Johan Fök - några nyheter på försäkringsfronten

är ju ytterst tveksam till att detta förslag ska gälla stöddelen..
det är ju nåt man inte kan påverka.. visst lite med larm o lås osv.. men vill nån sno nåt så gör dom de... tjuvar ligger alltid steget före lås o larmtillverkare.

jag skulle nog satsa på att få bukt med skenförsäkrningarna... där finns det pengar att tjäna för bolagen.

registerad ägare är den ENDA som får köra hojjen är mitt förslag, annars ingen ersättning alls.

Funka bakåt?
Eftersom inget f-bolag idag har sagt att det skall införa detta kan man inte säga exakt hur det kommer att bli. Jag skulle dock tro att om 1 f-bolag driver igenom detta så kommer man antagligen att kunna tillgodoräkna sig sina år i det f-bolaget.

Skenförsäkringar:
Jag håller med dig om att det är ett problem. SMC har tankar om det också. Visst vore det en enkel lösning att försäkringen bara gäller den registrerade ägaren, det vore dock synd tycker jag att man inte längre kan låna ut hojen, men kanske nödvändigt. Ett annat problem är att trafikförsäkringen gäller alltid oavsett vem som kör eftersom det styrs av lagen. LF och Bilsport har redan ett sådant system att försäkringen bara gäller den registrerade ägaren. Eftersom LF fick en del 7 or efter T-H höjning så skall de bli intressant och se hur vi sköter oss i det bolaget.

Sgtpepper:
När du försäkrar din mc så kan du välja mellan tre olika omfattningar.
Trafikförsäkring
Halvförsäkring
Helförsäkring

I trafikförsäkringen ingår allting utom din egna hoj. Dvs dina och andras personskador, andra fordon, allting du kör på.
I halvförsäkring får du en trafikförsäkringen och en delkaskoförsäkring. Delkasko täcker väldigt många moment som glas/brand/stöld. Det är dock stölden som är den stora kostnaden för f-bolagen.
I helförsäkrings så ingår trafikförsäkring, delkaskoförsäkring och vagnskadeförsäkring. Där ersätts din egen hoj ifall du har klantat till dig. Vurpat själv eller kört på någon annan.

Kör någon annan in i dig så spelar det ingen roll vilken försäkring du har eftersom det är motpartens trafikförsäkring som ersätter dina personskador och din hoj.

Idag är det stöld och vagnskada som är det största problemet i f-klass 7, men det beror på att de dyra personskadorna i f-klass 7 delas upp på alla mc. Skulle vi i 7 an även betala alla våra personskador skulle premierna gå upp ännu mer.

Tittar man framåt i tiden är det dock personskadorna som är det stora problemet för 7 ornas överlevnad. Delkasko och vagnskada kan vi komma åt genom lägre ersättning, högre självrisker osv...
De dyra personskadorna är dock väldigt svåra att minska. De kräver en helt annan inriktning. Utbildning/information osv...

Larm:
Som jag sagt så vill jag heller inte att detta förslag skall gälla stöldmomentet, men det är ett måste för att komma undan allt bedrägeri. Visst skall det vara någon form av bonus för att man försöker skydda sin hoj. Precis som det idag är 0 självrisk vid godkänt larm kan man ha självriskreducering om man har larm.

ambulans skrev:
är ju ytterst tveksam till att detta förslag ska gälla stöddelen..
det är ju nåt man inte kan påverka.. visst lite med larm o lås osv.. men vill nån sno nåt så gör dom de... tjuvar ligger alltid steget före lås o larmtillverkare.

jag skulle nog satsa på att få bukt med skenförsäkrningarna... där finns det pengar att tjäna för bolagen.

registerad ägare är den ENDA som får köra hojjen är mitt förslag, annars ingen ersättning alls.

Jag håller med Ambulans...
Vill en tjuv ta en sak gör han det på nåt vis, tyvärr...

Larm:
Visst kan alla hojar ha larm. Det som jag känner till bäst heter SpyBall och brukar kostar 3995 installerat och klart. (Larmet måste installeras hos fackhandel för att ge reducering på självrisken).

Vill du veta fler larm kan du antingen ringa ett f-bolag eller kontakta Larmtjänst.

ambulans skrev:

Håller ej med. Det betyder ju att jag o tjejen skulle få ha 4 försäkringar då vi båda använder bägge utav våra cyklar :skrämd

Marals76 skrev:
Håller ej med. Det betyder ju att jag o tjejen skulle få ha 4 försäkringar då vi båda använder bägge utav våra cyklar :skrämd

Försäkringen kan gälla för alla som är mantalskrivna på samma adress som den som försäkrat.

Vem vill förövrigt låna ut sin älskling till nån polare mer än kanske nån testrepa när man själv är med..

JohanFÖK skrev:
Larm:
Visst kan alla hojar ha larm. Det som jag känner till bäst heter SpyBall och brukar kostar 3995 installerat och klart. (Larmet måste installeras hos fackhandel för att ge reducering på självrisken).

Vill du veta fler larm kan du antingen ringa ett f-bolag eller kontakta Larmtjänst.

Njet, alla hojjar kan inte ha larm. Spyball fick inte plats på min LC4...

Tycker det låter väldigt bra om förslaget om högre självrisker går igenom till nästa år också, samt att det inkluderar stöld!

Det går ju faktiskt att förebygga stöld ganska mycket...

Jag håller med det går att förebygga stöld väldigt bra bygellås av bra kvalite skivlås av bra kvalite garage,gärna allt i kombination med ett larm.När man är ute och åker kan man ju se till att använda larm o skivlås. Dom populära försäkrings bedrägerierna som är en stor del av stölderna hur stor vill jag inte kommentera men av klass 7 hojar är det iallafall den större delen.Eftersom många krashar med halvförsäkring eller trafik o sen får den ljusa iden att stjäla bort hojen o bara pröjsa några tusingar i självrisk.
Som det ser ut nu kan man glömma att åka klass 7 inom ett par år om man inte är 75år bor i hus med garage 50 mil från närmsta stad o har haft mc kort sen man var 18 utan att använda försäkringen.men men det kanske var värt det då att stjäla bort hojen o sabba för sig själv o alla andra....

Det här inlägget lär inte bli populärt...........

Holger skrev:
Jag håller med det går att förebygga stöld väldigt bra bygellås av bra kvalite skivlås av bra kvalite garage,gärna allt i kombination med ett larm.När man är ute och åker kan man ju se till att använda larm o skivlås. Dom populära försäkrings bedrägerierna som är en stor del av stölderna hur stor vill jag inte kommentera men av klass 7 hojar är det iallafall den större delen.Eftersom många krashar med halvförsäkring eller trafik o sen får den ljusa iden att stjäla bort hojen o bara pröjsa några tusingar i självrisk.
Som det ser ut nu kan man glömma att åka klass 7 inom ett par år om man inte är 75år bor i hus med garage 50 mil från närmsta stad o har haft mc kort sen man var 18 utan att använda försäkringen.men men det kanske var värt det då att stjäla bort hojen o sabba för sig själv o alla andra....

Det här inlägget lär inte bli populärt...........

Inte populärt varför då det är ju sanning tyvärr :(
Det är åtminstone väldigt tråkigt att vara ung med nytt A-kort :mad:

JohanFÖK skrev:
Fungerar detta system kommer premierna att sjunka i klass 7 vilket gör att fler bolag är intresserade av att konkurrera och det tjänar vi alla på.
JohanFÖK skrev:
Om detta förslaget går igenom får man nog omvärdera sin inställning till trohet... ;-)
[...]
Skulle detta gå igenom skulle det f-bolaget som genomför detta vara billigast och man behöver alltså inte längre byta.

Detta går inte ihop. På vilket sätt främjar vi konkurrens mellan bolagen genom att "omvärdera vår inställning till trohet" och "inte behöva byta"?

I övrigt tycker jag förslaget är bra, men "bonusen" måste kunna flyttas mellan bolagen. Det är väl inte svårare än att be om ett intyg från sitt gamla bolag som anger hur många skadefria år man har haft hos dom. Det har jag gjort vid flera tillfällen och det är aldrig några problem. Det intyget kan ligga till grund för "startbonusen" hos det nya bolaget. Ser inte att det kan vara speciellt svårt.

Skulle man få igenom detta system kommer det högst troligt bara var 1 f-bolag som genomför det. Om det visar sig att det fungerar och att det f-bolaget börjar göra vinst på f-klass 7 hojarna kommer förhoppningsvis andra f-bolag följa efter eftersom de också vill vara med och tjäna pengar. Den dagen det finns fler f-bolag att välja på med vettiga premier tror jag det automatiskt kommer att lösa sig hur man flyttar mellan f-bolag...

JohanFÖK skrev:
Skulle man få igenom detta system kommer det högst troligt bara var 1 f-bolag som genomför det. Om det visar sig att det fungerar och att det f-bolaget börjar göra vinst på f-klass 7 hojarna kommer förhoppningsvis andra f-bolag följa efter eftersom de också vill vara med och tjäna pengar. Den dagen det finns fler f-bolag att välja på med vettiga premier tror jag det automatiskt kommer att lösa sig hur man flyttar mellan f-bolag...

STÅ PÅ DIG JOHAN FÖK

JohanFÖK skrev:
Ja det är ju möjligt. Dessutom har ju inte något försäkringsbolag (TH i detta fall?) någon skyldighet att göra allt enklare för alla andra bolag. Om dom väljer att införa detta system, och går med vinst på det, så är det inte deras problem hur dom andra bolagen gör för att slå sig in på marknaden.
MEN, för att främja konkurrens i hojåkarnas intresse borde SMC gå ut till samtliga bolag med förslaget och låta det bli upp till vart och ett om dom vill "hänga med från början". Eller har SMC och TH någon form av avtal som hindrar detta?

Tyvärr så är de övriga försäkringsbolagen inte så intresserade av att diskutera f-klass 7.

SMC och T-H har ett samarbete där vi också skall diskutera T-Hs produkter. Tanken är att SMC skall bidra med idéer så att T-Hs produkter är de bästa på marknaden. Vissa av våra idéer skall vi alltså hålla tyst om, men vissa får vi prata om. Om T-H inte tycker som vi är vi förstås även då helt fria att göra som vi vill.

OBS! Långt mail. Alternativa tankebanor

Hej!
Spännande debatt men med för alldeles kort horisont enligt min mening.
Jag börjar med problemen

1) Att försäkringsbolag skall ha vinstintresse
2) Att försäkringsbolag leker på börsen
3) Att allt och alla ska delas in i allt mindre självbärande klasser

Sedan lösningarna

Alla kända affärsmodeller bygger på gungor och karuseller, dvs att det man förlorar på sina lockvaror tar man igen på standardsortimentet. Eftersom försäkringsbranschens metoder börjar likna bilhandlarfasoner så har jag full förståelse för att någon ekonomiansvarig person gjort en teoretisk kalkyl på att det vore lönsammare om alla individer var lönsamma.

No shit Sherlock! Varför inte dela in bilarna i motsvarande söndermalda varianter för att lättare urskilja vilka som är lönsamma eller ej? Premier skenar för somliga och för andra är dom relativt statiska. Om det nu är så illa att bolagen år efter år går med förlust på sina försäkringar så förstår jag inte varför dom försäkrar mc överhuvudtaget. Jag går inte på snacket. Vad bolagen möjligen kan säga är att vissa mc-åkare ej är lönsamma. Om melodin då är att försäkra ut dom kommer den totala mängden försäkringstagare att minska vilket betyder att den idag subventionerade gruppen av mc-åkare kommer få högre premier vilket i sin tur leder till en ytterligare minskning av beståndet.

Självklart är melodin för vinst i en brokig röra av försäkringstagare att ha så många som möjligt att fördela sina kostnader på. Varför konsoliderar sig försäkringsbolagen och varför försöker två bolag "köpa" upp de försäkringstagare som finns för motorcykel? Självklart för att få en kritisk massa. Inget bolag kan ha "bara" lönsamma kunder men man kan "kampanja" till sig många kunder under ett år och sedan höja premien nästföljande år (någon som blivit drabbad:-). Ett visst antal försäkringstagare byter men merparten stannar kvar då man inte ids lägga en arbetsdag på att ringa runt och byta med allt vad som krävs.

I längden håller inte teorin om ständiga indelningar i klasser och ständiga höjningar. Beståndet kommer helt enkelt att minska på sikt.

Nästa problem är att försäkringsbolagens dåliga börsplaceringar tillsammans med en vikande marknad nu måste tas ut i högre premier. Solklart. Förutom börsen, premierna och räntorna har ju bolagen inga andra intäkter.

Man måste enligt min mening gå tillbaka till den solidariska modellen, dvs att den totala massan av försäkringstagare delar på premierna men i något skiftande värde beronde på ålder, ort och boende. Att försöka dela in alla i klasser för att jaga en utopi av lönsamhet i varje klass är dödsdömt.

Själv har jag tre fordon och har ett totalt försäkringstryck på ca 38.000 per år. Jag är således extremt lönsam för bolaget eftersom jag inte haft ett tillbud på 9 år men jag straffas av bolagens blinda hets efter lönsamhet i varje klass vilket kommer resultera i försäljning av min mc och ev. ena bilen.

Att diskutera kring köp av äldre fordon istf. nya är också bara nys. Nya fordon är dyrare men bättre. Om alla satsade på fordon -5 år skulle vi få exakt samma scenario som idag med den enda skillnaden att vagnparken är 5 år äldre. Varför? jo för att det finns ett relativt konstant antal inbrottstjuvar och ett relativt konstant antal dåliga förare. Vad dom kör för fordon är sekundärt om majoriteten måste hålla sig med likvärdig vagnpark.

Diskussionen är så infekterad att man knappt vågar tänka på när Trygg, IF och Folksam köpt upp resterande bolag och mer eller mindre kan agera som bensinbolagen. Segregeringen kommer att öka. Redan idag ser vi en minskning på nya körkortstagare (bil och mc) då körkorten är dyra, bilarna är dyra och försäkringarna är dyra.
Tittar man på årsredovisningarna på dom tre stora så är det inte med gråten i halsen man läser deras resultat. Minus spekulationerna så går det riktigt bra för dom.

Det något vänsterradikala förslaget från mig är att staten borde tillhandahålla en försäkringsmöjlighet utan vinstintresse. Mitt framtidsscenario är annars fyllt av en ökning av skenstölder, skenförsäkringar, allmänt fusk och mycket dåliga vinstprognoser för dom kommersiella företagen då allt fler kommer köra oförsäkrat.
Ett annat alternativ är att gå över till individanpassade försäkringar som regleras från ditt första fordon tills dess att du går i graven. Premieras görs då naturligtvis hänsynsfulla och vettiga förare, dom andra sållas bort och får finansiera sina försäkringar på annat sätt.

Hej hopp!

Väldigt positivt med inlägg där du har tänkt och funderat. Det är enda sättet att komma framåt i denna debatt.

Tillbaka till dina tankar. Det är lätt att blanda ihop statistik och fakta när man får höra många siffror samtidigt. Av de siffror jag får se från flera f-bolag så går de ofta med vinst när man tittar på alla motorcyklar. Går du inte och tittar på premieklass 7 har den dock aldrig gått med vinst och eftersom de flesta här har hojar i premieklass 7 pratar jag bara om den och inte de andra klasserna. I premieklass 7 finns det kanske 10-20.000 potenitella kunder av de cirka 200.000 hojar som finns i Sverige. F-klass 7 är alltså ingen liten klass även fast det låter så ibland.

Visst vore det en idé att vi (som kör sporthoj) skulle kunna bestämma att allting skall bli ett kollektiv så att vi kan fortsätta köra våra hojar och krascha ofta. Jag tror dock inte på det. Jag tror dessutom på fri konkurrens. Att staten skulle ha en försäkring som inte hade vinstintresse tror jag bara skulle vara sämre.

Idag finns de 7 f-bolag som försäkrar mc. 90% av Sveriges hojåkare kan hitta en bra, billig och rättvis premie. Varför pratar man då hela tiden om att allting är så ruttet och felaktigt, osv...

Att de sista 10% visar upp en otroligt dålig skadestatistik tycker jag de får stå för. Därmed inte sagt att jag är nöjd med dagens premier och villkor tvärtom.

De visar sig dessutom att det är några få hojmodeller i dessa klasser som skapar de stora kostnaderna. SMCs angreppsvinkel är snarare att ändra villkoren och omfattningen av försäkringen för dessa hojar så att man kan helförsäkra dem även i framtiden.

Tex med högre självrisker kopplat till någon form av nous så att man får en låg självrisk om man inte utnyttjar försäkringen. Då får de som utnyttjar försäkringen ofta betala mer av sina skador och de som inte utnyttjar försäkringen kommer både få lägre premie och lägre självrisk.

(Jag skulle kunna skriva massor mer men jag hoppas det framgår hur jag/SMC tänker)

Tycker det låter kanon med högre självrisk då blir det dom som inte kan köra som får betala precis som det ska vara + att man låter bli att stjäla bort hojarna så mycket eftersom det inte lönar sig så bra som nu.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026