Justera flottörhöjd

Marbor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
Cb500 four
Hur gör man detta på en förgasarbrygga med 4 förgasare?

Och om det är fel inställt hur märker man det på hojen, att den flödar över åt ena hållet fattar jag. Men åt andra hållet...
 
Du mäter flottörhöjden på varje förgasare individuellt, skruva av bränslekoppen och lägg förgasaren så flottören precis nuddar flottörnålen och mät sedan avståndet från flottören "högsta" punkt till förgasarkroppen, det finns specifika mått för detta i verkstadsmanualen för din hoj. Där finns det säkert bilder så kan det vara enklare att fatta vad jag menar..
Finns även ett annat sätt, där man använder slangar, har själv aldrig gjort den varianten då det oftast är ganska svårt och trångt.

Symtom för låg bränslenivå är att du tappar effekt när du drar på, och när du släpper och tar om så får tillbaka effekt en liten stund och sedan tappar effekt igen.
 
Det korrekta sättet att göra det på är faktiskt att mäta hur mycket vätska som fylls upp i flottörhuset och justera tappen på flottören efter detta. Det är dock väldigt komplicerat och kräver en del kunskap och utrustning så det sättet Vegas beskriver brukar vara det vanligaste. Oftast hittar man info om den korrekta metoden i en verkstadshandbok
Man kan få många symptom med felinställd flottörhöjd som ojämn tomgång, orolig gång på lågfart, huggande gång o.s.v. Det brukar inte påverka effekten i det övre registret så mycket.
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top