Justera förtändning på 600a?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11, GSXR1000 -07, CBR600FS -02, Matchless G3 -55
Såg att det är relativt billigt och enkelt att justera förtändningen på min CBR600. Hittade en del forumtrådar om folk som kört +4 grader, men tyvärr kunde jag inte hitta några dynokurvor.

Någon som har erfarenhet kring om det ger något för besväret?
 
Last edited:
Här är FactoryPro's egna bänkbilder. Vilken kurva som är vilken förklaras inte - och spelar heller ingen roll.
Tack!

Nej, det där såg inte ut att vara värt besväret. Bilden du länkat är för en [video]http://www.factorypro.com/Prod_Pages/prodh71.html[/video] med förgasare och +4 grader. Vet inte om det spelar någon roll i sammanhanget, kanske är tändkurvorna väldigt lika?

Grävde på deras hemsida med waybackmachine och såg att deras racing-kit verkar ge 1-3hp och vara +2 grader.
RTR-HON-92-02 suggested for Racing adds some more lowend and 1-3 more peak hp.
För gata rekommenderar de istället
RTR-HON-92-06 suggested for Street add more lowend and midrange and same peak as stock timimg
Vilket jag tolkar som +6 grader.

Jag hittar också att de bänkat hojen till ~88-92 True HP. Så 89-95hp på topp med +2 grader är nog vad som är att förvänta. Ptja, för ett par hundringar kanske det kan vara värt erfarenheten, hojen ska ändå storservas till hösten.

Blev intresserad av tändning då en vän lyckades hämta hem en hel del effekt på en Miata NB genom att ställa aggressivare tändning vid bänkning. Men också då jag sett en del hämtas hem på s1000rr med vad jag förstått vara just aggressivare tändning.

Missar jag något här? Eller är det noga justerad tändning genom ECU+bänk som gäller för att det ska bli något?
 
Last edited:
Visst finns där effekt att hämta med tändning då den från fabrik är kompromissad för att klara bullerkrav och dålig soppa. Men det är inte ås enkelt att man bara flyttar pickupen lite och tjänar effekt, den tiden är förbi....
Skall man göra det vettigt så är det bänk och programmerare som gäller. Man kan ju snegla mot de publicerade tändkurvorna som finns ur HRC/YEC boxar för superstock och jämföra mot respektive modells standardkurva, dessa kitt-kurvor är dock byggda för racesoppa så det är inte bara att sno rakt över.
 
Skall man göra det vettigt så är det bänk och programmerare som gäller. Man kan ju snegla mot de publicerade tändkurvorna som finns ur HRC/YEC boxar för superstock och jämföra mot respektive modells standardkurva, dessa kitt-kurvor är dock byggda för racesoppa så det är inte bara att sno rakt över.
Tack.

Tyvärr är det kört för min del. Dynojet säljer inte tändningskittet för cbr600fs till Power Commander 5, bara till trean. Och att ge sig på ett helt nytt sprut bara för att pilla på tändningen är mer än vad den här hojen är värd.

Minns jag rätt har original-ECUn aldrig knäckts, så den går att flasha om.

HRC-boxarna tror jag både är ovanliga och dyra för den här gamla maskinen. Har för mig man får lösa allt vad ljus, tuta och dylikt heter själv om man monterar på en sån.

Visst finns där effekt att hämta med tändning då den från fabrik är kompromissad för att klara bullerkrav och dålig soppa. Men det är inte ås enkelt att man bara flyttar pickupen lite och tjänar effekt, den tiden är förbi....
Med ovanstående i åtanke tänker jag att 1-3hp mer på topp med +2 skulle kunna vara kul för erfarenheten. Men det kanske blir att det äts upp lika mycket effekt i låg- eller mellanregister om man flyttar pickupen?
 
Men det kanske blir att det äts upp lika mycket effekt i låg- eller mellanregister om man flyttar pickupen?

Jupp. Optimerad "fast" förtändning brukar generera lite mer vrid vid varvtalet för maxvridet - som då gör den lite känsligare för spikning. Det innebär lite mindre vrid vid lägre/högre varvtal. Man bör göra en fullständig tändmappning istället för att lata sig med en "fast" förtändningsändring. För oss dödliga som inte tävlar om $1,000,000 i prispengar, köp ett par kalla Gösser Spezial istället.
 
Jag brukar flytta picuppen på gamla hojar 4 takt som tvåtakt där man inte kan justera i mapp. Jag flyttar den 2gr åt gången och lyssnar efter spikning. Jag ger mig då den börjar spika men man kan släcka spikningen med lite mer soppa om den går lite halvsnålt just där den spikar. Jag ger mig när den spikar trots rätt lambda då backar jag tillbaka 2 grader. Spikningen brukar höras på låga varvtal just när den börjar bygga vrid och den spikar mest där vridet är som högst. I de flesta fall får man mer botteneffekt o mellanreg av statiskt mer förtänd men de kan bli lägre toppeffekt typ varvstopp på högvarv om dewn rewdan standard har rätt tändning på höga varvtal. Om hojen i fråga har extremt fegtänd på höga varvtal så svarar den såklart bra även på höga varvtal med statisk förtändning.
 
Last edited:
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top