Judder i fram vid hård bromsning, ej skivorna

sepahewe skrev:
Eftersom det kom smygandes förra året och du redan har eliminerat skivorna misstänker jag hjullagren. När de blir slitna kan de ge samma effekt då du bromsar eftersom krafterna på lagren blir mycket större.

Jag har själv haft liknande problem och då slutade det med att det var lagrena som var orsaken.

2 lager á 100 kr och en timmes jobb är värt att testa.

Han har inte eliminerat skivorna, och inte behöver man byta lagren för att se om de är slitna. Ganska lätt att känna på hjulet om de glappar.

URRninja skrev:
Han har inte eliminerat skivorna, och inte behöver man byta lagren för att se om de är slitna. Ganska lätt att känna på hjulet om de glappar.

Vibrationer vid inbromsning kommer strax före du kan känna glappet själv. Varken jag, med min ringa erfarenhet, eller min "mekguru" kände något, men vi bytte ändå eftersom kostnaden var ringa. Voila, så var problemet borta.

När jag sedan kände på insidan av ytterringen kunde jag ana ojämnheter.

sepahewe skrev:
Vibrationer vid inbromsning kommer strax före du kan känna glappet själv. Varken jag, med min ringa erfarenhet, eller min "mekguru" kände något, men vi bytte ändå eftersom kostnaden var ringa. Voila, så var problemet borta.

När jag sedan kände på insidan av ytterringen kunde jag ana ojämnheter.

Åh fasen.. Ja, då kan det ju vara värt att testa om allt annat verkar vara som det ska. :tummenupp

Prova rengöra bromsskivorna ordentligt med brun scotch-brite alt 100 sandpapper, torka av med brakeclean och ut och testa. Är det bättre nu så har mest troligt material från bromsklossarna "svetsat" fast mot skivan p.g.a. t.ex. anliggande bromsar och bildat en ojämn yta som gör att hojen skakar vid hård inbromsning. Behöver inte vara det men det är enkelt att testa.

Zeb_Macahan skrev:
Har du bytt däck sen det "kom smygande"?
Jodå, däcket är bytt
sepahewe>> Bytte du packboxar samtidigt som hjullagren?

Fråga till er alla
Kan man få ojämn bromsverkan runt en bromsskiva trots att den inte har slagit sig?

Last edited:
eus skrev:
Tjaa, den kan väl vara ojämn i tjockleken
typ produktionsfel

Det borde kanske snarare ge en pulserande känsla i handtaget än märkbart ojämn bromserkan, eller så får man bägge symptomen. Men en del av skivan kan ju vara förorenad (av fett eller nåt) och ge dålig bromsverkan på det stället.

URRninja skrev:
Det borde kanske snarare ge en pulserande känsla i handtaget än märkbart ojämn bromserkan, eller så får man bägge symptomen. Men en del av skivan kan ju vara förorenad (av fett eller nåt) och ge dålig bromsverkan på det stället.
Det har du iofs rätt i

URRninja skrev:
Inget pulserande och skivorna rengjorda med Bräkleen ett gäng gånger. Nya framhjulslager på väg nu....

Info till alla er med samma problem (många har PM'at)

Bytte aldrig framhjulslagren. Felet försvann av sig självt efter ett tag. Inget byte av nån specifik del avhjälpte direkt problemet tyvärr. Jag bytte bromsskivor i onödan kanske... (inte gratis)
Kan rekommendera Carbone Lorraine SBK3 bromsbelägg. Bytte till såna och efter ett tag försvann problemet samt att jag fick grym bromsverkan!

Testa olika bromsbelägg är det enda tips jag kan ge. Lycka till!

/Kalle

Hade samma problem på min X11:a byt gaffelolja och om det inte hjälper så byt fjädrar i gafflen.(För övrig ett klassikt problem på lite framtunga hojar,som tex X11)

Pulserar det inte i handtaget så bör det ju inte vara skivorna som spökar,dessutom om dom sitter lösa i längsled så skulle det ju bara bli ett ryck när du började bromsa.

Testa att köra med olika lufttryck i framhjulet så borde det ju påverka fjädringen så du märker om det är den som spökar.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år