Justerat o bänkat XR600

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Jaha, nu blev det äntligen av. Var hos FLR Racing i Vallentuna i går med XRen
och fick den förgasarjusterad och bänkad.
Här är resultatet. Bakhjulssiffror o m grova däck.

När jag kom dit lämnade den 41 hk v 5600 rpm och 53 Nm v 5000.
1 1/2 tim senare fanns där 43 hk v 5400 rpm och 60 Nm v 4700.
I hela området 3 - 5000 steg vridet 7 Nm, runt 14 % mao.

Den tappade däremot 3-5 hk allra högst upp, mellan 7 o 8000 men
det spelar mindre roll. Den ökade effekten mellan 3 o 6000 betyder mer
för min användning. Möjligen hade vi återfått effekten högst upp m lite
mer munstycksbyten. Kanske nästa gång, vem vet.
(Vi körde den bara mellan 3 o 8000 varv. Lägre ner "tar" den inte
fullgas utan att gå lite ryckigt, över 8000 vill jag inte gärna dra den.)

60 Nm "bak" för en gammal luftkyld 654 cc stånka är bra, ca 103 Nm/l,
räknat med 13 % effektförlust. Så det kan inte bli bättre egentligen.
Vill man ha mer effekt måste momenttoppen flyttas upp i varv.
Gissar att vassare kam är nyckeln. WB 1652, som jag har nu, är mild.

Motorn har 654 cc, hög komp, mild trimkam, Mikuni 41 mm fugge,
orginal dämp m annat ändrör och är "snikportad" (sätesjobb).
Innan trimmet lämnade den (i annan bänk) 36 hk o 48 Nm.
Skillnaden i känsla mot orginal är STOR.

Upptäckte jag körde fortare hemåt efter bänkningen. Får väl se vad
jag tycker efter att ha kört den mer på riktigt.
/u
 
Det var ju inte dåligt med 60 Nm på bakhjulet. Intressant att den ger hela 56 Nm på topp. Vad händer sen? faller effektkurvan snabbt eller ligger den relativt konstant upp till 8000?

Jag håller på med en stånka i samma storlek nu, då kanske jag kan räkna med samma vridsiffra, och motorn ska enligt tillverkaren ge max effekt vid 6500 så den borde väll ge runt 50 hk då.

Är du säker på att det är kammen som är begränsningen? jag har fått för mig att det är kanalstorlek/förgasare som stoppar på en sån motor.
 
Ska försöka få nån skanna in kurvan.

Effekt o vridkurvorna dyker rätt snabbt tyvärr.
vrid/effekt/varv: 58/41/5000, 48/40/6000, 33/33/7000, 28/22/8000
(avläst ur diagrammet).

Den är duktigt stark på lägre varv, undrar om inte kopplingen slirar lite t.o.m.
Men jag känner att den inte drar lika bra uppåt i registret.
(Körde 25 mil grus i lördags m soe, roadbooken satt i vägen för varvräknaren,
så jag vet inte varvtalen.)

Jag vet inte vad som begränsar effekten på högre varv nu. Har inte jämfört
motordata med vad som är 'normalt' m kamtider, ventiler etc.

Vi får se om jag orkar bänka lite mer... T.ex. lyfta ur insatsen i ljudd på prov.
(Den låter för j-t så, omöjligt köra den så, men kan ju vara kul att veta i vilken ände
man ska prova.)
/u
 
ulf_lundin skrev:
Ska försöka få nån skanna in kurvan.

Effekt o vridkurvorna dyker rätt snabbt tyvärr.
vrid/effekt/varv: 58/41/5000, 48/40/6000, 33/33/7000, 28/22/8000
(avläst ur diagrammet).

Den är duktigt stark på lägre varv, undrar om inte kopplingen slirar lite t.o.m.
Men jag känner att den inte drar lika bra uppåt i registret.
(Körde 25 mil grus i lördags m soe, roadbooken satt i vägen för varvräknaren,
så jag vet inte varvtalen.)

Jag vet inte vad som begränsar effekten på högre varv nu. Har inte jämfört
motordata med vad som är 'normalt' m kamtider, ventiler etc.

Vi får se om jag orkar bänka lite mer... T.ex. lyfta ur insatsen i ljudd på prov.
(Den låter för j-t så, omöjligt köra den så, men kan ju vara kul att veta i vilken ände
man ska prova.)
/u


Låter som trevliga siffror!
Var ligger FLR racing? Pris för bänkningen?
 
FreddaAbborre skrev:
Låter som trevliga siffror!
Var ligger FLR racing? Pris för bänkningen?

Ha ha...de ligger ju i VALLENTUNA...Nära nog ???
Vargmötesvägen....men ring Peter (mr bromsbänk) först:0736 140727.
Han brukar ta 300:- för ett par run´s på bänken så du ser A/F mm...vill du ha pillat på fuggen så tar han ca 500:- timmen, kan vara väl investerade pengar !!
:tummenupp

Jag har bromsat alla mina hojar där...han e bra !!
 
Grymmt där ser man vad lite justeringar kan ge x-tra
utan att handla mer prylar....
 
Triggerhappy skrev:
Ha ha...de ligger ju i VALLENTUNA...Nära nog ???
Vargmötesvägen....men ring Peter (mr bromsbänk) först:0736 140727.
Han brukar ta 300:- för ett par run´s på bänken så du ser A/F mm...vill du ha pillat på fuggen så tar han ca 500:- timmen, kan vara väl investerade pengar !!
:tummenupp

Jag har bromsat alla mina hojar där...han e bra !!

Såg det.. Va det att jag aldrig hört talas om det innan.
Låter bra. Lite sugen på en bänkning av XR:en när väl allt går som det ska på den.
 
jag åkte med samma kam i min 90a (WB1652) högkomp kolv och supertrapp dämpare men hårigas gick den med orginal kamen! hade orginalkamen en kugg "fel" mot orginal inställning och då var den riktigt rolig att köra :banana var lite seg på låga varv men satan vad den gick på höga :banana

Var länge sedan nu men jag vet att "orginal" så drog den till 100km/t på 3an sedan var den död, när jag körde med kamen en kugg "fel" så drog den utan vidare förbi 100 upp till 130km/t på 3an :banana då var det en rikig grusvägssmiskare, gick som en 2-takt riktigt kul

men med orginal ventilfjädrar så sluta det rätt snart med krökta ventiler :( 900kr/st för avgas :(
 
PD skrev:
jag åkte med samma kam i min 90a (WB1652) högkomp kolv och supertrapp dämpare men hårigas gick den med orginal kamen! hade orginalkamen en kugg "fel" mot orginal inställning och då var den riktigt rolig att köra :banana var lite seg på låga varv men satan vad den gick på höga :banana

Var länge sedan nu men jag vet att "orginal" så drog den till 100km/t på 3an sedan var den död, när jag körde med kamen en kugg "fel" så drog den utan vidare förbi 100 upp till 130km/t på 3an :banana då var det en rikig grusvägssmiskare, gick som en 2-takt riktigt kul

men med orginal ventilfjädrar så sluta det rätt snart med krökta ventiler :( 900kr/st för avgas :(
Slår inte ventilerna i kolven om man håller sig under 8000varv? Låter spännande det där, har aldrig hört talas om nån som flyttat en kamm så mycket! har därimot varit med om en xr650 som kamen stog ett kugg fel bakåt, snacka om bandtracktor!!
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top