Jycke

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Maste fraga, hur mycket tid maste man spendera med en valp da man koper den, jag menar ledighet o sa. Man maste val ta ledigt lite i borjan va? Tacksam for alla svar, har hittat en san gullig liten jycke men vill inte skaffa en bara for att och lata den stackars kraken bli ensam.
Hundmanniskor, help me plz (det e cavalier king charles ruby)
Kram

Du ska ju ensamhetsträna hunden redan från start, jag var ledig i 1,5 månad med min valp och nu får han gå på dagis eftersom han inte skulle klara 5-6 timmar för att han inte kan hålla igen blåsa eller tarm.

Däremot klarar han att vara ensam 2-3 timmar utan problem.

Se till att ha semestern klar innan valpen kommer hem och gärna om du har en sambo eller liknande som kan vara hemma några veckor också kanske. Ingen hund ska behöva vara ensam 8 timmar medans husse eller matte arbetar.

Gå in på www.alltonhundar.com/hundsnack så har du ett hundforum med mycket kunnigt hundfolk. Dock är de lite rabiata och älskar o kasta skit på varran, men om du sållar bort det kan du nog hitta rätt bra information.

Men räkna med att det är ett jäkla slit att skaffa hund. Första tiden när den är valp är riktigt krävande, och sedan när hunden är stor så blir du väldigt låst, i 10-15 år framåt. Du kan inte åka bort hur somhellst, du kan inte ta mc:n o åka iväg på en dagssväng hursom hellst. Smartaste är att kolla upp möjlighet till hundvakter innan du skaffar hunden!

Jag är själv huundägare och skulle inte kunna vara utan honom, men man måste ju varna om de "dåliga" sidorna... :-)

Hämtade min valp för 2 - 3 veckor sen , och sen dess har jag haft o göra
ca från 06:00 till 22:30 varje dag. Hundar kräver mycket precis som en bäbis
juh.Varje Gång han vaknar ska han ut , när han har busat och ätit likaså.
ju mer man går ut med den ju snabbare blir den ju rumsren. Tänk på att du
ska ha hunden i drygt 10 år , och att det inte ska bli nån pokal som ska
säljas vidare när du helt plötsligt inte har tid med den. Tänk Gärna igenom
det 100 gånger xtra innan du köper en hund , det kan ju alltid dyka upp
en valp när du känner verkligen att nu har du tid.

Min dag igår vaknade 07:00 , fick sovmorgon Tjejen gick ut med hunden
08:00 gick ut för att hunden skulle få pinka , 08:30 gjorde iordning mat
la fodret i vatten så det fick svälla 09:00 han fick käk , snabbt ut o skita
o pissa och gå en runda så ha skulle bli lite trött. 10:00 lyffte in honom
busade lite när vi kom in , pissade på golvet för jag han inte ut med honom
gick ut med honom pissade lite till , tog upp honom , började jaga katterna ,
somnade , kunde sätta mig vid tn o ta det lugnt ett tag
12:00 ut igen , busa och han var allmänt jobbig 15:00 mat igen
sen ut igen skita , pissa , leka . bära in honom busa lite när han kom in
15 min senare ut igen pissa lite till gå en runda , men han slänger sig på backen och vill inte gå. bär in honom busar lite till somnar sen på golvet
17:00 åkte till en polare som också ha valp låter dom busa lite , sen hem igen
19:30 fixar mat igen , 20:00 får han käk ut igen , går en runda "spöregn"
han vill inte gå. släpar runt honom hehe. kommer in , lägger sig o sover
fixar lite käk till mig själv han vaknar jag måste ut igen med honom.
in igen , käkar upp min mat , sen ut igen.

22:30 sista rundan ut o pissa o nosar runt lite går in lägger honom
i sin korg och sitter där med honom till han somnar , sen kan jag ta
det lite lugnt hehe , sen är man helt slut , men det är det värt.
Sen börjar det om dagen efter hehe...

Du kan ju inte bara vara hemma 4 veckor under semestern och vara hemma
hela dagarna med hunden och sen när du börjar jobba så lämnar du jycken
hemma själv och räknar med att det kommer vara en glad hund .
Se till först att du kommer ha hundvakt , en hundvalp klarar ju sig inte
själv särskillt mycket det första halvåret , själv har jag löst det med att
jag får ha med hunden på jobbet. En hund ska inte behöva vara själv mer
än 4 timmar men det är inte många som kan göra så att låta den bara vara
själb i 4 timmar , men tänk på att du har många kompisar o vänner , Din hund har bara dig.

Hoppas du fick lite svar på hur det är med en valp hehe.
Lycka till. :banana

lilltryne skrev:
Gå in på www.alltonhundar.com/hundsnack så har du ett hundforum med mycket kunnigt hundfolk. Dock är de lite rabiata och älskar o kasta skit på varran, men om du sållar bort det kan du nog hitta rätt bra information.

Men räkna med att det är ett jäkla slit att skaffa hund. Första tiden när den är valp är riktigt krävande, och sedan när hunden är stor så blir du väldigt låst, i 10-15 år framåt. Du kan inte åka bort hur somhellst, du kan inte ta mc:n o åka iväg på en dagssväng hursom hellst. Smartaste är att kolla upp möjlighet till hundvakter innan du skaffar hunden!

Jag är själv huundägare och skulle inte kunna vara utan honom, men man måste ju varna om de "dåliga" sidorna... :-)

Där inne finns det iaf vettigt folk med kunskaper, till skillnad mot vad man kan se av inläggen här inne. Det finns tonvis med kunskap där inne och skaffar man hund är det ett ställe som jag varmt rekommenderar.

Fixxxer skrev:
Där inne finns det iaf vettigt folk med kunskaper, till skillnad mot vad man kan se av inläggen här inne. Det finns tonvis med kunskap där inne och skaffar man hund är det ett ställe som jag varmt rekommenderar.

Du är cool! :yoparty

Solid snake skrev:

Och du verkar bara patetisk. Skulle detta vara i verkligheten skulle jag tro att du antingen är besatt eller bara ett stort gökbo.
Jag menar, det FINNS andra saker att göra än att förfölja folk på nätet... Eller så har du kanske inget liv?

lilltryne skrev:
hmm? tja... halvår kanske? :va

Citerar dig
Dock är de lite rabiata och älskar o kasta skit på varran, men om du sållar bort det kan du nog hitta rätt bra information.

Hur tycker du SH fungerar då ? :pannkyss

Fixxxer skrev:
Och du verkar bara patetisk. Skulle detta vara i verkligheten skulle jag tro att du antingen är besatt eller bara ett stort gökbo.
Jag menar, det FINNS andra saker att göra än att förfölja folk på nätet... Eller så har du kanske inget liv?

Allt är inte som det verkar, kul att se din reaktion, vilket var syftet med mitt inlägg. :mattias

Jag vet inte precis om jag kan rekommendera alltomhundar.com då jag varit medlem där sedan 2000 och bara sett en värre och värre utveckling. Så mitt medlemskap är avslutat där...

I vilket fall som helst, det viktigaste är att du dels läser på om rasen och träffar hundar av rasen, då vet du att den rasen passar dig bäst. Jag antar att detta är din första hund med tanke på dina frågor. Så se till att du anmäler dig till valpkurs på någon brukshundsklubb i närheten av dig. Du märker själv hur många lektioner du behöver gå, det finns många idioter på SBK som tror dom kan allt om hundar så välj själv.

Läs vad som är skrivet ovanför MEN ett viktigt råd!! Selektera väldigt noggrannt vad folk säger när dom pratar om hundar. Men prata mycket med folk som har hund så får du en bred bild.

Lycka till!!

/Mvh Mattias G

Nursey skrev:
Maste fraga, hur mycket tid maste man spendera med en valp da man koper den, jag menar ledighet o sa. Man maste val ta ledigt lite i borjan va? Tacksam for alla svar, har hittat en san gullig liten jycke men vill inte skaffa en bara for att och lata den stackars kraken bli ensam.
Hundmanniskor, help me plz (det e cavalier king charles ruby)
Kram

Jag tror att det är viktigt att hunden är renrasig. :hihi

Solid snake skrev:
Allt är inte som det verkar, kul att se din reaktion, vilket var syftet med mitt inlägg. :mattias
Allt handlar inte om er men det börjar bli tröttsamt att ni hela tiden håller på. I mina ögon är det en 3-årings fasoner och dessutom när ni inte har något vettigt att komma med.

Väx upp lite, småbarn...

M.G.F skrev:
Jag vet inte precis om jag kan rekommendera alltomhundar.com då jag varit medlem där sedan 2000 och bara sett en värre och värre utveckling. Så mitt medlemskap är avslutat där...

I vilket fall som helst, det viktigaste är att du dels läser på om rasen och träffar hundar av rasen, då vet du att den rasen passar dig bäst. Jag antar att detta är din första hund med tanke på dina frågor. Så se till att du anmäler dig till valpkurs på någon brukshundsklubb i närheten av dig. Du märker själv hur många lektioner du behöver gå, det finns många idioter på SBK som tror dom kan allt om hundar så välj själv.

Läs vad som är skrivet ovanför MEN ett viktigt råd!! Selektera väldigt noggrannt vad folk säger när dom pratar om hundar. Men prata mycket med folk som har hund så får du en bred bild.

Lycka till!!

/Mvh Mattias G

Vad hette du där inne?

Fixxxer skrev:
Allt handlar inte om er men det börjar bli tröttsamt att ni hela tiden håller på. I mina ögon är det en 3-årings fasoner och dessutom när ni inte har något vettigt att komma med.

Väx upp lite, småbarn...

Det kanske inte vore lika roligt om det inte var för att du hela tiden lägger vedträn på brasan.

Tack for alla svar

Jag skall bo i Dublin till december eller lite till och nar jag kommer hem till sverige tanker jag slappa (inte jobba) i en eller tva manader. Det e nog battre att vanta tills dess med allt detta. Det vore jakligt egoistiskt att skaffa hund nu, nar jag tanker efter (bor ca tva mil fran jobbet= noll chans att aka hem under dan). Men i uppsala kan man ju for 17 sticka fran ena anden av stan till den andra pa 15 minuter.
Jag behovde bolla det pa ngn, tack alla for att ni svarade pa min helt mc-orelaterade fraga :)
Fixxxxer, bli inte arg pa dem, de tycker det e kul :pannkyss.
Kram o tack igen
N xxx

Nursey skrev:
Men i uppsala kan man ju for 17 sticka fran ena anden av stan till den andra pa 15 minuter
Nja, du blir nog besviken, iaf mellan 7.00 och 18.00, dessförinnan eller därefter, MÖJLIGTVIS 15 minuter :hihi

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8