Känner du till någon som har gjort försäkringsbedrägeri på sin hoj?

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date

Känner du till någon som har gjort försäkringsbedrägeri på sin hoj?

• Antal röstningar
    0
Hur aningslös / godtrogen är man om man startar en sån här tråd i syfte att få ut ngn användbart av svaren..

Svar: JÄTTE!

Mmm en anonym poll som Jörgen föreslog hade vart på sin plats!

Fast jag tycker nog att det borda ligga i folks intresse att försöka komma på åtgärder som gör deras premier lägre!

Last edited:
Jag vet folk som har gjort det och jag vet folk som har åkt dit på det. Ingen jag känner utan bara ryktesvägen. Inte bara hoj heller, en flyktig bekant till mig var med och sprängde en bil i Skåne för ett antal år sen när ägaren hade trimmat bilen 'lite' och motorn rasat, nåt hans försäkring inte täckte. Jag var, typ, femton, sexton och tyckte det var skithäftigt. Så nej, jag anmälde det inte.

Idag hade jag sagt till vederbörande att han borde ta skiten som en man för jag har ingen lust att betala för hans synder - och anmält om han ändå gjort nåt.

Om ni funderar en stund...jag kan påstå att mer än hälften (om inte mer)av prylarna är gods el bedrägerier som säljs via annons..Köpta ramnr i från tyskland..alla delar som snurrar i RR kretsar..tro inte att allt ÄR Ärligt hahaha:yoparty .
Man kan säga att en hoj är kassaskåp på Hjul.
MVH BC

Sen MC-ID-korten infördes är det i alla fall svårt att få med en stulen ram eller en stulen motor på tävlingarna. Andra delar är svårt att kolla men jag tror knappast att hälften eller mer är stulet. Det tror jag du har drömt ihop. :tummenupp

Last edited:
Bedrägerier lär vi väl få se mer av nu när försäkringspremierna bara blir dyrare. Smäller man en halv- eller trafikförsäkrad hoj, så är kanske inte tanken så främmande att kasta skiten i sjön, istället för att dega upp 20.000 för att återställa den.. Moment 22?

ibland kan man bli sugen :) det är nå fel på min hoj, den är skit segstartad har varit inne på verkstad hela sommaren typ:) dom tipsa att ställa den bakom en traktor:tuttar

Jag har personliga erfarenheter av liknande saker. Skulle numera aldrig försöka få ut en krona om det inte är ärligt, inte värt det om man åker fast. Jag har numera lärt mig läxan....

Jag förespråkar en anonym poll. Det missvisande med en sån här tråd är att det förmodligen kan verka som ett större problem än det är. Den som aldrig hört talas om något i den vägen väljer nog ofta att inte göra några inlägg.

Själv har jag hört en del mer eller mindre allvarligt skitsnack i mina dagar, men har aldrig stött på ett bekräftat fall av försäkringsbedrägeri (vad jag vet). Jag skulle antagligen ha anmält det i så fall.

Vet ingen som gjort det men jag har djup förståelse för dom som faktiskt gör det... Vad för väntar man sig med ett sådant försäkringssystem :va

Näee ...

Då jag inte har ansett att det är rimligt att betala full försäkring för mina hojar (5 st ) och således bara kört med trafik, så har man ju fått agera eget "bolag" dvs pröjsa det man klotar själv, om inte då "motparten" är vållande.

Tror att det är i Österike man kan tjöpa en skylt som innehåller försäkring till fler fordon, man bara flyttar skylten, just för stollar med fler åk som dom inte kan köra samtidigt.
DVS jag skulle handla 2 st "direct" med full försäkring på att ha på alla mina fordon. det blir iaf billigare än nu

Då jag bara klotat 2 ggr de senaste 20 åren så kan jag lugnt säga att ekonomiskt har det gått plus.

Men med tanke på hur mycket "begagnade" delar på marknaden som finns så kan det misstänkas att det finns en hel del hojvrak som har blivit "sålda" till FB ,,,

Med våra (alla hojåkare som betalar försäkring ) pengar. :mad:

Mina 5 cent..

de vanliga vet vem männskan är men är inte kompis eller bekant på något sätt eldade upp sin Ford Cosworth på motorvägen för att han inte fick den såld.

Jag tycker man ska vända på steken istället, hur många försäkringstagare har blivit utan eller fått för lite ersättning av försäkringsbolagen.

Tyvärr så känner jag känner flera bekanta som drabbats av försäkringsbolags godtycke men inte en enda som gjort ett försäkringsbedrägeri.

Här en några exempel från min bekantskapskrets:

*En som fortfarande efter sju år fortfarande inte har fått sin ersättning efter en pisksnärts skada.

*En som försäkringsbolaget "glömde" efter en alvarlig olycka. Personen blev så svårt drabbad att hon blev sjukpensioner. När en jurist tittar på ärendet efter 25 år kommer försäkringsbolaget på att de måste betala ut ersättning för utebliven inkomst också.
Hon får 25 års inkomstbortfall utan ränta och de betalar ut det i en klump så att över 60% dras i skatt.

*En som blir nekad ersättning för en stulen bil pga att låset byttes fem år tidigare efter en stöld i det land den importerats ifrån.

Listan på småsaker kan göras hur lång som helst.
Kanske vi ska stå tillsammans mot försäkringsbolagen istället, självklart med rent mjöl i påsen!

*En som försäkringsbolaget "glömde" efter en alvarlig olycka. Personen blev så svårt drabbad att hon blev sjukpensioner. När en jurist tittar på ärendet efter 25 år kommer försäkringsbolaget på att de måste betala ut ersättning för utebliven inkomst också.
Hon får 25 års inkomstbortfall utan ränta och de betalar ut det i en klump så att över 60% dras i skatt.

Säg till personen att ansöka om ackumelerad inkomst (tror jag det heter), beloppet delas upp på ett antal år.

Det gjorde en kompis till mig som fick avgångsvederlag i en klumpsumma på lite drygt 300 000 SEK. Beloppet delades upp på 3 år som inkomst.

Säg till personen att ansöka om ackumelerad inkomst (tror jag det heter), beloppet delas upp på ett antal år.

Det gjorde en kompis till mig som fick avgångsvederlag i en klumpsumma på lite drygt 300 000 SEK. Beloppet delades upp på 3 år som inkomst.

Beloppet var så stort så det blev ingen större skillnad att det delades på några år, tyvärr...

Har inte hört "förstahand" om fejkade stölder (även om dom säkert förekommer), men däremot har jag själv varit med om folk som utan att skämmas helt öppet diskuterar hur man efter att ha höjt från halv till helförsäkring ska lura bolaget att betala reperationer av gamla skadorna...

Bättre? Inte ett dugg enligt mig...

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...