Juridisk fråga - muntligt avtal/arbetsrätt

flugan skrev:
Ingen uppsägningstid då man är provanställd, men två veckors varsel.
http://csjobb.idg.se/karriar.nsf/0/74E915FEF1AD195CC12569D8005CF9F6?OpenDocument&id=5

Tack för svaret. Jag har uttnyttjat den sidan för att ställa frågan till en jurist på arbetsrätt! :tummenupp

Olsson skrev:
Under en provanställning får arbetsgivaren säga upp en anställd utan något som helst skäl. Eller rättare sagt, för vilket skäl som helst. Uppsägningstiden är alltid en månad under provanställning om inte annat avtalats. Zlide kan alltså som bäst få en månadslön som ersättning.

Vill du stå på dig och lägga kraft och möda för en månadslön så är det upp till dig. Personligen skulle jag inte tycka att det var värt det.

Nej, för en månadslön är det nog inte värt det...men om jag talar om att årslönen skulle varit en mille då? :3freak

Håller med dig. Självfallet är det vettigt att tänka på hur mycket besvär resultatet är värt. Tid är också pengar.. :tummenupp

[PlastRaket] skrev:
Provanställningar är till för att testa om en person passar för ett jobb och är begränsade till max 6-månader. Som jag ser det så har du redan anställts av din chef i och med att du har fått klartecken ang. både tidpunkt för anställningens start och lönenivån satt. Du är i mina ögon anställd av företaget. Inledningsvis så fick du bara veta ATT det skulle göras en UC på dig men inte vilka villkor som gällde för att du skulle accepteras, eller? Nu var det ett tag sedan jag läste LAS men jag har då precis för mig att en provanställning löper på den tid som är satt från början och den kan bara sägas upp om personen bryter mot de vanliga reglerna som skulle föranleda en uppsägning alt. avsked. Om man inte tycker att personen passar för arbetsuppgiften (ganska hårda krav för att acceptera avslut) så måste anställningen sägas upp senast 1 månad innan provanställningen går ut, annars går den automatiskt över till en tillsvidareanställning.
Nu till problemen, du har ingen facklig företrädare som kan driva din fråga och ska du driva detta mål till AD så kommer du att få slita hårt. Om detta har hänt nu i närtid så skulle jag rekommendera dig att ta kontakt med den fackliga organisation som finns på arbetsstället för att upplysa dom om vad som har hänt och meddela dom att du inte hunnit ansluta dig till facket men att det hela tiden hade varit din avsikt att göra så. Har du tur så nappar dom och då är nog chanserna mycket goda till att du får rätt.
Du ska inte ge dig för lätt, detta fall är helt klart ett brott mot arbetsrätten.

Ok...ditt svar ger mig förhoppningar ändå... Det är som Olsson skriver: för en månadslön är det nog inte lönt att fortsätta för det är säkert en hel del tid som krävs i så fall. Den tiden måste jag använda på annat. (Håller på med en idé samtidigt) Men jag har skickat frågan till en jurist i arbetsrätt så får vi se om det blir ngt svar!?

TACK FÖR ALLA SVAR :banana

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard