Jobbintervju imorgon!

Långa farbron skrev:
Ok rätt,men se det så här ta en lägre lön under ev provanställning och säg att när provanställningen går ut så tar vi en ny förhandling(tips få med detta i papperna) går lite lättare i framtiden då.

Det funkar det med, men jag tror många företag höjer efter provanställingen är över för då ser dom oftast vad man går för.

tänk inte " vad vill de höra för svar" var ärlig,var dig själv. var avslappnad, tänk inte att det är så viktigt.

förra året sökte jag divverse jobb, första intervjun var katastrof! jag svamlade bort mig i frågorna när jag förskte ge svar jag trodde de skulle uppskatta. ag var heller inte förberedd på frågor som "vad gör du om 5 år", hur tror du andra skulle beskriva dig" o.s.v.

Men jag lärde mig av detta och sedan gick det bättre, är man lugn och avslappnad ger man bra vibba.

Dea skrev:
Om man inte är nöjd med sin lön kan man ju alltid (ja, ja, jag vet) byta jobb. Att din arbetsgivare vet att du har alternativ är ett av de bästa sätten att skaffa bra förutsättningar för en bra förhandling. Krasst: Varför måste arbetsgivaren höja lönen om du ändå inte har något alternativ?

Världen är hård, så är det.

Ja kanske men enl min erfarenhet så brukar dessa personer som säger jag har ett annat erbjudnade.

1 Ljuga för att få upp sin lön
2 Ändå sluta efter ett par månader.

Alt 1
Slår man lätt hål på genom att säga som arbetsgivare ok ledsen -lycka till med ditt nya jobb.Vad gör man sen?

Alt 2
Oftast bottnar en lönedisskution i att personen är missnöjd med något annat,lyckas man inte hitta den egentliga orsaken så spelar en höjning på ett par tusen ingen roll.

Mitt tips var ärlig säg som det är,alla lön grundar sig på arbetsuppgifter,ansvar och engagemang.Påvisa detta istället för att "hota" med jag har ett nytt jobb.

Dea skrev:
Ett tips till: träna!

Sök jobb och gå på intervjuver även om du inte är så intresserad av jobbet. Är du duktig kanske du "får" flera jobb och kan välja vilket du vill ha. Du kan ju alltid tacka nej om du inte får vad du vill ha. Lite rutin är aldrig fel.

/A

Helt rätt har en kamrat som mer eller mindre har det som ett lite udda intresse att få gå på interljuv,i 8 fall av 10 så klarar han sig från första utgallringen på ren rutin.Övning ger färdighet.

Träna på mig om du vill.

Last edited:
Långa farbron skrev:
Ja kanske men enl min erfarenhet så brukar dessa personer som säger jag har ett annat erbjudnade.

1 Ljuga för att få upp sin lön
2 Ändå sluta efter ett par månader.

Alt 1
Slår man lätt hål på genom att säga som arbetsgivare ok ledsen -lycka till med ditt nya jobb.Vad gör man sen?

Alt 2
Oftast bottnar en lönedisskution i att personen är missnöjd med något annat,lyckas man inte hitta den egentliga orsaken så spelar en höjning på ett par tusen ingen roll.

Mitt tips var ärlig säg som det är,alla lön grundar sig på arbetsuppgifter,ansvar och engagemang.Påvisa detta istället för att "hota" med jag har ett nytt jobb.

Du kan mycket väl ha rätt. Mitt resonemang grundar sig dock på den enkla principen att arbetsgivaren inte betalar mer än han måste, precis som du inte betalar mer än du måste när du köper ny hoj.
Om målet är hög lön så bör man uppfylla två saker: göra ett bra jobb som gör att man är värd pengarna och få arbetsgivaren att känna att han (eller hon) måste betala för att få behålla denna guldklimp. Uppfyller man dessa två saker går garanterat löneförhandlingen lättare. Fungerade i alla fall för mig innan jag själv blev arbetsgivare.

/A

Har varit på en jobb intervju i hela mitt liv, och fick det jobbet. Vet inte om jag gjorde något speciellt, jag var bara mig själv och pratade på lite om skola och praktikplatser i en trevlig ton mm.

Eftersom han som intervjuade mig själv verkade intresserad av vad jag pratade om så gick det lättare, var ju lite nervös eftersom det var min första intervju!

:)

Dea skrev:
Du kan mycket väl ha rätt. Mitt resonemang grundar sig dock på den enkla principen att arbetsgivaren inte betalar mer än han måste, precis som du inte betalar mer än du måste när du köper ny hoj.
Om målet är hög lön så bör man uppfylla två saker: göra ett bra jobb som gör att man är värd pengarna och få arbetsgivaren att känna att han (eller hon) måste betala för att få behålla denna guldklimp. Uppfyller man dessa två saker går garanterat löneförhandlingen lättare. Fungerade i alla fall för mig innan jag själv blev arbetsgivare.

/A

Hela resonomanget grundar sig på ens egens uppfattning om vad arbetsgivaren tycker om en(och har man någonsin gjort ett dåligt jobb),Är man då en bra anställd så får man en högre lön,skulle inte din uppfattning om dig själv överenstämma med arbetsgivarens så blir du bara en "snackpell" som istället hamnar på den mentala"svarta listan" hos din chef.

Det är vad jag menar med att det kanske skulle fungera bättre med att framhålla sina fördelar som anställd och försöka skapa en positiv och utvecklande vinkel vilket gör att fältet ligger lite mer öppet, istället för att skapa en situation med spännig mellan parterna.

Ett tips är: HRF.

Hel, Ren och Fräsch - ta på dig "vanliga" anständiga kläder och ta bort om du har femtio piercings i ansiktet, kamma ner tuppkammen osv...
Kanske kan du dela intresse med någon enstaka arbetsgivare om både han/hon och du har alla kläder på kroppen i läder och nitar, men det är kanske inte så troligt att det är en sån arbetsgivare just imorgon.

Och lycka till, det går säkert bra! :tummenupp

Ett tips är att gå på 10 jobbintervjuer till jobb som du inte vill ha, till en början!

Känns ju lite som att det spelar roll vad det är för jobb man söker också.
Söker man jobb som kallskänka på konsum eller ett jobb som logistikchef för Fedex så fär man väl bete sig lite olika.

Jag råkade ut för en ganska olustig gjej. Man söke en sekreterare till ett företag i Skövde. Efter ha ha skickat ansökningen hörde de av sig och frågade om det var "okej" att städa också. De hade ingen facklig att rådfråga och ville inte heller säga ungefär vad lönen var på.
Inte f...n går jag på en anställningsintervju om jag inte ens vet på ett ungefär vad lönen är på. Angå städningen så var det 250 kvadrat, "det fixar du på 1,5 h", varför söker du hit, du är överkvalificerad fick jag höra. Man får väl idag inte städa om man inte är "utbildad" lokalvårdare.

Måste meddela alla här att anställningsintervjun gick galant. Jag kan inte sticka under stolen med att jag var skapligt nervös innan men det visade sig att det bara var en tjej som skulle intervjua mig. Detta gjorde att jag kände mig, med hästlängder, mycket mer avslappnad. Det var ungefär som att prata med vem som helst, hon var grymt trevlig.
Jag tänkte på de flesta tipsen. HRF (hel, ren och fräsch), rak i ryggen, händerna i knäet och en fast koncentrerad blick. Sedan tillkom en del andra småsaker som kan göra mycket på helhetsintrycket.

Nu på vägen hem i eftermiddags så ringde samma tjej. "Vi vill mer än gärna ha dig som medarbetare här". WOHO!!
Så grymt skönt, jobbet är mitt :tummenupp

En extra eloge till alla här som hjälpt mig med värdefulla tips!
Tack!

heinz_p skrev:
Måste meddela alla här att anställningsintervjun gick galant. Jag kan inte sticka under stolen med att jag var skapligt nervös innan men det visade sig att det bara var en tjej som skulle intervjua mig. Detta gjorde att jag kände mig, med hästlängder, mycket mer avslappnad. Det var ungefär som att prata med vem som helst, hon var grymt trevlig.
Jag tänkte på de flesta tipsen. HRF (hel, ren och fräsch), rak i ryggen, händerna i knäet och en fast koncentrerad blick. Sedan tillkom en del andra småsaker som kan göra mycket på helhetsintrycket.

Nu på vägen hem i eftermiddags så ringde samma tjej. "Vi vill mer än gärna ha dig som medarbetare här". WOHO!!
Så grymt skönt, jobbet är mitt :tummenupp

En extra eloge till alla här som hjälpt mig med värdefulla tips!
Tack!

Vad är det för jobb? Hallick? :3freak

Maxxi skrev:
Vad är det för jobb? Hallick? :3freak

Haha, eller inte.
Det är ett jobb på Softcom Customer Care i Kristianstad. Jag kommer tillhöra telemarketingdelen och till en början jobba för Vodafone.
Alltså, ingen pimp :tungan

Nyheter
H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC

Efter att Sulas MC bestämde...