ulf_lundin
Ge f-n i att ändra här !
Jaha, nu blev det äntligen av. Var hos FLR Racing i Vallentuna i går med XRen
och fick den förgasarjusterad och bänkad.
Här är resultatet. Bakhjulssiffror o m grova däck.
När jag kom dit lämnade den 41 hk v 5600 rpm och 53 Nm v 5000.
1 1/2 tim senare fanns där 43 hk v 5400 rpm och 60 Nm v 4700.
I hela området 3 - 5000 steg vridet 7 Nm, runt 14 % mao.
Den tappade däremot 3-5 hk allra högst upp, mellan 7 o 8000 men
det spelar mindre roll. Den ökade effekten mellan 3 o 6000 betyder mer
för min användning. Möjligen hade vi återfått effekten högst upp m lite
mer munstycksbyten. Kanske nästa gång, vem vet.
(Vi körde den bara mellan 3 o 8000 varv. Lägre ner "tar" den inte
fullgas utan att gå lite ryckigt, över 8000 vill jag inte gärna dra den.)
60 Nm "bak" för en gammal luftkyld 654 cc stånka är bra, ca 103 Nm/l,
räknat med 13 % effektförlust. Så det kan inte bli bättre egentligen.
Vill man ha mer effekt måste momenttoppen flyttas upp i varv.
Gissar att vassare kam är nyckeln. WB 1652, som jag har nu, är mild.
Motorn har 654 cc, hög komp, mild trimkam, Mikuni 41 mm fugge,
orginal dämp m annat ändrör och är "snikportad" (sätesjobb).
Innan trimmet lämnade den (i annan bänk) 36 hk o 48 Nm.
Skillnaden i känsla mot orginal är STOR.
Upptäckte jag körde fortare hemåt efter bänkningen. Får väl se vad
jag tycker efter att ha kört den mer på riktigt.
/u
och fick den förgasarjusterad och bänkad.
Här är resultatet. Bakhjulssiffror o m grova däck.
När jag kom dit lämnade den 41 hk v 5600 rpm och 53 Nm v 5000.
1 1/2 tim senare fanns där 43 hk v 5400 rpm och 60 Nm v 4700.
I hela området 3 - 5000 steg vridet 7 Nm, runt 14 % mao.
Den tappade däremot 3-5 hk allra högst upp, mellan 7 o 8000 men
det spelar mindre roll. Den ökade effekten mellan 3 o 6000 betyder mer
för min användning. Möjligen hade vi återfått effekten högst upp m lite
mer munstycksbyten. Kanske nästa gång, vem vet.
(Vi körde den bara mellan 3 o 8000 varv. Lägre ner "tar" den inte
fullgas utan att gå lite ryckigt, över 8000 vill jag inte gärna dra den.)
60 Nm "bak" för en gammal luftkyld 654 cc stånka är bra, ca 103 Nm/l,
räknat med 13 % effektförlust. Så det kan inte bli bättre egentligen.
Vill man ha mer effekt måste momenttoppen flyttas upp i varv.
Gissar att vassare kam är nyckeln. WB 1652, som jag har nu, är mild.
Motorn har 654 cc, hög komp, mild trimkam, Mikuni 41 mm fugge,
orginal dämp m annat ändrör och är "snikportad" (sätesjobb).
Innan trimmet lämnade den (i annan bänk) 36 hk o 48 Nm.
Skillnaden i känsla mot orginal är STOR.
Upptäckte jag körde fortare hemåt efter bänkningen. Får väl se vad
jag tycker efter att ha kört den mer på riktigt.
/u