Jobba som mc-bud

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
hej har förmodligen ett mc buds jobb på g.
nån som har erfarenheter av det? hur är det att köra på vintern? vad plockar man ut i månaden cirka?
verkar jävligt kul men någon som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Sjukt stressigt att döma av mina erfarenheter som paketbilsförare åt DHL.

Du kommer snabbt märka om du är en äkta motorcyklist!

(kallt, blött, halt, stressigt, dåligt betalt? det första jag kommer att tänka på utan att riktigt vara expert)

Vad är anledningen till att dom har en ledig plats precis vid första snön? :va:)

Last edited:
vad jag läst i mcbuds trådarna: att man inte gör det för dom feta cashen. mer för man gillar jobbet. do it om du får changsen!

Testa. Klarar du dig över vintern så går det enkelt sen. Sharkie här på forumet kör. PM:a han.

aa ska pm:a han. precis klarar man vintern så har man ju bara att se fram emot.

Farligt är också att tvingas köra mc under stress när vädret egentligen inte tillåter mc-körning. Storstads gatorna är ofta en rätt otrevlig räls av frusna hjulspår på vintern.

Det är skitkul, jag körde för några år sedan. Inget för pussies som vill ha det bekvämt och säkert.

Hur funkar det på vintern om det blir riktigt mycket snö osv? Jag menar att nästan alla jobb utomhus har ju regler som styr när vädret är så dåligt att det utgör en risk att fortsätta jobba. Finns det sådana regler för mc bud också?

Det är inte kul... Speciellt inte när man blir av med körkortet och får 4000:- i böter... :huvet

Kallt är det också när det regnar haglar snöar. och så är det ett ganska stressigt jobb. :brinnerup

Vill du sitta på en trött XT i slasken så varför inte? :D

XT jag hade en as as cool Aprilia
2007%5C12%5C03%5Cbikepics-1105188-800.jpg

Det är väl det ända man saknar med jobbet.

Last edited:
Det är inte kul... Speciellt inte när man blir av med körkortet och får 4000:- i böter... :huvet

Kallt är det också när det regnar haglar snöar. och så är det ett ganska stressigt jobb. :brinnerup

XT jag hade en as as cool Aprilia
2007%5C12%5C03%5Cbikepics-1105188-800.jpg

Det är väl det ända man saknar med jobbet.

Har set de där hojarna med lådan på här i GBG ibland. Tror tom jag har set den hojen.

Hur funkar det för de som kör i GBG. Är alla "egna", dvs att de inte är anställda? Får man då ta alla kostnader för hojarna själv? Och vågar man fråga hur mycket/lite pengar det handlar om?

Har set de där hojarna med lådan på här i GBG ibland. Tror tom jag har set den hojen.

Hur funkar det för de som kör i GBG. Är alla "egna", dvs att de inte är anställda? Får man då ta alla kostnader för hojarna själv? Och vågar man fråga hur mycket/lite pengar det handlar om?

Ne det är en kille som kör xt som är egen dom andra kör för ett företag från Stockholm.

Det är inget jobb man tar för stålar , du får inget betalt , du fryser , det är missär och andra skulle dö den första kvarten i jobbet - men du får använda bågen privat - det är väl det som är lönen så sett - för det man tjänar är som nån sa innan inte alls mycket...

Men som nån oxå sa - dom som pallar jobbet är män...inte flickor - så det är ju en merit att köra mc bud på vintern, utan lön och så.

Dom flesta här på sporthoj är tuktade gayfolks som poserar längs stradorna med sina bågar tills dom hittar en parishiltonbrud för att bli tuktade av -, och sen börjar skriva trådar om villaköp,sälja bågen och skit.

Dom förstår sig inte på vad en riktig biker måste genomleva - så ta jobbet över vintern och visa att du e en biker - riktiga grejer.

Tänk på att kolla din försäkring. Vissa försäkringar gäller inte om man använder hojen i kommersiellt syfte - typ MC-bud.

Tvärtom - 90% kör me budfirmans hoj - chefen låter en använda bågen privat som bonus på den magra lönen - han vet att marginalen är låg och han kan inte ge en anständig lön.

Så därför låter man dom köra me bågen privat - det är ju bara småpengar ändå.

Som Klockringaren skrev, det är ett dåligt betalt, tungt skitjobb som inte har några fördelar utöver det faktum att man bevisar för sig själv och omgivningen att man är en hardcore biker. Man måste vara rätt person för att uppleva fördelarna. Det blir en egen liten kultur kring cykel & mc bud, speciellt i de större städerna (typ new york mf). Funderade själv på att jobba som cykelbud i min ungdom, men tog ett jobb i en cykelbutik istället, då jag kom fram till att jag skulle tjäna mer pengar på det och livet skulle bli betydligt lättare.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back