Fast att hålla på och mappa cylinderindividuellt innan du har verifierat att spridarna levererar identiskt med soppa är hål i huvudet. Första steget vid seriös mappning är alltid fyra friska spridare som flödar lika mycket. Att lägga massor med timmars jobb för att utveckla en mapp till cylinder X enbart på basen av att spridaren börjar bli igensatt eller sliten är ganska tröstlöst.
Jag både håller med dig och inte här.
Min utgångstanke var att spridare, kompression och andning inte är identiskt mellan cylindrarna. Så om jag billigt eller nästan gratis kunde mäta individuellt skulle jag kunna kompensera för dessa skillnader och göra en bättre mappning under rådanade förutsättningar.
Hade jag jagat toppeffekt på hojen hade jag självklart velat undersöka och fixa skillnader mellan cylindrarna, istället för att kompensera för dem. Men just nu vill jag börja i änden att själv hitta om något är fel eller inte.
Självklart förstår jag att om en spridare håller på att bli mer och mer igensatt, så är det hopplöst att mappa, för jobbet jag gör i dag, stämmer inte om en månad. Men det borde väl vara precis lika hopplöst oavsett om jag mappade individuellt som om jag hade en gemensam mapp? Eller menar du att man aldrig bör mappa sin hoj utan att lämna in spridarna först?
Hur som helst hade jag tänkt att jag borde upptäcka spridarproblem när jag mäter AFR. Rör den sig över tid, så har jag troligtvis problem. Och om jag mätte på cylindrarna individuellt och en cylinder hade väldigt annan AFR, ja då hade det nog också tytt på problem.
För mig skulle det kännas mer lärorikt att få upptäcka detta först, bilda en förståelse för problemet, se om det går att kompensera för det, provköra hojen för att känna skillnaden. Då skulle jag ha en god anledning att lämna in spridarna och dessutom kunna se hur stora skillnader i spridarna överensstämde mot skillnader i AFR.
Vill helt enkelt komma undan billigt och lära mig mycket.
Jag kan så klart ha tänkt fel, för jag har inte några erfarenheter av felsökning vid mappning. Kanske är det jättestruligt att lista ut spridarproblem?
Vill du hålla på och experimentera för lekandets skull så köp inte en PCV och autotune utan köp istället en standalone bredbandslogger och en HRC ECU. De brukar gå att få billigt på EBAY.
Vad räknas som billigt på ebay? Jag vill kunna känna igen ett klipp!
På vilket sätt är en HRC ECU bättre för det jag vill göra? Tänker du på tändning?
Uppdatering:
Jag sökte efter HRC ECU för min CBR600FS/F4i på ebay och hittade ingenting för min hoj, däremot för nyare 600RR-/1000RR-modeller.
Vanliga googlesökningar resulterade oftast i personer som sa att HRC ECUn är "extremely rare".
Jag hittade också någon som hävdade att HRC ECUn till min hoj kräver HRC kabelhärva och då blir man utan belysning. Om så är fallet blir det oanvändbart på min gathoj, det känns överkurs att dra om elen till lamporna separat.
Dataloggning hoppas jag kunna fixa till bättre för PCVn. PCVn har en CAN-buss som modulerna pratar över, det är även över denna buss som deras displayer kan visa upp all möjlig data. Min förhoppning är att datan ska gå att läsa ut med ett vanligt OBD2-instrument om man ansluter CAN-pinnarna med varandra. Men jag kan inte ta ut segern i förskott det är bara en kvalificerad chansning.