Justera förgasare Suzuki (gsxr750 -93)

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Har du kollat nålventilerna i förgasarna? Min motorcykel gjorde ungefär såhär efter tio års stillestånd, och det var o-ringarna på nålsätena som hade krympt så det flödade bensin hej vilt oavsett flottörens läge.

Det du säger om att den börjar gå om du dränerar förgasare och går bättre med mer luft tyder ju på att det skulle kunna vara möjligt.

Rev isär förgasarna igen, bytte alla o-ringar som finns i förgasarna, plus de små brickorna inne i pilot skruven, pillat igenom alla hål med koppatråd, samt blåst helvete med tryckluft i varenda litet skrymsle och kanal. Skruvat "rätt" blandskruvarna till 2,5 varv ut och monterat ihop allt. Nu startar hon inte alls. Avgas-smäller utav helvete ibland men hoppar inte igång.

Två frågor:
1. Nu när jag sätter på flottörhuset på varje förgasare så tar det i lite sista millimetrarna. Misstänker att det beror på den nya o-ringen? Alltså typ flottör"ställningen" trycker ner nålsätet. Det är ju inga problem att få ihop, men det det var inte så innan byte av o-ring. Är det normalt?
2. I blandskruvhålet så är ordningen först i med o-ring, sedan lilla brickan, sedan fjäder och sist blandskruv eller hur? :näsblod
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Har kollat med dräneringskruven att det kommer ner soppa i koppen. Kollat av några stift oxå och visst är de svarta men annars nya och fina. Tror ni man behöver göra rent stiften?
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Nu läcker det bensin nånstans oxå. Spränger skiten snart :(
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu läcker det bensin nånstans oxå. Spränger skiten snart :(

Då flödar den nog över = otäta nålventiler eller feljusterad flotörnivå alt glömt dra åt dränerskruvar. Prova knacka på förgasarna med något hårt så kan nålventilen sätta sig bättre och täta. Nästa steg blir att ta lös förgasarna och lämna dem till någon van förgasarmek som kan kolla flotörnivå samt täthet. Om jag bor nära skulle du kunna ta hit dem för check jag gör inget annat än skruvar i sådant men jag bor väl för långt bort kramfors västernorrland? Prova starta motorn med avslagen bensikran genom att spruta in startgas i förgasarana ta bort luftfiltret och spruta in gasen där. Om den då startar så är de förgasarfel ändå.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag tror att jag kanske ändå är lite lätt utvecklingsstörd. Eller för att svara på min egen fråga (1):
Nej, det ska inte ta emot när man lägger på flottör"koppen" eller vad det heter. Anledningen till att det tog emot var ju naturligtvis för att nålventilerna inte var nedtryckta alls. :huvet:dummer Skulle tro att det flödade över rätt rejält...
Nu rev jag skiten för 7:e gången och rättade till felet men sen var batteriet i stort sett slut, så nu står det på laddning. Nya tag imorgon!
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Då flödar den nog över = otäta nålventiler eller feljusterad flotörnivå alt glömt dra åt dränerskruvar. Prova knacka på förgasarna med något hårt så kan nålventilen sätta sig bättre och täta. Nästa steg blir att ta lös förgasarna och lämna dem till någon van förgasarmek som kan kolla flotörnivå samt täthet. Om jag bor nära skulle du kunna ta hit dem för check jag gör inget annat än skruvar i sådant men jag bor väl för långt bort kramfors västernorrland? Prova starta motorn med avslagen bensikran genom att spruta in startgas i förgasarana ta bort luftfiltret och spruta in gasen där. Om den då startar så är de förgasarfel ändå.

Bör man dränera förgasarna innan man testar med startgas genom luftburken?
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Ska du verkligen fortsätta att hålla på och kladda med bryggan? Jag vet att min fråga är utmanande och kanske gör dig förbannad. Men när bryggan läcker efter senaste genomgången, måste du ju vara en riktig slarver. Det är ju inte high tech det här. Skicka brygga till Braigasen i Göteborg, så kan han gå igenom den innan du får hjärnblödning på den.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu när förgasarna är ihopskruvade rätt kan du provstarta med startgas utan bränslekran på tills den tänd till för den kan va sur nu. När den startar till lite mer på startgas öppna kran och be en bön att den går.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Ska du verkligen fortsätta att hålla på och kladda med bryggan? Jag vet att min fråga är utmanande och kanske gör dig förbannad. Men när bryggan läcker efter senaste genomgången, måste du ju vara en riktig slarver. Det är ju inte high tech det här. Skicka brygga till Braigasen i Göteborg, så kan han gå igenom den innan du får hjärnblödning på den.

Hehe, nä jag blir inte förbannad :) Jag fick lite hjärnsläpp när jag bytte o-ringarna på nålventilerna bara. Tänkte lite fel på funktionen på själva flottörnålen och ventilerna, och när jag skruvade ihop skräpet och det tog emot lite så tänkte jag att de kärvade för att det var nya ringar. Men sen när jag tänkte efter lite (med hjälp av läsningen här) så kom jag på att det där blev nog inte rätt.
Jag ser det här som lärdom oxå, jag är ingen mekare egentligen och har jobb, villa, ungar och fruga som pockar på uppmrksamheten men det vore ju kul att få skrotet att gå bra igen. Har egentligen plöjt ner bra mycket mer tid och pengar än vad skiten är värd..men det finns väl nån typ av affektionsvärde som lurar här känner jag :)
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Nu när förgasarna är ihopskruvade rätt kan du provstarta med startgas utan bränslekran på tills den tänd till för den kan va sur nu. När den startar till lite mer på startgas öppna kran och be en bön att den går.

Börjar få horknän av allt bedjande till högre makter haha
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
När du ändå tar loss gasarna kolla insugningsgummina, jag hade liknande trubbel på min -92 och hittade sprickor i gummina- bytte och den går som en dröm idag.:banana
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Status: Hon går!
Har inte hunnit provköra än men hon startade igång tillslut ikväll och låter riktigt bra (utan last iaf).
Svarar bra på gasen och hyfsat jämn tomgång. Återkommer imorron kväll efter provtur!
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Ny status: Litet bensin läckage i en av förgasarna, gissningsvis kass flottörhuspackning. Ny beställd.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ny status: Litet bensin läckage i en av förgasarna, gissningsvis kass flottörhuspackning. Ny beställd.

Är du säker på att packningen läcker för de vanligaste är att flotörnålen inte tätar. Flotörnålens säte brukar jag slipa in efter grovrengöring med tandkräm eller något polermedel typ autosol rubbing eller liknade. Ta en topps och snurra i sätet med lite slipmedel så blir de garanterat tätt du kan även snurra toppsen ordentligt med borrmaskin så blir de ännu bättre. Om de är nålventiler av stål är de svårt att få dem täta men är de gummi brukar de täta bra även om de har slitagering runt sig. En stålnål får inte ha slitagering runt sig för då blir de sälla tät. Om nu flotörnålen löäcker bör soppan läcka ut genom överflödningsslangar inte via packningsyta flotörkopp.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Är du säker på att packningen läcker för de vanligaste är att flotörnålen inte tätar. Flotörnålens säte brukar jag slipa in efter grovrengöring med tandkräm eller något polermedel typ autosol rubbing eller liknade. Ta en topps och snurra i sätet med lite slipmedel så blir de garanterat tätt du kan även snurra toppsen ordentligt med borrmaskin så blir de ännu bättre. Om de är nålventiler av stål är de svårt att få dem täta men är de gummi brukar de täta bra även om de har slitagering runt sig. En stålnål får inte ha slitagering runt sig för då blir de sälla tät. Om nu flotörnålen löäcker bör soppan läcka ut genom överflödningsslangar inte via packningsyta flotörkopp.

Man kan aldrig vara riktigt säker, men jag tyckte nog att en flottörhuspackning såg lite i tröttaste laget ut. Det sprutar ju inte direkt bensin men drar man fingret under på bryggmässingen vid 3:ans förgasare så blir det lite blött på fingret. Nålventilerna är av mässing men o-ringarna är helt nya och känns som de tätar bra (nu när jag tryckt ned dem ordentligt haha). Det finns 2 grejer till som jag misstänker behöver ses över, dels nålspetsen som eventuellt kan ha någon mikroskopisk grad på sig vilket jag antar skulle kunna ställa till problem, dessutom sitter det en mindre o-ring runt där flottören trycks mot förgasarkroppen (flottören är ju som ett rör typ). Den o-ringen kan nog behöva bytas.
Provkörde lite igårkväll men fick vända nästan omgående eftersom felet med storkning kvarstår. Ligger med grundgas på 1:an och vrider på rullen så kommer det en liten jävel med pipskägg och lustig trollkarlshatt och sprutar in fogskum i cylindrarna...typ :D
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
"Fuel enrichment port" heter det visst där jag misstänker slitna o-ringar. Har väl med choke att göra. Skulle de kunna vara orsak till att hon går på tok för fett?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om flotörnålen är av mässing och har en slitagegrad runt sig kan de läcka. All vad mässing och stål aluminiumnålar utan gummi vitonspets är läckkänsliga även utan grader. Men du bör se om den flödar över via utloppsslangar om de inte droppar från dem så är de nog så enkelt som flotörkoppspackningen. Ang stupning vs choke så ligger garanterat ite choken på för då skulle den sura ner sig på tomg och den skulle svara bra på gasen inte tvärtom. De är bränslebrist helt enkelt. De kan bero på mer öppen luftburk och ljuddämpare utan större munstycken jag mins inte vilka moddar du hade typ om den va helt org?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har du gjort en så enkel sak som att kolla hur stiften ser ut? Och gör rent dem om du tar ur dem. Tändstift kan ge alla möjliga missvisande symptom...
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Om flotörnålen är av mässing och har en slitagegrad runt sig kan de läcka. All vad mässing och stål aluminiumnålar utan gummi vitonspets är läckkänsliga även utan grader. Men du bör se om den flödar över via utloppsslangar om de inte droppar från dem så är de nog så enkelt som flotörkoppspackningen. Ang stupning vs choke så ligger garanterat ite choken på för då skulle den sura ner sig på tomg och den skulle svara bra på gasen inte tvärtom. De är bränslebrist helt enkelt. De kan bero på mer öppen luftburk och ljuddämpare utan större munstycken jag mins inte vilka moddar du hade typ om den va helt org?

Alltså själva nålen är alu tror jag, men spetsen är gummi, eller iaf nåt svart gummiliknande material :) Menade att Nålventilen var av mässing :rodnar

Tomgången är fin och varvande på neutral funkar fint. Det är när man lägger i växel och ska gasa iväg som det surar till sig och storknar. Slutar svara på gas och drar man in kopplingen så dör hon oftast helt. Sen startar hon igen utan problem men samma visa igen när man försöker köra.
KN filter och V&H rör annars är det nog hyfsat original. Enda skillnaden mot innan är att jag plockade bort 100hästars strypningen i form av plåtbit som hindrade spjället från att öppna fullt ut. Hon har ju stått länge...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top