Justera förgasare

Men om den get för mkt soppa borde väl stiftet vara lite blött? Det sot som sitter på stiftet nu är som ett fint torrt pulver... På verkstaden här trodde de inte att det hade något med förgasaren att göra, utan snarare att den drar olja någonstans... så jag antar att det blir till att lämna in den så får dom leta tills dom hittar något...=(
 
Ursäkta om jag lånar tråden med en insticksfråga:

Min hoj har alltid varit hyfsat tjurig vid start, även med choken helt ute. Kan hålla in startknappen i kanske 5-10 sek. innan han vill gå igång.

Nu under vinterdvalan så har jag plockat ner hela hojen, fått ramen pulverlackad osv. Under nedmonteringen så uptäckte jag att luftburken bara satt löst på förgasarna med rätt rejäla glipor mellan luftburken och förgasarna.

Nu har jag bytt tändstift och rengjort luftfiltret, men jag kan inte provstarta han, för jag har inte ordnat allt med elen riktigt ännu.

Kan det vara så att hojen har "tjyvat" för mycket luft genom dessa gliporna och att det är därför han var så segstartad? Nu sitter ju iallafall burken helt tätt.
 
Är det en 2 taktare?
 
Nä menade kentar6. Men ditt problem kan mycket väl vara löst. Inte bra om det inte sitter ordentligt.
 
Ursäkta om jag lånar tråden med en insticksfråga:

Min hoj har alltid varit hyfsat tjurig vid start, även med choken helt ute. Kan hålla in startknappen i kanske 5-10 sek. innan han vill gå igång.

Nu under vinterdvalan så har jag plockat ner hela hojen, fått ramen pulverlackad osv. Under nedmonteringen så uptäckte jag att luftburken bara satt löst på förgasarna med rätt rejäla glipor mellan luftburken och förgasarna.

Nu har jag bytt tändstift och rengjort luftfiltret, men jag kan inte provstarta han, för jag har inte ordnat allt med elen riktigt ännu.

Kan det vara så att hojen har "tjyvat" för mycket luft genom dessa gliporna och att det är därför han var så segstartad? Nu sitter ju iallafall burken helt tätt.

Nej tyvär så har det ingen betydelse förutom att du fått in skräp i motorn:gnissla Har du kolla så shokeviiren är rätt spänd dvs så den verkligen får shoke.. sätt dit en primer från en skoter då startar den rakt av:tummenupp
 
Mja inte så lätt att svara på utan att se det själv. Kolla ventil justeringen. Men jag skulle tro att den går för fett. Som någon skrev så vibrerar blandskruven ut ibland. Brukar starta hojen och varmköra. Sedan skruvar jag in skruven tills den börjar gå illa. Skruvar ut den igen tills den går rent igen. Sedan drar jag ut ett kvarts till halvt varv till. Har aldrig fått några problem med detta. Iofs KTM men kolla din manual bör ju va nått liknande.
 
trodde de inte att det hade något med förgasaren att göra, utan snarare att den drar olja någonstans... =(

Märkligt, då borde den ryka och lukta rätt ordentligt, om den drar så mycket olja att stiften pajar. Du har inte märkt att det försvinner olja när du kör?

Låt någon åka efter och se om det ryker och osar onormalt. När byttes kolv/ringar sist?
 
Men om jag gätter i ett nytt stift så kan jag ju köra iaf 2 timmar innan den börjar misstända... Skulle den inte gå kasst redan från början då?
Manualen är på engelska och då finns dessa skruvar att justera på;
Main Air Jet,
Pilot Air Jet,
Main Jet,
Pilot Screw.
Om man tar med nåljustering o så så blir det 7 justeringspunkter. Vet inte riktigt vilken jag ska gå på...

Har åkt med en kompis bakom, och han har inte märkt något. Fortfarande fullt med olja, inte miskat något alls vad jag kan se!
 
Men om jag gätter i ett nytt stift så kan jag ju köra iaf 2 timmar innan den börjar misstända... Skulle den inte gå kasst redan från början då?
Manualen är på engelska och då finns dessa skruvar att justera på;
Main Air Jet,
Pilot Air Jet,
Main Jet,
Pilot Screw.
Om man tar med nåljustering o så så blir det 7 justeringspunkter. Vet inte riktigt vilken jag ska gå på...

Har åkt med en kompis bakom, och han har inte märkt något. Fortfarande fullt med olja, inte miskat något alls vad jag kan se!

Du kan ju börja med att sänka nålen 2 hack dvs clippset 2hack uppot. och byta till ett steg mindra main jet ex om det sitter 170 så sätt i 160.. fråga vad folk kör med för huvudbestycning på denna masikn helt enkelt det kan ju vara någon fyllskalle som dragit i munstycke från en finlandfärga!!
 
Har åkt med en kompis bakom, och han har inte märkt något. Fortfarande fullt med olja, inte miskat något alls vad jag kan se!

Då är verkstaden ute och cyklar. Det är inte så att föregående ägare körde med ett effektsystem som sålts separat och bara slängt dit wr:ens orginalrör inför försäljning? Utan att röra förgasarbestyckningen?

Isåfall borde bestyckningen vara heltokig eftersom wr:ens orginalrör är ganska restriktivt och tyst, vilket inte ett eftermarknads effektrör är.
 
Det låter ju iofs lite troligt... Men ikväll ska jag lämna hojen på en vekstad, och dom får kolla på både fuggejustering, ventiljustering och kolv/kolvringar. Borde inte bli allt för dyrt...
 
Det låter ju iofs lite troligt... Men ikväll ska jag lämna hojen på en vekstad, och dom får kolla på både fuggejustering, ventiljustering och kolv/kolvringar. Borde inte bli allt för dyrt...

ska dom även kolla kolven så blir det dyrt för det tar tid!! du får säkert räkna med 3000kr!!
 
Men när de ändå har rivit av för att kolla ventilerna så är det väl inte så mkt till att göra för att lyfta av cylindern? eller är jag ute med trampmoppen nu..!?=) Sa iaf åt han att börja med att mäta upp tändning eftersom den även misstände med nytt stift idag, sen kolla förgasare, och ventiler. Hittar han inget då så får han höra av sig för o se vad det kan tänkas kosta att dra det ännu längre.
 
Men när de ändå har rivit av för att kolla ventilerna så är det väl inte så mkt till att göra för att lyfta av cylindern? eller är jag ute med trampmoppen nu..!?=) Sa iaf åt han att börja med att mäta upp tändning eftersom den även misstände med nytt stift idag, sen kolla förgasare, och ventiler. Hittar han inget då så får han höra av sig för o se vad det kan tänkas kosta att dra det ännu längre.

Om dom bara ska kolla ventiljusteringen så är det djävulst mycket mer jobb kvar att kolla kolven. tar säkert 3 timmar bara det! Hoppas dom tar det sist i så fall, För det är nog det sista det är fel på. Troligast cdibox eller förgasare felbestyckad eller skit i den..
 
Ok, lite mer tid än när man hade moppe... 4 bultar osså lyfta av..=) Hur ofta pajar en cdibox egentligen... känns som att dom borde hålla livet ut....
 
Ok, lite mer tid än när man hade moppe... 4 bultar osså lyfta av..=) Hur ofta pajar en cdibox egentligen... känns som att dom borde hålla livet ut....

Man pajar ungefär 1st på 15år men vissa hojar äter dom och offta äter dom även tändsystemet (HUSABERG 01-03) och gammla husqvarnor från kriget
yamaha tror jag inte har den sjukan på yz men förr i tiden på gammla xt600 ,500,400 då kunde det ryka någon då o då
 
Dom är lite känsliga . Om man t.e.x skall kolla gnista och man inte jordat stiftet ordentligt gillas inte. För mycket överslag etc. Har väl blivit bättre med åren iofs.
 
Till den som är intresserad så kan jag upplysa om att felet var en kam som stod fel. Felsökning justersing + ventiljustering+ nytt stift = 1223kr. Helt klart värt det... hade aldrig hittat felet själv!
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top