Känner du till någon som har gjort försäkringsbedrägeri på sin hoj?

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date

Känner du till någon som har gjort försäkringsbedrägeri på sin hoj?

• Antal röstningar
    0
Känns lönlöst att försöka förklara försäkringsekonomi på SH, vet inte var jag ska börja bland alla missuppfattningar i olika trådar.

Bedrägerier stöter jag naturligtvis ofta på som skadereglerare och många går till domstol. Tyvärr dock inte alla. Utredningskostnaderna (som försäkringsbolagen får stå för själva, polisen har ju inte resurser) går oftast bara att motivera i ganska solklara fall. Vet inte hur många troliga bedrägerier jag varit tvungen att släppa igenom, men det är nog rätt många. Faktum är att om man inte ser till belopp utan bara antal fall så sägs det att över hälften av alla försäkringsfall innehåller någon form av bedrägeri. Tex att man "täcker upp" självrisken genom att lämna oriktiga uppgifter om värdet eller mängd stulet gods, eller att man ljuger om händelseförlopp vid en kollision/singelolycka.

Angående vad försäkringsbolagen tjänar så är det bara relativt nyligen som bolagen börjat tjäna pengar på premier. Istället har vinsten kommit från förvaltning av kapital. Vinstmarginalen är också begränsad i lag, och Finansinspektionen ser till att bolagen inte tjänar för mycket på premierna. Med andra ord är bolagen tvungna att sänka premierna om skadekostnaderna minskar.

Skulle som sagt kunna berätta hur mycket som helst om det här, men jag vet inte riktigt var jag ska lägga informationen.. Det finns så många trådar...

Känns lönlöst att försöka förklara försäkringsekonomi på SH, vet inte var jag ska börja bland alla missuppfattningar i olika trådar.

Bedrägerier stöter jag naturligtvis ofta på som skadereglerare och många går till domstol. Tyvärr dock inte alla. Utredningskostnaderna (som försäkringsbolagen får stå för själva, polisen har ju inte resurser) går oftast bara att motivera i ganska solklara fall. Vet inte hur många troliga bedrägerier jag varit tvungen att släppa igenom, men det är nog rätt många. Faktum är att om man inte ser till belopp utan bara antal fall så sägs det att över hälften av alla försäkringsfall innehåller någon form av bedrägeri. Tex att man "täcker upp" självrisken genom att lämna oriktiga uppgifter om värdet eller mängd stulet gods, eller att man ljuger om händelseförlopp vid en kollision/singelolycka.

Angående vad försäkringsbolagen tjänar så är det bara relativt nyligen som bolagen börjat tjäna pengar på premier. Istället har vinsten kommit från förvaltning av kapital. Vinstmarginalen är också begränsad i lag, och Finansinspektionen ser till att bolagen inte tjänar för mycket på premierna. Med andra ord är bolagen tvungna att sänka premierna om skadekostnaderna minskar.

Skulle som sagt kunna berätta hur mycket som helst om det här, men jag vet inte riktigt var jag ska lägga informationen.. Det finns så många trådar...
Skapa en ny tråd som punkterar de viktigaste skrönorna och innehåller lite grundfakta = få den klistrad.

...
Vinstmarginalen är också begränsad i lag, och Finansinspektionen ser till att bolagen inte tjänar för mycket på premierna. Med andra ord är bolagen tvungna att sänka premierna om skadekostnaderna minskar.

:tummenupp

Idag har jag lärt mig något nytt. Fast nu misstänker jag istället att de fuskar med bokföringen. :)

Skapa en ny tråd som punkterar de viktigaste skrönorna och innehåller lite grundfakta = få den klistrad.

Ja, för Gud!

Bedrägerier stöter jag naturligtvis ofta på som skadereglerare och många går till domstol. Tyvärr dock inte alla. Utredningskostnaderna (som försäkringsbolagen får stå för själva, polisen har ju inte resurser) går oftast bara att motivera i ganska solklara fall. Vet inte hur många troliga bedrägerier jag varit tvungen att släppa igenom, men det är nog rätt många.

Är väl bara för fb att säga "vi tror att detta är bedrägeri,bevisa motsatsen"

Sen är det bara för fb att sätta sig och vänta på att den misstänkliggjorda fått reda på vad det kan kosta och vilket jobb det är att ev. få rätt mot ett fb och ger upp.

Ett fb behöver inte bevisa något,räcker med misstanke så är bevisbördan omvänd.

Henrik

Är väl bara för fb att säga "vi tror att detta är bedrägeri,bevisa motsatsen"

Sen är det bara för fb att sätta sig och vänta på att den misstänkliggjorda fått reda på vad det kan kosta och vilket jobb det är att ev. få rätt mot ett fb och ger upp.

Ett fb behöver inte bevisa något,räcker med misstanke så är bevisbördan omvänd.

Henrik

Det är förvisso sant, men du kan ju själv tänka dig hur mycket skriverier det skulle bli. Redan som det är nu så skrivs det ju en massa skit om försäkringsbolag (ta denna tråden som exempel) trots att de/vi gör helt rätt i de allra flesta fall. Man får som sagt inte glömma att det trots allt är vinstdrivande företag som behöver nöjda kunder för att gå runt.

Men visst händer det att jag gör så. Dvs säger till kunder att dom får se till att styrka vad som hänt eller vad dom blivit av med, och sen väntar.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph