Känner mig lite blåst

FearCat

När du är olycklig skickar gud dig en hoj.
Gick med
2 May 2016
Ort
stockholm
Hoj
2023 Suzuki GSX 8S
Tjena forumet,
Jag har precis köpt en hoj via nätet då butiken ligger i Gävle.
Hojen är en GSX 8S med sportspack.
På annonsen samt kvittot står det 0 mil, dvs sprojtans ny hoj. Efter köpet ringer säljaren och förklarar för mig att den gått 66mil men att de kommer utföra 100 mila servicen innan leverans. Han påstår att jag fortfarande tjänar på att köpa den eftersom sportpaketet kostar 12k och ytterligare 5k för montage.
Jag känner mig lite lurad då jag tänkt att det är en ny hoj, nu får jag en hoj som har provkörts av kunder och förmodligen inte på ett snällt sätt heller.
Borde jag försöka få med någonting eller bara skita i att den rullat några mil?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har du fått ett pris som speglar att det är en hoj som körts? Dvs åtminstone 20k billigare än listpris? Kolla vad extraprylarna gör i skillnad på begagnatmarknaden, antagligen långt ifrån vad säljaren säger att de kostar nya.
Om inte så har du all rätt att häva köpet och de får vackert betala tillbaka pengarna eller hota med det för att få ett bättre pris. Om du inte är nöjd med köpet längre dvs. Är du fortfarande nöjd kan du ju bara låta saken bero och njuta av hojen när säsongen börjar.
 

FearCat

När du är olycklig skickar gud dig en hoj.
Gick med
2 May 2016
Ort
stockholm
Hoj
2023 Suzuki GSX 8S
Har du fått ett pris som speglar att det är en hoj som körts? Dvs åtminstone 20k billigare än listpris? Kolla vad extraprylarna gör i skillnad på begagnatmarknaden, antagligen långt ifrån vad säljaren säger att de kostar nya.
Om inte så har du all rätt att häva köpet och de får vackert betala tillbaka pengarna eller hota med det för att få ett bättre pris. Om du inte är nöjd med köpet längre dvs. Är du fortfarande nöjd kan du ju bara låta saken bero och njuta av hojen när säsongen börjar.
Jag har kikat runt men hittar ingen gsx 8s med sportspack. Det går att beställa ifrån suzuki för 12k. Nya gsx går för runt 90-95k så det är inte jätte mycket billigare än att köpa nytt och dra på plasten själv.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Är det en demo du köpt så lär det väl framgått ? Är ju inte en ”ny” hoj om den gått 66 mil så den lär väl inte sålts som det ? Isåfall hade jag hävt köpet om det inte framgått och märkts på priset
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Känns fel - i Gävle så det är inte svårt att gissa vilken handlare. Har inte hört något särskilt negativt om dem. Tittade lite på lagerhojar och de har flera som gått 0 mil men även sådana som 3 mil o presenteras som demo-hoj.
Om du inte gör en knasbra affär så skulle du kanske fundera på var du hittar något nytt istället (låter som att du betalat mer än de 90-95 du nämnde)
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Motorras i förtid är mindre troligt men säljer du den i framtiden borde du få mindre för den. Risk för smårepor om det är en demo-mc. Jag skulle be dom dra av typ 10000:- eftersom priset ni kommit överens om gäller en ny med 0 mil.
 

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + Suzuki GSX-S 2022
Alltid skönt att slippa jaga servicetid, men förutsättningarna har ju ändras. Denna lär ju vara uttagen 23, med vad det innebär. Är ju 7års garanti, men om du skall sälja är det ju bättre att sälja en som är uttagen -24. Är det handlaren jag tror har jag bara bra erfarenhet, har köpt två fabriksnya, senaste förra våren. Så de är nog inte omöjliga. Annars finns det ju flera på Blocket...
 

FearCat

När du är olycklig skickar gud dig en hoj.
Gick med
2 May 2016
Ort
stockholm
Hoj
2023 Suzuki GSX 8S
Ringt och pratat med säljaren som var riktigt trevlig och jag förklarade hur jag kände.
Tog en titt på annonsen igen också och där framgick det inte hur många mil den gått. Och anledningen att det stod 0 mil på kvittot är visst för garantins skull, så den börjar gälla när jag hämtar ut den. En likadan med detta utförande skulle gå på ca 120k, de 103k som jag betalat känns då ändå rimligt. Jag ska nog ändå försöka få med mig ett par kraschpuckar eller liknande 😅
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ringt och pratat med säljaren som var riktigt trevlig och jag förklarade hur jag kände.
Tog en titt på annonsen igen också och där framgick det inte hur många mil den gått. Och anledningen att det stod 0 mil på kvittot är visst för garantins skull, så den börjar gälla när jag hämtar ut den. En likadan med detta utförande skulle gå på ca 120k, de 103k som jag betalat känns då ändå rimligt. Jag ska nog ändå försöka få med mig ett par kraschpuckar eller liknande 😅


Ringa, fråga, diskutera - bli nöjd: jävligt osvenskt beteende. :klappar
 

FearCat

När du är olycklig skickar gud dig en hoj.
Gick med
2 May 2016
Ort
stockholm
Hoj
2023 Suzuki GSX 8S
Skicka gärna PM ifall ni inte har en kompis att åka med, jag bor i Stockholm.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Så det blev en Suka 🏍 Minns när vi var, jag och Old Badger och höll handen på din uppkörning. Det var en positiv dag 😀
 
Last edited:

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Yamaha XT600E -03 - Suzuki GSX-R1000 -07
Försäkra dig om att du verkligen får med allt, sist jag köpte en demokörd hoj hos dem blev jag lovad att de skulle skicka ner delarna, många om och men och arga samtal innan de kom och en väntar jag fortfarande på, det har gått 5 år nu... Inte en firma jag handlar av mer.
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Yamaha XT600E -03 - Suzuki GSX-R1000 -07
Väldigt snygg 👍
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top