom att förbruka?

Att i lilla Sverige skatta bensinen som vi gör är bara löjligt. Så jävla mycket nöjesåkning är det inte tal om, utan det är glesbyggdsbefolkningen, åkerinäringen, osv. som får ta smällarna bara för att vissa partier fått för sig att dom ska rädda världen genom att sänka koldioxidutsläppen, förbrukningen av fossila bränslen, vilket i praktiken inte medför någonting förutom försämrad privatekonomi för dom som redan har det svårt.
Sverige har inte högt skatt på bensin! Detta är en myt!!!

Land Skatt €/L
UK 0,689
Nederländer 0,673
Tyskland 0,655
Norge 0,598
Danmark 0,595
Frankrike 0,589
Finland 0,588
Belgien 0,564
Italien 0,564
Sverige 0,534
Ireland 0,443
Österike 0,417
Spanien 0,396
Grekland 0,296

Sverige ligger på 11:e plats! Massor med länder har mycket mer skatt än Sverige.

källa:
http://www2.oecd.org/ecoinst/queries/UnleadedPetrolEuro.pdf
http://www2.oecd.org/ecoinst/queries/TaxRateInfo.htm

ksann skrev:
2152567 Sverige har inte högt skatt på bensin! Detta är en myt!!!

Land Skatt €/L
UK 0,689
Nederländer 0,673
Tyskland 0,655
Norge 0,598
Danmark 0,595
Frankrike 0,589
Finland 0,588
Belgien 0,564
Italien 0,564
Sverige 0,534
Ireland 0,443
Österike 0,417
Spanien 0,396
Grekland 0,296

Sverige ligger på 11:e plats! Massor med länder har mycket mer skatt än Sverige.

källa:

Men va faaaaan, nu har du ju förstört alla argument om att miljöpartiet är satan himself som stoppar voodonålar i sossedockan med höjbensinprismantra sjungandes ackompanjerat till bongotrummorna...

Btw Det kan också vara gott med en halv räk på korven...

ksann skrev:
2152567 Sverige har inte högt skatt på bensin! Detta är en myt!!!

Land Skatt €/L
UK 0,689
Nederländer 0,673
Tyskland 0,655
Norge 0,598
Danmark 0,595
Frankrike 0,589
Finland 0,588
Belgien 0,564
Italien 0,564
Sverige 0,534
Ireland 0,443
Österike 0,417
Spanien 0,396
Grekland 0,296

källa:

Håller med! Var i turkiet och där kostade soppan redan 15:-/litern.

I tabellen ovan får man dock inte glömma att vi lägger på en ovanligt hög momssats. Vi hamnar ungefär på samma nivå som tyskland i skatt per liter om man räknar med diffen i momssats.

mmm, och nått annat som är kul är ju att om man vill vara laglig, för det vill man ju vara så är det i princip omöjligt att konvertera till etanol också. Helbilsgodkännande är djävulens påfund.

N.Blomqvist skrev:
2152318 Och vi i Sverige förbränner ju jättemycket fossila bränslen jämfört med tex. USA, där regeringen aktivt går in för att sänka skatterna på det?

Jamen det är ju inte det det handlar om. :fatta! Vad vi ska försöka göra är att se till så vår industri och våra medborgare klarar sig bra ändå, även fast priset på oljan stiger till skyarna. Just det du nämner om USA och det växande Kina är två av de största anledningarna till att peak oil kommer nås när som helst. Men du tycker det kanske vore bättre om vi körde på utan att göra nåt och sen en dag kostar bensinen 25 kr litern och stiger i pris hela tiden. Vad tror du det får för effekt på vår industri? Transporter, maskiners smörjning.. i allt vi gör i princip är oljan inblandad, därför måste man komma bort från det i god tid, innan det är för sent.

Men Fröken Ruwaida som tvingar igenom skatterna bryr sig inte för du betalar hennes taxiresor via skattsedeln.

Gaschka skrev:
2150565 Jag anser att hög skatt på bensinen inte alls är dumt, om man tar med i beräkningen att vi snart (redan?) har nått peak oil.
Finns de som hävdar att vi sett toppen men för bara några veckor/månader sedan hittades världens största oljekälla (tror det vara utanför Sydamerika).

Bilarna står väl för en ganska liten del av utsläppen och blir bara renare och renare för varje år.

Migael skrev:
2149951 Du glömde skriva: Det är helt sjuka skatter på fossila bränslen I SVERIGE.
Rätt många länder i Europa har Sveriges priser på bensin.

Code:
Nr.	Land			Bensin	Diesel
1	Netherlands	 	1,48 € 	 1,11 € 
2	Norway	 		1,45 € 	 1,33 € 
3	Denmark	 		1,43 € 	 1,25 € 
4	GB	 		1,40 € 	 1,44 € 
5	Belgium	 		1,39 € 	 1,11 € 
6	Northern Ireland	1,38 € 	 1,44 € 
7	Sweden	 		1,37 € 	 1,29 € 
8	Finland	 		1,33 € 	 1,03 € 
9	Germany	 		1,31 € 	 1,12 € 
10	Italy	 		1,28 € 	 1,17 € 
11	France	 		1,27 € 	 1,09 € 
12	Portugal	 	1,25 € 	 1,04 € 
13	Luxembourg	 	1,12 € 	 0,94 € 
14	Switzerland	 	1,12 € 	 1,15 € 
15	Hungary			1,12 € 	 1,16 € 
16	Ireland	 		1,11 € 	 1,09 € 
17	Austria	 		1,10 € 	 1,03 € 
18	Czech Republic	 	1,08 € 	 1,07 € 
19	Spain	 		1,07 € 	 0,97 € 
20	Poland	 		1,07 € 	 1,06 € 
21	Slovakia	 	1,06 € 	 1,12 € 
22	Slovenia	 	1,05 € 	 1,01 € 
23	Greece	 		1,02 € 	 0,99 € 
24	Latvia	 		0,94 € 	 0,96 € 
25	Lithuania	 	0,92 € 	 0,95 € 
26	Estonia	 		0,89 € 	 0,89 € 
27	USA	 		0,62 € 	 0,63 €

http://www.aaroadwatch.ie/eupetrolprices/

sandstream skrev:
2152942 Finns de som hävdar att vi sett toppen men för bara några veckor/månader sedan hittades världens största oljekälla (tror det vara utanför Sydamerika).

Bilarna står väl för en ganska liten del av utsläppen och blir bara renare och renare för varje år.

Utsläppen kunde jag inte bry mig mindre om, det är problemet med att oljepriset stiger som är kruxet. Vad det är för enorm källa du säger man har hittat har jag ingen aning om, men det finns ingen alls, inte oljebolag, statschefer eller geologer som tror att det finns nya oljefält i klass med östersjön eller än bättre, de i mellanöstern. Och även om vi idag rent hypotetiskt skulle hitta ett sanslöst stort oljefält skulle det ändå dröja länge innan fältet uppnår maximal kapacitet vad gäller produktion. Dessutom går Kinas oljeförbrukning spikrakt uppåt och hela världens oljekonsumtion bara ökar. Det GÅR helt enkelt inte att undvika detta, det enda som vi kan göra är att försöka hitta nya former av energiproduktion och det är detta man använder dessa skattepengar till. Jag skulle gärna slippa betala skatt helt och hållet vad gäller många andra saker, men just i detta fall måste man agera, nu. Skatten är dels ett sätt att finansiera forskning och ge stöd åt de projekt som bedrivs, dels ett sätt att få människor att vilja byta till alternativa bränslen. Jag kan bara se till mig själv, och jag skulle inte byta bil, hoj och andra saker mot ex etanoldrivna dylika, om jag i och med detta gjorde en ekonomisk förlust.

Gaschka skrev:
Det GÅR helt enkelt inte att undvika detta, det enda som vi kan göra är att försöka hitta nya former av energiproduktion och det är detta man använder dessa skattepengar till. Jag skulle gärna slippa betala skatt helt och hållet vad gäller många andra saker, men just i detta fall måste man agera, nu. Skatten är dels ett sätt att finansiera forskning och ge stöd åt de projekt som bedrivs, dels ett sätt att få människor att vilja byta till alternativa bränslen. Jag kan bara se till mig själv, och jag skulle inte byta bil, hoj och andra saker mot ex etanoldrivna dylika, om jag i och med detta gjorde en ekonomisk förlust.
Förstår din tanke men att pengarna som staten drar in på beninskatten och momsen skulle gå oavkortat till forskning och utveckling av nya bränslen kan inte ens den mest naiva miljöpartist tro på.
De jag läst och hört via tidningar och TV är att forskarna har olika åsikter om när oljan kommer att ta slut och jag tror personligen att den räcker runt ett halvt sekel till.
För egen del ser jag gärna att man kommer fram med något nytt bränsle eller en alternativ motor men så länge oljebolagen gör gigantiska vinster kommer detta inte att ske (I USA gjorde oljebolagen vinster på 100.000.000.000 dollar förra eller förförra året och med sånna summor är det inga problem att köpa sig politiskt inflytande på rätt ställen).

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back