Justera koppling på C4 minimoto?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hur skall koppling ställas för bättre "ork"? Hårdare eller mjukare? I dagsläget orkar den inte varva ur utan slirar istället, motorvarvet blir konstant nånstans "halvt maxvarv" och hojen går i promenadtakt. Mer tryck på fjädrarna känns teoretiskt rätt, men har jag tänkt fel nu?

Ju mer du drar ihop fjädrarna desto högre varv innan kopplingen greppar. Tar den på för låga varv så blir den alldeles för orkeslös, o tar den för högt så är det svårt att få prylarna att hålla, beror lite på vad det är för prylar också förstås. Vi kör kopplingen på tävlingshojarna (Polini,Bizeta Zocchi) på 8000-9500 ca detta är lite individuellt hur man vill ha det o hur mycket man väger bla. Finns också olika fjädrar för olika vikt på förare.

Tackar för det! Var som jag trodde alltså. Att det sedan visade sig sitta en smetig massa på backarna gör nog inte saken bättre:huvet
Nåväl, de får ligga och dra sig i bromsrengöring tills imorrn sen blir det injustering. Bizetabackar, nåt att ha, ihop med en trumma?
nån som vet vad en 78mm bizetatrumma har i yttermått? Orginalkorgen rymmer 90mm... Eftersom korgen är trebultad och äkta italienskor har fyrbult låter jag den helst vara..
Tack för svar!:tummenupp

Tackar för det! Var som jag trodde alltså. Att det sedan visade sig sitta en smetig massa på backarna gör nog inte saken bättre:huvet
Nåväl, de får ligga och dra sig i bromsrengöring tills imorrn sen blir det injustering. Bizetabackar, nåt att ha, ihop med en trumma?
nån som vet vad en 78mm bizetatrumma har i yttermått? Orginalkorgen rymmer 90mm... Eftersom korgen är trebultad och äkta italienskor har fyrbult låter jag den helst vara..
Tack för svar!:tummenupp

Jag var inte säker på vilken modell det var du hade, men det är ju Blata kopian så jag tror inte prylarna från bizeta passar där...78mm trumma från bizeta är 84mm utvändigt o tappen på trumman är 17mm.
Annars kanske blatas orginaldelar passar, men jag vet inte....kanske även kopians delar är helt ok. Om backarna är för slitna så kan du också få problem med att det inte greppar, om avståndet mellan backarna o trumman blir för stort.
Om du mäter rakt över kopplingen så ska måttet helst inte ligga mer än 1,5-2 mm mindre än trumman invändigt. Viktigt är också att man får alla backarna så jämnt utjusterade som möjligt i alla fall inom max en tiondel.:tummenupp

Jag var inte säker på vilken modell det var du hade, men det är ju Blata kopian så jag tror inte prylarna från bizeta passar där...78mm trumma från bizeta är 84mm utvändigt o tappen på trumman är 17mm.
Annars kanske blatas orginaldelar passar, men jag vet inte....kanske även kopians delar är helt ok. Om backarna är för slitna så kan du också få problem med att det inte greppar, om avståndet mellan backarna o trumman blir för stort.
Om du mäter rakt över kopplingen så ska måttet helst inte ligga mer än 1,5-2 mm mindre än trumman invändigt. Viktigt är också att man får alla backarna så jämnt utjusterade som möjligt i alla fall inom max en tiondel.:tummenupp
Tack!:tummenupp

/johan

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma