Jordade uttag?

Thermal skrev:
Är det draget till ända till uttagen eller bara till centralen? Är det draget ända fram till uttagen får du byta själv om: "du innehar nödvändig kännedom" Måste du dra ny kabel räknas det som installation.

tillägg, jordar du ett uttag så måste du enligt lag jorda hela det rummt alt. hela gruppen beroende på hur det är uppbyggt.

Fråga gärna mig så försöker jag svara på begripligt sätt (Elingenjör)

Tips!

Om du inte har jordat uttag vid datorn/tv:n eller nått annat som ska anslutas till jordat uttag enligt tillverkaren, så är det bara att skaffa sig en sån där skarvdosa med flera jordade uttag. Sen är det bara att plugga in den i det ojordade uttaget. Nu tror ni jag driver med er men detta är sant! För att det handlar om att alla pinaler som man ansluter i vägguttaget ska ha samma potential...tänk dig att alla grejornas skärmar/hölje blir hopknutna.

Som sagt är detta inget hokus pokus utan det är faktiskt Elsäkerhetsverket som rekomenderar detta om man nu inte vill jorda hela rummet inklusive takdosor.
Givetvis skadar det aldrig att ha jordade uttag men det funkar precis lika bra utan, det var i början på 90-talet som dessa regler infördes att nyinstallationer skulle va jordade. För er Paragrafbitare kan ni läsa mer i "svensk standard" SS 436 40 00 utgiven av SEK, om ni nu gillar att försöka tyda vad våra myndigheter svamlar om :huvet ....titta gärna in på elsakerhetsverket.se för info i massor. Jag tror ni kan titta på föreskrifterna i PDF-format där.

Eller så får ni gärna PM:a mig...

Harry Lonsdale skrev:
Tips!

Om du inte har jordat uttag vid datorn/tv:n eller nått annat som ska anslutas till jordat uttag enligt tillverkaren, så är det bara att skaffa sig en sån där skarvdosa med flera jordade uttag. Sen är det bara att plugga in den i det ojordade uttaget. Nu tror ni jag driver med er men detta är sant! För att det handlar om att alla pinaler som man ansluter i vägguttaget ska ha samma potential...tänk dig att alla grejornas skärmar/hölje blir hopknutna.

Som sagt är detta inget hokus pokus utan det är faktiskt Elsäkerhetsverket som rekomenderar detta om man nu inte vill jorda hela rummet inklusive takdosor.
Givetvis skadar det aldrig att ha jordade uttag men det funkar precis lika bra utan, det var i början på 90-talet som dessa regler infördes att nyinstallationer skulle va jordade. För er Paragrafbitare kan ni läsa mer i "svensk standard" SS 436 40 00 utgiven av SEK, om ni nu gillar att försöka tyda vad våra myndigheter svamlar om :huvet ....titta gärna in på elsakerhetsverket.se för info i massor. Jag tror ni kan titta på föreskrifterna i PDF-format där.

Eller så får ni gärna PM:a mig...
Myndigheterna har ofta haft svårt att göra sig förstådda så vi kan arbeta på ett enkelt sätt.
Men kan du förklara hur det funkar precis lika bra med att föra samman skärm, datorchassi och skrivare med samma potenial om inte felströmmen har ngnstans att ta vägen annat än genom den kropp som jordar den?
Den lösningen tar garanterat bort en del av magnetiska och elektriska fält, men no way att det skulle vara säkrare bara för att du kopplar samman flera jordade enheter och sedan "luftjordar" dom.
Den metoden gör ju bara att en felström som kommer mot jord i tex skärmen skickar samma felström till chassit. För mig kan det inte bli annat än trist om ett fel uppstår.
Jordat och jordfelsbrytare är det säkrare alternativet och ger även ett större men inte 100% skydd mot strömspikar och blixtnedslag inte allt för näbelägna träffar dock. Spikarna och blixtöverspänningarna får man vettigt skydd mot om man sätter ett blixtskydd mellan uttaget och datorn.
Det spelar roll, det har jag med egna ögon sett.
En "direktträff" av blixten rensar det mesta i sin väg och det är grymt komplicerat och svårt att skydda sig från.
Så är ni oroliga för att datorerna ska klappa ihop är jordning och blixtskydd att föredra, att sedan inte installera jordfelsbrytare vore rent dumt när man redan lyckats få in en av vår art i lgh.
Jordfelsbrytaren tar ca 1tim att installera och brytaren kostar ca 500-800:- beroende på vart och hur man inhandlar sina prylar.
Men anlita ngn som vet vad dom pysslar med, risken att ngt går fel är trots allt inte obefintlig.
//Tobbe

Du kan ju tattarjorda på ett enkelt sätt utan att dra om kablarna, men det är väl inget jag rekommenderar direkt... :)

Nej säkrare blir det inte bara om man tar mellan två apparater som är spänningsatta..... :tungan . Hur som helst menade jag bara att rekomendationen fungerar ur "tillverkarsynpunkt" för det är juh dem som vill att alla apparater på samma uttag ska ha samma potential, för tydligen så kan det uppstå fenomen i elektroniken om de ligger någon volt av fel tex läckström etc för alla elektriska pinaler läcker lite. Att sen verket tog fram denna "lösningen" var just pga av att TIMELL fixade fram jord till uttaget vid datorn o inte resten av rummet.

Precis som du sa så skyddar jord inte alls mot överspänningar/åska utan är skydd mot spänningsättning och statisk elektricitet, samt så blir det juh en potentialutjämning som man får på köpet.

Harry Lonsdale skrev:
Nej säkrare blir det inte bara om man tar mellan två apparater som är spänningsatta..... :tungan . Hur som helst menade jag bara att rekomendationen fungerar ur "tillverkarsynpunkt" för det är juh dem som vill att alla apparater på samma uttag ska ha samma potential, för tydligen så kan det uppstå fenomen i elektroniken om de ligger någon volt av fel tex läckström etc för alla elektriska pinaler läcker lite. Att sen verket tog fram denna "lösningen" var just pga av att TIMELL fixade fram jord till uttaget vid datorn o inte resten av rummet.

Precis som du sa så skyddar jord inte alls mot överspänningar/åska utan är skydd mot spänningsättning och statisk elektricitet, samt så blir det juh en potentialutjämning som man får på köpet.
Då är vi på samma våglängd :)
Men jag vidhåller ändå att detta är ett sätt att vilseleda folk i tron om att man får apparaterna "skyddade" bara man kopplar ihop dom i samma grenuttag.
Den skyddsjord man drar fram i ledningarna är först och främst för att skydda mot spänningsförande delar på apparater som ansluts.

"Tattarjorda"....Fullkommligt livsfarligt så låt bli det!!
Om vi tänker på samma "tattarjordning" så kan den innebära att du ist för att få en skyddsjord skickar din eventuella felspänning direkt till grannen.
Då är det fasen bättre att dra en skarvsladd från jordat uttag i köket.
Inte bra, men bättre...

För att göra saken lite mindre svamlig för Swedie och Alicia så bör ni göra såhär.
-Anlita ngn som hjälper er att dra om ledningarna så att ni får det aktuella rummet jordat.
-Låt samma kille/tjej installera en jordfelsbrytare samtidigt.
-Köp ett åskskyddat grenuttag, tror Belkin har livstids garanti och ersättning vid eventuell skada om skyddet inte funkar... osäker på fabrikatet men ngn är iaf så säker på att det funkar att man lämnar VÄLDIGT generösa ersättningsvilkor bara man köper deras produkt :tummenupp
Detta behöver inte kosta skjortan och halva brallorna, jordning och jordfelsbrytare tar väl ca 4timmar, matrial till detta. Hm..ett par tusen...GISSAR jag.
Vad debiterar en elektriker vitt i tokholm, 400:- /tim?
Oljekyld har nog bättre koll på priserna däruppe och PM:ar säkert er för fullt nu iaf :tungan
//Tobbe

tobbeviking skrev:
"Tattarjorda"....Fullkommligt livsfarligt så låt bli det!!
Om vi tänker på samma "tattarjordning" så kan den innebära att du ist för att få en skyddsjord skickar din eventuella felspänning direkt till grannen.
Då är det fasen bättre att dra en skarvsladd från jordat uttag i köket.
Inte bra, men bättre...

Ja man drar ihop nolla och jord i uttaget. Blir ju samma sak i ett 4-ledarsystem men som sagt, inget att rekommendera
Detta behöver inte kosta skjortan och halva brallorna, jordning och jordfelsbrytare tar väl ca 4timmar, matrial till detta. Hm..ett par tusen...GISSAR jag.
Vad debiterar en elektriker vitt i tokholm, 400:- /tim?//Tobbe

400 är det nog ingen som debiterar längre, skulle tro att priserna ligger runt 320-350:-/h

Sweetie kan ju PM:a mig så löser vi detta billigt och bra utan tattarjordning, med tre kablar i rören och med en stilig JFB.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Näe, men du vet, jag hinner åka ner och göra jobbet och åka hem innan du har kommit ner från Järfälla :tungan

Ja vaddårå? Tar inte du pröjs hemifrån som alla andra? :confused: :hihi

Swedie skrev:
Det finns jordat draget till lägenheten, men inte till hålen i väggen. Är det krav att en elektriker gör detta åt en? Det är ju bara att stänga av strömmen och dra om kablarna.

Annars... finns det någon elektriker man kan få hyra in här? :)

Även, så behöver badrumsmattan läggas om med ny. Nån som vet vad det kan gå på?

Robban W är eltjomme och är arbetslös på dagarna. Bor där ute med. Ge honom ett PM så ställer han upp gratis.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag trodde annars att det kunde bero på kunskapsnivån men dina alternativ låter bra.

Han själv ljuger ju ihop en historia om knäproblem efter en imaginär mcolycka i höstas. Det roligaste jag har hört är att han kallar sig för sjukskriven men vi vet ju alla hur det ligger till, egentligen.

Bengan skrev:
Förutsatt att det inte finns jordfelsbrytare.

Nej helt riktigt, men om du i ett TN-C-system monterar JFB kan man ju säga att det blir TN-S efter JFB.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti