Justera växelföraren

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Någon som vet om man kan justera original växel pinnen på en Fireblade 929 RR - 01 så att man får 1an upp och resten ner?? :va Behöver man köpa nya stag?
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Se till att inte göra några Money Shift's sedan bara (råka lägga i fel växel=dyrt) :näsblod

Hehehe Kände en som gjorde det och det var på håret till att gå åt skogen! :gnissla

Men jag har inte bestämt mig ännu.. vill helst ta reda på allt om detta "projekt" innan man börjar fixa.. Inte för att det är ett stort jobb utan för att säkra mig om att det inte skadar någonting eller dyl.. :va
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Bara ett tips till er som inte har gjort det än!!

Jag konverterade min original växel till en "race-växlad" istället genom att sätta på växelföraren från en VFR 800 och det var fan i mig det bästa jag har gjort på länge och som dessutom var svinbillig ingrepp. Nu får jag mycket mer distinkta växlingar och dessutom mkt snabbare också. 1an uppåt och resten ner. Sen ser det mycket mer städat ut som är solklar + på sidan!! :) Undrar varför jag inte gjort detta innan!

På nåt sätt är det mycket mer praktiskt att bara peta ner en växel än att lyfta foten/tårna vid acceleration. Men det gäller att vänja sig vid att man behöver växlar upp när man växlar ner. hehe Jag tror att alla hojar är "race-växlade" från början men för att tillföra mer logik i växlingen vände man på det genom att sätta dit en konstig pinne (mekanism) som jag plockade bort på min.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Kanonskönt med raceväxlat när man kör bana, men inte lika kul när man snabbt ska peta ner ett par pinnar för att köra om en långtradare till vardags. Jag föredrar dock den extra kontroll det ger med raceväxlat.
 

Henke_280

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2011
Ort
Karlstad
Hoj
Honda cbr rr 954
Hej jag funderar på att göra så på min cbr 954:a, borde vara som din, du har möjligen inte bilder på det? från villken årsmodell ska man ta växelarmen ifrån och om man ska ta hela växel länkaget?vore gör tacksam för svar
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Eftersom det är så viktigt för att förstå varandra, måste jag ta på mig rollen "Bror Duktig" och vara lite irriterande småaktig:
Växelföraren sitter inuti växellådan och styrs av selektortrumman. Växelförarens gaffel flyttar medbringare (eller mer sällan kugghjul) på växellådans axlar så att vald växels kugghjulspar blir låsta på axlarna.

Det man byter växel med genom att trampa på, det är en växelpedal eller -spak.

Förlåt....
 

Henke_280

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2011
Ort
Karlstad
Hoj
Honda cbr rr 954
Absolut förstår jag det, har själv revet lådor. Men är lite ny på det här med raceväxlar och undrar bara hur man gör :) smidigast. Skulle vara bra om man slapp göra ett allt förstort i grepp
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Jag tror att alla hojar är "race-växlade" från början

Nix; så är det inte.
Däremot fanns alla jäkla varianter så sent som på sjuttiotalet: Växelpedalen på höger eller vänster sida, ettan upp eller ner, friläget "under" ettan eller mellan 1 och 2... Ledde ibland till hårresande misstag där man förväxlade växel/broms alternativt accade fullt och växlade ner i stället för upp (har orsakat ett haveri för mig då en kompis lånade min båge) - en del olyckor kan absolut skrivas på det kontot.

Dagens lösning är helt enkelt en standardisering av samma slag som att bromsen sitter i mitten på bilar.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top