Judder i fram vid hård bromsning, ej skivorna

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Min hoj har världens judder i fram vid hård bromsning och det berodde tydligen inte på skivorna för dem har jag just bytt :huvet Hojen har inte fått nån hård smäll i framänden. Detta kom gradvis under förra säsongen och jag trodde givetvis att skivorna slagit sig men så var ju inte fallet.

Kan det vara styrlagret/lagerbanorna? Hur fixar man det isf? :confused:

vad använder du för bromsbelägg????

obruT skrev:
vad använder du för bromsbelägg????
Tror att det är SBS just nu. Har ett par nya Goodridge liggandes. Kan sånt göra skillnad? Slangarna är schyssta (stålomspunna). Vätskan är från förra säsongen. Kan ju testa att byta belägg och vätska men jag är skeptisk.... Vad tror ni?

Hade (har) precis samma problem i slutet på förra säsongen. Hade bytt klossar plus belägg så det skall verkligen inte vara dem enl kunniga källor. Kör abs inte hårt heller! Byte av bromsolja brukar kunna göra susen el att man luftar slangarna.

Hoppas iaf det, skall göra mitt imorgon :tummenupp

EDIT: Skall vara bromklossar samt skivor, sorry!

Last edited:
Seventy7 skrev:
Hade (har) precis samma problem i slutet på förra säsongen. Hade bytt klossar plus belägg så det skall verkligen inte vara dem enl kunniga källor. Kör abs inte hårt heller! Byte av bromsolja brukar kunna göra susen el att man luftar slangarna.

Hoppas iaf det, skall göra mitt imorgon :tummenupp

Klossar plus belägg? Vad är det för skillnad?

K-Man skrev:
Tror att det är SBS just nu. Har ett par nya Goodridge liggandes. Kan sånt göra skillnad? Slangarna är schyssta (stålomspunna). Vätskan är från förra säsongen. Kan ju testa att byta belägg och vätska men jag är skeptisk.... Vad tror ni?

har inte en aning vad du har för fel...

jag hadde dock samma problem på min TLr
jag har INTE bytt skivor
jag har INTE bytt vätska
jag har INTE bytt slangar

det ända jag gjorde var att byta belägg (köpte orginal belägg till en zx9)
seb funkade det :tummenupp

Nu har jag bytt både bromsskivor och belägg samt luftat och det är lika än :( Ska köra brakecleaner över hela framänden om det skulle vara nåt på skivorna annars är det väl styrlagren... :gnissla

Testa att köra in bromspadsen innan du gör något annat. Är bromspadsen inte inslitna enl skivans profil kan detta ge chatter i handtaget då padset rör sig

Det KAN vara aldeles för mycket returdämpning i gaffeln. Nu vet jag inte riktigt vad "judder" är för något men om framhjulet nästan stutsar mot asfalten så kan det bli bättre om du minskar en smula på returen.

Judder= kraftiga vibrationer i framgaffeln. Känns som om de går i längsled (cykelns färdriktning) vid hård bromsning. Lasen på forumet hade visst oxå problemet på en SRAD men fick inte bukt på det innan han sålde hojen. Har justerat både komp och retur utan skillnad. Detta kom gradvis under förra säsongen
Vad kostar styrlager tro? Snart har jag bytt hela framänden :(

Nya styrlager, runt 400 spänn kostade mina koniska köpta på "din mc" Rotebro. Ava borde kunna ta hem samma från Duells. Hyfsat lätt att byta utan specialverktyg.

Nu har jag renoverat bromsoken, bytt framdäck, bromsskivor, belägg (Goodridge) och bromsvätska, rengjort allt med Bräkleen men vibrationerna är kvar. Något mindre ån tidigare med ändå.... :( :död :( :va Det känns som om det bromsar olika mycket på olika delar av skivan/varvet. I nedförsbacke i låg fart bromsar det dutt-vis liksom. Kanske de nya (beg orig) skivorna inte var nå bra heller... :( Kan inte känna något som helst glapp i styr eller hjullager

Last edited:
Det nästan måste vara skivorna. Eller en av dom i alla fall. Kollade du inte så att de var raka när du köpte dem?

Hade liknande problem med TL'en. Det liksom pulserade när man bromsade med frambromsen. Bara för sakens skull tappade jag ur gaffelbensoljan (som visade sig vara för lite) och bytte den (till rätt mängd). Problemet borta! Din gaffel är inte "svampig" och svajig? Bara en tanke...

Hitta en snäll kompis med samma hoj o ta av hans framhjul o på med det på din hoj för o utesluta skivorna!

URRninja skrev:
Det nästan måste vara skivorna. Eller en av dom i alla fall. Kollade du inte så att de var raka när du köpte dem?
Hur kollar man lösa skivor? Han jag köpte dem av hade inte haft dem monterade själv. Skeva skivor är väl knappast så krokiga att det syns med blotta ögat, dessutom kom de skickade med posten. Jag tror oxå att det har att göra med skivorna dock. Gaffeln gick jag igenom i vintras och bytte fjädrar och olja och jag känner inget glapp i lagren

Eftersom det kom smygandes förra året och du redan har eliminerat skivorna misstänker jag hjullagren. När de blir slitna kan de ge samma effekt då du bromsar eftersom krafterna på lagren blir mycket större.

Jag har själv haft liknande problem och då slutade det med att det var lagrena som var orsaken.

2 lager á 100 kr och en timmes jobb är värt att testa.

K-Man skrev:
Hur kollar man lösa skivor? Han jag köpte dem av hade inte haft dem monterade själv. Skeva skivor är väl knappast så krokiga att det syns med blotta ögat, dessutom kom de skickade med posten. Jag tror oxå att det har att göra med skivorna dock. Gaffeln gick jag igenom i vintras och bytte fjädrar och olja och jag känner inget glapp i lagren

Det kan funka att lägga dom på en glasskiva. Annars för du försöka hitta nån som har en indikatorklocka och kolla med den.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år