OBS! Långt mail. Alternativa tankebanor
Hej!
Spännande debatt men med för alldeles kort horisont enligt min mening.
Jag börjar med problemen
1) Att försäkringsbolag skall ha vinstintresse
2) Att försäkringsbolag leker på börsen
3) Att allt och alla ska delas in i allt mindre självbärande klasser
Sedan lösningarna
Alla kända affärsmodeller bygger på gungor och karuseller, dvs att det man förlorar på sina lockvaror tar man igen på standardsortimentet. Eftersom försäkringsbranschens metoder börjar likna bilhandlarfasoner så har jag full förståelse för att någon ekonomiansvarig person gjort en teoretisk kalkyl på att det vore lönsammare om alla individer var lönsamma.
No shit Sherlock! Varför inte dela in bilarna i motsvarande söndermalda varianter för att lättare urskilja vilka som är lönsamma eller ej? Premier skenar för somliga och för andra är dom relativt statiska. Om det nu är så illa att bolagen år efter år går med förlust på sina försäkringar så förstår jag inte varför dom försäkrar mc överhuvudtaget. Jag går inte på snacket. Vad bolagen möjligen kan säga är att vissa mc-åkare ej är lönsamma. Om melodin då är att försäkra ut dom kommer den totala mängden försäkringstagare att minska vilket betyder att den idag subventionerade gruppen av mc-åkare kommer få högre premier vilket i sin tur leder till en ytterligare minskning av beståndet.
Självklart är melodin för vinst i en brokig röra av försäkringstagare att ha så många som möjligt att fördela sina kostnader på. Varför konsoliderar sig försäkringsbolagen och varför försöker två bolag "köpa" upp de försäkringstagare som finns för motorcykel? Självklart för att få en kritisk massa. Inget bolag kan ha "bara" lönsamma kunder men man kan "kampanja" till sig många kunder under ett år och sedan höja premien nästföljande år (någon som blivit drabbad

. Ett visst antal försäkringstagare byter men merparten stannar kvar då man inte ids lägga en arbetsdag på att ringa runt och byta med allt vad som krävs.
I längden håller inte teorin om ständiga indelningar i klasser och ständiga höjningar. Beståndet kommer helt enkelt att minska på sikt.
Nästa problem är att försäkringsbolagens dåliga börsplaceringar tillsammans med en vikande marknad nu måste tas ut i högre premier. Solklart. Förutom börsen, premierna och räntorna har ju bolagen inga andra intäkter.
Man måste enligt min mening gå tillbaka till den solidariska modellen, dvs att den totala massan av försäkringstagare delar på premierna men i något skiftande värde beronde på ålder, ort och boende. Att försöka dela in alla i klasser för att jaga en utopi av lönsamhet i varje klass är dödsdömt.
Själv har jag tre fordon och har ett totalt försäkringstryck på ca 38.000 per år. Jag är således extremt lönsam för bolaget eftersom jag inte haft ett tillbud på 9 år men jag straffas av bolagens blinda hets efter lönsamhet i varje klass vilket kommer resultera i försäljning av min mc och ev. ena bilen.
Att diskutera kring köp av äldre fordon istf. nya är också bara nys. Nya fordon är dyrare men bättre. Om alla satsade på fordon -5 år skulle vi få exakt samma scenario som idag med den enda skillnaden att vagnparken är 5 år äldre. Varför? jo för att det finns ett relativt konstant antal inbrottstjuvar och ett relativt konstant antal dåliga förare. Vad dom kör för fordon är sekundärt om majoriteten måste hålla sig med likvärdig vagnpark.
Diskussionen är så infekterad att man knappt vågar tänka på när Trygg, IF och Folksam köpt upp resterande bolag och mer eller mindre kan agera som bensinbolagen. Segregeringen kommer att öka. Redan idag ser vi en minskning på nya körkortstagare (bil och mc) då körkorten är dyra, bilarna är dyra och försäkringarna är dyra.
Tittar man på årsredovisningarna på dom tre stora så är det inte med gråten i halsen man läser deras resultat. Minus spekulationerna så går det riktigt bra för dom.
Det något vänsterradikala förslaget från mig är att staten borde tillhandahålla en försäkringsmöjlighet utan vinstintresse. Mitt framtidsscenario är annars fyllt av en ökning av skenstölder, skenförsäkringar, allmänt fusk och mycket dåliga vinstprognoser för dom kommersiella företagen då allt fler kommer köra oförsäkrat.
Ett annat alternativ är att gå över till individanpassade försäkringar som regleras från ditt första fordon tills dess att du går i graven. Premieras görs då naturligtvis hänsynsfulla och vettiga förare, dom andra sållas bort och får finansiera sina försäkringar på annat sätt.
Hej hopp!