JP's Suzuki GSX-R1000 2007

Dags att ta itu med frontkåpan, den var en sorglig syn när man la på starkt ljus, tvättrepor och sliten mörk vindruta. Polerat i ca 3-4 timmar och bytt ut vindrutan till en ny klar variant samt nya skruvar.

IMG_4436.jpeg
IMG_4437.jpeg
IMG_4452.jpeg
IMG_4455.jpeg
 
Vågar man fråga hur du stegvis går tillväga för att gå från första bilden på frontkåpan till den sista?
Gärna med tips på vilka produkter du använder.
 
Vågar man fråga hur du stegvis går tillväga för att gå från första bilden på frontkåpan till den sista?
Gärna med tips på vilka produkter du använder.

Självklart 👍🙂 Jag börjar med en ren yta. Har två polermaskiner som jag använder, en normalstor och en mindre batteridriven. Börjar med att polera med en heavy cut rubbing.

Torkar av och när det känns som att de flesta repor försvunnit kör jag ett nytt varv med en "mellan" polish för att därefter köra ännu ett varv med en finpolish.

Sen så torkar jag rent med isopropanol och när ytan är ren lägger jag på ett bra vax eller keramiskt lackskydd. Buffar av med microfibertrasor.

Brukar använda polermedel från Menzerna och lackskydd från Tershine eller Gyeon.
 
Snyggar till alla plastdetaljer - gör mycket för helhetsintrycket.

IMG_4466.jpeg
IMG_4467.jpeg

Montering av tankemblem

IMG_4465.jpeg
 
Dagens arbete, polera/vaxa bakfälg och över bakhjulet.

IMG_4487.jpegIMG_4488.jpegIMG_4491.jpeg
IMG_4492.jpegIMG_4493.jpeg
 
Självklart 👍🙂 Jag börjar med en ren yta. Har två polermaskiner som jag använder, en normalstor och en mindre batteridriven. Börjar med att polera med en heavy cut rubbing.

Torkar av och när det känns som att de flesta repor försvunnit kör jag ett nytt varv med en "mellan" polish för att därefter köra ännu ett varv med en finpolish.

Sen så torkar jag rent med isopropanol och när ytan är ren lägger jag på ett bra vax eller keramiskt lackskydd. Buffar av med microfibertrasor.

Brukar använda polermedel från Menzerna och lackskydd från Tershine eller Gyeon.
Tack för svar.
Ska prova och om jag bara lyckas till 20% av det du gjort blir jag nöjd:kär
 
Synd bara att de är så j-kla små, hade en 916 tidigare men nu hade jag aldrig kunnat böja ihop benen tillräckligt. F4:an är väl ännu mer kompakt (kompisen sålde sin ganska snart just för att den var för liten för honom - tror det var första hojen som kom till Sverige)
Hej! Jag äger idag den första svenska f4:an 1000. Den som är med i reportage i tidningar 2004:a.
 
Planen är att byta däck inom kort. Original är väl 190/55 bak om jag minns rätt, fick rådet att gå upp till 200/55. Någon som testat, funkar det bra?
 
Måste säga att Gixxern är väldigt trevlig att köra. Jag är varken snabb eller erfaren men tycker den är lättkörd och följsam. Känns extra bra med nya däcken.

IMG_4638.jpeg

IMG_4636.jpeg
 
Stör mig lite på plastkåpan under tanken så det blir byte till kolfiber inom kort.

IMG_4663.jpeg

Fick bli en liten söndagstvätt också, hade lite kladd kvar sen däckbytet samt damm efter polering.

IMG_4667.jpeg
 
Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top