Det är väl förbannat lätt?
Är man någorlunda fullt möblerad bakom pannbenet så söker man sig till något annat om man har upplevt det under uppväxten!
Eller menar du på allvar att det finns tjejer som tänker:
"Jag och morsan fick stryk av farsan under uppväxten, men nu saknar jag det och söker en sån kille, för det var ju ändå rätt mysigt"
? Det är väl ingen människa i världen som med flit söker sig till en partner som misshandlar, är kränkande, nedlåtande och behandlar en som skit. Så ditt 'resonemang' känns en smula banalt.
Har man kommit från dåliga förhållanden och blivit fostrad i det är det svårt att bryta det social arvet man olyckligtvis blivit tilldelad som barn.
Har man växt upp med misshandel, hårda ord, fysisk och/eller mental förnedring så har detta blivit ens vardag.
Något man 'vant' sig till och något man har lärt sig att leva med.
Många får sämre självförtroende/självkänsla och kanske inte alls är vana att folk i en realtion (familjär eller kärleksmässig) är varma och kärleksfulla då de aldrig själv har fått uppleva det. De kanske inte tror de förtjänar bättre än så och intalar sig att de är dåliga och inte värda att älskas och respekteras. Är man utsatt för sådant varje dag blir man lätt förstörd till slut och har man aldrig blivit respekterad är det inte så lätt att veta hur det känns..
Likadant är det med 'förövaren', han/hon kanske undermedvetet 'uppsöker' männiksor som är undergivna och lätta att förtrycka och som de kan utöva sin makt/kontroll över.
Det är ju knappast så att man på första dejten berättar:
-Jag gillar att misshandla och dominera för att få utlopp för min aggression jag bär inom mej och känner en emormt behov att dominera för att få den kontroll jag måste ha runt min omgivning för att känna mig trygg. -Yo biatch, ska vi gifta oss?
-Ja, jag vill gärna göra det!! Jag kommer nämligen från en dålig bakgrund och du påminner så mycket om min pappa som slog skiten ur oss kids varje dag, det är den enda manliga föreblid jag växt upp med, därför känns du så trygg...
Det sociala arvet är alltså inte helt lätt att bli kvitt. Att falla in i disfunktionella mönster är bra mycket enklare för människor som själva kommer från en disfunktionell bakgrund.
Så nästa gång du hånar en misshandlad kvinna, tänk efter före.