Jobbintervju imorgon!

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
När jag blir stor så..
Precis som rubriken antyder så har jag en jobbintervju imorgon (min första någonsin!)
Skulle vilja veta vad jag ska tänka på, vad ska man säga och inte säga?
Uppskattar hjälp så fort som möjligt!
Tack på förhand grabbs!

Händerna i knät, ögonkontakt, fast handslag. Förbered dig på klassiska frågor som "vad gör du om 10 år?"

Allt beror ju på om du vill jobba eller inte. Men sök fakta om företaget så du vet lite innan osv. Vill du så ska jag nog kunna scanna in några a4 med presentationsteknik du kan läsa inatt :)

Therudeboy skrev:
Allt beror ju på om du vill jobba eller inte. Men sök fakta om företaget så du vet lite innan osv. Vill du så ska jag nog kunna scanna in några a4 med presentationsteknik du kan läsa inatt :)

Det hade verkligen varit kanon! Lite nattlektyr är aldrig fel!
Jo, nu när man tar student o grejer så kan ett jobb verkligen behövas. Är alltså positivt inställd till arbete (just nu :rolleyes: )

http://www.jobb.se/ börja med att kolla lite där medans jag letar. Finns massa sidor där man kan få råd när det gäller att marknadsföra sig själv.

heinz_p skrev:
Precis som rubriken antyder så har jag en jobbintervju imorgon (min första någonsin!)
Skulle vilja veta vad jag ska tänka på, vad ska man säga och inte säga?
Uppskattar hjälp så fort som möjligt!
Tack på förhand grabbs!

Var beredd på frågor som:
Beskriv dig själv?
Vad kommer du tillföra gruppen?
Dina bästa egenskaper?

Var beredd på att berätta om dina bästa sidor helt enkelt...

Lycka till! :tummenupp

Hittade inte alla papprena men ett papper där jag bara kladdat ner lite saker snabbt. Men det pappret kommer inte hjälpa dig mycket. Men det en del har nämt i tråden är viktigast.

Se till att veta vilka frågor du vill svara på och inte, ibland får man personliga frågor som inte är relevanta för den sökta tjänsten, men som man sagt tidigare, vilka är dina starka sidor, dina svagheter, hur samarbetar du med folk osv. Du "känner" rätt snabbt vad det är för nisse du pratar med, ofta fattar man vad de är ute efter för svar...

/F

Tack så hemskt mycket allihopa! :Bugar
Sitter just nu på jobb.se och läser igenom alla olika tips och knep. Kommer även läsa in mig på företaget rent allmänt. Återkommer imorgon eftermiddag med en utvärdering av min insats!

Slappna av, se välvårdad ut och ge intryck av att vara en bra kille. Det räcker långt att vara vaken och intresserad.

Saker att inte göra:
-komma för sent
-sitta tyst utan att säga något alls. Svårt att göra ett bra intryck så.
-verka ointresserad av vad intervjuvaren berättar

Saker att göra:
-påtala att du verkligen vill ha just det jobbet. Vem vill anställa någon som är tveksam till det.
-var intresserad och vaken
-prata gärna om andra saker än jobb också (om det blir läge)

Det finns så klart massor mer, men det här är några tips.

/Andreas (som både anställt och avskedat)

Tänk på att fixa en lön som är ok, det är ett välkänt fenomen att det brukar vara svårt att få en löneförhöjning senare...

KawaChris skrev:
Tänk på att fixa en lön som är ok, det är ett välkänt fenomen att det brukar vara svårt att få en löneförhöjning senare...

Så lätt är det inte att komma och kräva en så "ok" lön som oerfaren 19 åring.

Ett tips till: träna!

Sök jobb och gå på intervjuver även om du inte är så intresserad av jobbet. Är du duktig kanske du "får" flera jobb och kan välja vilket du vill ha. Du kan ju alltid tacka nej om du inte får vad du vill ha. Lite rutin är aldrig fel.

/A

KawaChris skrev:

Om man inte är nöjd med sin lön kan man ju alltid (ja, ja, jag vet) byta jobb. Att din arbetsgivare vet att du har alternativ är ett av de bästa sätten att skaffa bra förutsättningar för en bra förhandling. Krasst: Varför måste arbetsgivaren höja lönen om du ändå inte har något alternativ?

Världen är hård, så är det.

Dea skrev:
Om man inte är nöjd med sin lön kan man ju alltid (ja, ja, jag vet) byta jobb. Att din arbetsgivare vet att du har alternativ är ett av de bästa sätten att skaffa bra förutsättningar för en bra förhandling. Krasst: Varför måste arbetsgivaren höja lönen om du ändå inte har något alternativ?

Världen är hård, så är det.

Precis så är det, men jag menar att arbetsgivarna har en tendens att värdera folk högre som aldrig har jobbat på företaget. Det kan iofs vara en bra ide om arbetsmiljön/personalpolitiken suger.

Tänk så här vad vill dom ha ,anpassa dina svar UTAN att ljuga till vad dom söker.

TALA ALDRIG ILLA OM DIN FÖRRA ARBETSGIVARE,det påvisar bara vad du ev skulle säga om dom i framtiden.

Tre bra saker om dig själv och tre dåliga.
Var ärlig
Var intresserad
Undra du över något fråga
Pigg o glad
Dom bry sig inte alltid om vad du svara,dom mäter din reaktion på frågan
Kolla vem som sitter var och vilka dom är när du kommer in i rummet,chefen sitter inte alltid bakom skrivbordet mer troligt att han sitter snett vid sidan för att kunna iaktaga dig
TÄNK PÅ DITT KROPPSRÅK,hållning? Skulle du vilja anställa en kille som sitter som en hösäck?
Ställ kontrollfrågor
Utgå alltid ifrån att dom försöker hypa jobbet ända tills det blir dags för löne snack.
Ta det lungt,ta det lungt,ta det lungt.
Ha med papper med frågor som du vill ställa,skriv ner saker även om det är totalt ointressant(tecken på intresse) håll i pennan lägg den inte på bordet=Ointresse.

Osv ,Osv

Therudeboy skrev:
Så lätt är det inte att komma och kräva en så "ok" lön som oerfaren 19 åring.

Ok rätt,men se det så här ta en lägre lön under ev provanställning och säg att när provanställningen går ut så tar vi en ny förhandling(tips få med detta i papperna) går lite lättare i framtiden då.

KawaChris skrev:
Man kan iallafall se till att inte ligga under medel, då är det nog bättre att söka vidare...

Sant. Har aldrig själv frågat efter lön och aldrig blivigt tillfrågad vad jag vill ha heller. Kanske är just därför jag fått alla jobb jag sökt tidigare.

Nyheter
H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC

Efter att Sulas MC bestämde...

Nyheter från Wunderlich