Justera förgasare

KentaR6

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Ort
Östersund/Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R -13
Jag har skaffat mig en Yamaha WR426F som jag tänkte åka runt med tills det blir sommar, men den äter tändstift! Satt i ett NGK Iridiumstift som gick ca 2 dagar, sedan var det slut(tänkte aldrig på att kolla hur det såg ut), så jag bytte till ett nytt vanligt NGK, och nu när jag skulle ut i hengen så startade den på första försöket och jag slog av den nästan direkt för att jag hade glömt en massa saker, och nu e den nästan helt död...
Den startar, och låter som att den får soppatorsk, ett rejält gäng avgasknallar, o sen dör den, och så är stiftet kol svart av sot. Rengör det, startar, smäller dör...
Funderar på om den går för fett eftersom den sotar stiftet. Men eftersom jag inte är så het på det här med förgasare så undrar jag hur jag ställer luft/bränsle mixen. Skruvar man höger eller vänster på den "svarta skruven"? för det e väl den som man ställer det på? Kanske ett varmare stift?

Kom gärna med förslag. Kör sista kilometrarna som en kärring då det är bar asfalt mitt inne i stan med spik däck och en oreggad mc, så den blir ju inte "yrdragen" innan man ställer in den igen.. kanske det har med det att göra?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
för det första så är ngk kännsliga för surhet ja allt igentligen så det första jag alltid gör är att skruva ur allt vad ngk heter!! Ännu viktigare på 2-takt!! Borde inte få sälljas:gnissla Vill du ha ett stift som klarar ett mindre världkrig i felbestyckning ska du välja det billigaste champion som finns till din cyckel stenbra stift!! men vill du ha ett superbra stift som dessutom ger mer pullver ska du välja denso iridium med 0,4mm ellektråd kostar runt 200kr men det är värt priset klart bästa stift som jag provat!! meeeeeeeeeeen det måste ju vara något annat fel! har du rivit och rensatt alla munstycken och kanaler i gasaren? har den någonsin gått bra ?
 

KentaR6

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Ort
Östersund/Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R -13
kanske borde byta stift till annat märke då...

Jo, den har gått bra tills man åker hem = frånkörd av mormor i en fiesta... då börjar den bli ryckig o speciellt om man rullat på tomgång nerför en längre backe...
Jag e ingen super mek, så att riva förgasare gör jag med fara för eget välbefinnande... luftfiltret ser inte skitigt ut, så det borde ju inte vara något fel på de...
Kanske bara behöver någon finjustering...? hoppas....
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
kanske borde byta stift till annat märke då...

Jo, den har gått bra tills man åker hem = frånkörd av mormor i en fiesta... då börjar den bli ryckig o speciellt om man rullat på tomgång nerför en längre backe...
Jag e ingen super mek, så att riva förgasare gör jag med fara för eget välbefinnande... luftfiltret ser inte skitigt ut, så det borde ju inte vara något fel på de...
Kanske bara behöver någon finjustering...? hoppas....

Låter som du kan ha skit i nålmunstycket som förser koppen med bränsle så den flödar lite när du mormorkör:D Du måste riva lös förgasaren och ta lös all som går att ta lös i den (ingen hight tec) det klarar du lätt:tummenupp kolla speciellt noga på den lilla nålventil som släpper in soppa i flotörkoppen,,,den får inte vara sliten eller skräpig på någe vis måste se ut som ny!! ta även lös sätet den sitter i och besikta effter skräp, ta gärna en örontopp med tandkräm på och snurra runt nere i nålsätet så att all ev avlagringar åker väck. Glömm inte lågfartsmunstycket!! Du lär väl känna någon kunnig snubbe som kan ta sig en titt?
 

KentaR6

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Ort
Östersund/Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R -13
humm.. ok, ska först försöka med ett annat stift, sen om de inte blir bättre får jag väl riva... Lär väl inte vara allt för knepigt. Annars skickar jag väl grejerna till någon här som får sätta ihop... för riva de klarar jag nog av...:D

Funkar detta...? Det ska ju egentligen vara CR8E...
http://www.moto-x.se/denso-iu24-p-3700.html
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
humm.. ok, ska först försöka med ett annat stift, sen om de inte blir bättre får jag väl riva... Lär väl inte vara allt för knepigt. Annars skickar jag väl grejerna till någon här som får sätta ihop... för riva de klarar jag nog av...:D

Funkar detta...? Det ska ju egentligen vara CR8E...
http://www.moto-x.se/denso-iu24-p-3700.html

osäker om det är annan hårdhet och om det verkligen är ett eridium med smal elektråd inte på bilden ivf!! jag ska kolla in all right dom säljer till honda ivf
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
humm.. ok, ska först försöka med ett annat stift, sen om de inte blir bättre får jag väl riva... Lär väl inte vara allt för knepigt. Annars skickar jag väl grejerna till någon här som får sätta ihop... för riva de klarar jag nog av...:D

Funkar detta...? Det ska ju egentligen vara CR8E...
http://www.moto-x.se/denso-iu24-p-3700.html

Har kollat in vilket stift du ska ha och det heter denso iu24a ca 225kr
den här firman kan ta hem detta på stift http://www.locknersbilochmc.se/
men förmodligen så är det rätt stift det du hittat skilljer ju bara ett "A" men vem vet det kan ju vara nog så viktigt.. (dom kan ju glömmt att skriva dit a på slutet) Du får fråga!! Dom här stiften tar för sig mer bränsle innan dom släcks så att säga så man får helt enkelt bättre gassvar i hela registret:tummenupp
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
Last edited:

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Är det så stor skillnad mellan NGK och Denso, har fått för mig att NGK är större/kändare om det är bättre har jag inga erfarenheter av, men ska jag byta ut mitt mot denso? (kör 2-taktare).
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är det så stor skillnad mellan NGK och Denso, har fått för mig att NGK är större/kändare om det är bättre har jag inga erfarenheter av, men ska jag byta ut mitt mot denso? (kör 2-taktare).

Om du kör 2-takt skulle jag rekomendera champion modell billigaste!! Dom håller cyckeln ut. felet med ngk är att om man har lite felbestyckat eller råkar sura ner den så försämmras stiftet avsevärt och kan även lägga av helt !! Champion modell billig inte racervers!! dom går lika bra från kartongen och 100 år och jag har då aldrig fått sönder ett:tummenupp
Men finns eridium denso till din maskin så testa gärna!! dessa denso stift sitter numera standard på dom flesta plastraketer så bra har dom visat sig att vara:tummenupp
 

KentaR6

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Ort
Östersund/Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R -13
Du kan ju inte beställa tändstift hela tiden för massor pengar+ frakt, Då bir du ju runerad.

Dundra in på OK macken och köp rätt stift.
Sen gör du rent förgasaren och filter och ställer in den som den ska så slipper du köpa stift hela tiden.

Här kan du lära dig om stift

http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=127

http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=102

Går hojen för fett så käkar dom stift så e de bara!


Jag har varit på ca 20 mackar i Ösd området, mekonomen m.fl. firmor, och ingen hade det som det ska vara (CR8E), så jag köpte 2 st på Yamaha och har nu testat mde det nya.
Ska slänga upp en bild senare på hur stiftet såg ut efter ca 10 minuters åkning... Men jag kan ju säga att det var Duktigt sotigt iaf! Inte ett uns ljus kvar på varjen elektrod eller "det vita"... Men det käns olustigt att ge sig på att försöka justera förgasare när jag inte har en blekaste om vad det är jag håller på med...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har varit på ca 20 mackar i Ösd området, mekonomen m.fl. firmor, och ingen hade det som det ska vara (CR8E), så jag köpte 2 st på Yamaha och har nu testat mde det nya.
Ska slänga upp en bild senare på hur stiftet såg ut efter ca 10 minuters åkning... Men jag kan ju säga att det var Duktigt sotigt iaf! Inte ett uns ljus kvar på varjen elektrod eller "det vita"... Men det käns olustigt att ge sig på att försöka justera förgasare när jag inte har en blekaste om vad det är jag håller på med...

Skruva lös gasaren och plocka isär i tusen bitar kolla varenda munstycke vad det stå på dom även trottelnålen om du inte får ihop den så far till närmsta verksta vilken som hellst även en bilverksta det gör dom för en bulle!
 

Ola Bonde

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Ystad
Hoj
2003 Buell XB9R
Jag hade samma problem en gång i tiden på en hoj, den gick kass och en massa avgasknallar...
Problemet med den var en bränd ventil, så det blev en ny ventil och slipning av sätet.
Är tändstiften även sotiga om du kört en längre stund eller bara om du startat och haft igång den en kort stund??
 

KentaR6

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Ort
Östersund/Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R -13
Men den går ju inte dåligt, den smäller bara när man startar den efter att den sotat... vilket den oftast gör verkar det som... Slängde det stiftet som satt i när jag köpte utan att kolla det... det var ett Iridium stift. Kan det vara så att den förre ägaren ställde förgasaren efter att ha satt i ett iridiumstift och att den därför ger mer soppa?
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
Men den går ju inte dåligt, den smäller bara när man startar den efter att den sotat... vilket den oftast gör verkar det som... Slängde det stiftet som satt i när jag köpte utan att kolla det... det var ett Iridium stift. Kan det vara så att den förre ägaren ställde förgasaren efter att ha satt i ett iridiumstift och att den därför ger mer soppa?


Ställa på mer soppa:va för ett annat värre stift! har jag alldrig hört:confused:

Att stiftet är lite svart och sotigt efter kall start är nog helt vanligt.
Är hojen inte varm och du inte varit ute och gasat är det nog inte tändstiftets fel att hojen smäller. om de nu inte gått sönder. Allså ger ingen gnista längre.

Ett sotigt stift kan självantända och ge oönskad tändning.
Du kör väll inte med 2-takts olja i tanken:D

Mer troligt är nog!
Skit i förgasaren
skit i tankfiltret så hojen inte får soppa
Skitigt luftfilter
Glapp i tändhatten
Felaktig tändning
Dags för ventiljustering

Lite info om förgasarinställning

http://hem.passagen.se/fmck.malmo/teknik/forgasare/forgasarinstallning.htm
 
Last edited:

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Ställa på mer soppa:va för ett annat värre stift! har jag alldrig hört:confused:

Att stiftet är lite svart och sotigt efter kall start är nog helt vanligt.
Är hojen inte varm och du inte varit ute och gasat är det nog inte tändstiftets fel att hojen smäller. om de nu inte gått sönder. Allså ger ingen gnista längre.

Ett sotigt stift kan självantända och ge oönskad tändning.
Du kör väll inte med 2-takts olja i tanken:D

Mer troligt är nog!
Skit i förgasaren
skit i tankfiltret så hojen inte får soppa
Skitigt luftfilter
Glapp i tändhatten
Felaktig tändning
Dags för ventiljustering

Lite info om förgasarinställning

http://hem.passagen.se/fmck.malmo/teknik/forgasare/forgasarinstallning.htm

I länken du skicka så säger han/hon att man ska varmköra motorn, varmkörning är det när man kör hojen tills den blir varm eller låter den stå stilla och va igång till den blir varm?
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
hur du varmkör spelar ingen roll bara motorn kommer upp i drifttemp.
Men jag skulle inte köra järnet om förgasarinställningen inte stämmer.

De e bara att puttra runt lite tills den blir varm
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Försök inte bota förgasarfel med att dribbla med olika tändstift. Det är bättre att hitta orsaken till varför hojen går dåligt, be någon som kan, eller prova själv att riva förgasaren. Gör rent, kolla vad det är för munstycken i , jämför med orginalspec. om det stämmer. Har du rätt inställningar får du gå vidare med kanske ventilspel, autodekomp osv.

Det kan vara så enkelt att du tappat blandskruven, det händer att de vibrerar loss.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
snabbrensning av munstycken och kanaler tar bara några sekunder:tummenupp Plocka väck gummianslutningen från luftburken eller böj undan så du kan få dit handen bakpå förgasaren. starta seda maskinen och varva upp till varvstopp nästan och just när den varavar sombäst sopa dit handen och kväv motorn tokgasa under kvävningen, släpp handen just innan den surar ner sig och stannar gör om flera ggr, Bästa resultat får man om man kör samtidigt med typ 5ans växel och gör samma sak lite farligt bara!! På detta sättet så får man ett jäkla vakumsug överallt i gasaren och kan få bort problem snabbt, OBS dETTa är ett fuskrengörningstipps som andvänds i krisfall!! fungerar faktist offta:tummenupp
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top