Jobba som mc-bud

såg en mc bud på väg ut mot saltsjöbanan i snöslasket igår. Jag åkte bakom och ville inte stänka ner han då han såg dåligt nog.
Vid neglinge, börjar han bromsa lite lätt o låser bakhjulet,gör en 180, bilen bakom låser sina bromsar, va bara beredd på att han skulle falla omkull och jag ut o hjälpa, men han tog det coolt och spann sig till rätta....hur fan kan man åka ut i sånna väder =) ?

såg en mc bud på väg ut mot saltsjöbanan i snöslasket igår. Jag åkte bakom och ville inte stänka ner han då han såg dåligt nog.
Vid neglinge, börjar han bromsa lite lätt o låser bakhjulet,gör en 180, bilen bakom låser sina bromsar, va bara beredd på att han skulle falla omkull och jag ut o hjälpa, men han tog det coolt och spann sig till rätta....hur fan kan man åka ut i sånna väder =) ?

ja vill man ha lön så har man inte så mycket å välja på, provis lön hos de flesta MCbud företagen antar jag.

Som Klockringaren skrev, det är ett dåligt betalt, tungt skitjobb som inte har några fördelar utöver det faktum att man bevisar för sig själv och omgivningen att man är en hardcore biker. Man måste vara rätt person för att uppleva fördelarna. Det blir en egen liten kultur kring cykel & mc bud, speciellt i de större städerna (typ new york mf). Funderade själv på att jobba som cykelbud i min ungdom, men tog ett jobb i en cykelbutik istället, då jag kom fram till att jag skulle tjäna mer pengar på det och livet skulle bli betydligt lättare.

vill man prova kan man faktisk ta tjänsteledigt från sitt ordinarie jobb så man inte säger upp sig för att prova bara..

Last edited:
ja vill man ha lön så har man inte så mycket å välja på, provis lön hos de flesta MCbud företagen antar jag.

vill man prova kan man faktisk ta tjänsteledigt från sitt ordinarie jobb så man inte säger upp sig för att prova bara..

ja nu e jag inte lika säker längre, det lät riktigt bra först på intervjun.
men brukar det vara brist på körningar och undrar hur många körningar man måste komma upp i per dag för att få ut en vettig lön.

skulle vilja ta tjänsteledigt men jag har ju bara en provanställning så det blir säkert svårt.

Skit i detta skitjobb, varför finns det ens om det lönar sig så pass dåligt att lönen inte går ihop med de jobbiga arbetsmiljön. Nåt är fel, och inte vill man ge sig in på nåt som är trasigt. Utan låta det självsanera sig, annars får de fixa lönen på nåt sätt.

Bara larvigt att visa kör med det snacket om manlighet för de vill lura sig själv och andra om manlighet, man vill nog inte erkänna för sig själv att man blivit utnyttjand.

Last edited:
Skit i detta skitjobb, varför finns det ens om det lönar sig så pass dåligt att lönen inte går ihop med de jobbiga arbetsmiljön. Nåt är fel, och inte vill man ge sig in på nåt som är trasigt.

Som sagt. Det är ett riskabelt jobb och dåligt betalt(?) inte ens värt tycker jag.

Skit i detta skitjobb, varför finns det ens om det lönar sig så pass dåligt att lönen inte går ihop med de jobbiga arbetsmiljön. Nåt är fel, och inte vill man ge sig in på nåt som är trasigt.

ja nu har jag inte koll på alla budfirmor men jag vet en iaf som körde förr med svarta löner, om det är svart idag vet jag inte. men det gjorde ju att inte var så dåligt betalt i slutändan.

Tycker att man ska vara försiktig med att blanda nytta med nöje.. dv s att ta ett jobb där man utövar sin hobby.

Själv var jag ganska teknik och datorintresserad som yngre, men sen jag började jobba med IT så har jag tappat sugen totalt.

Så om du är sugen på att jobba som MC-bud för att du tycker att det är kul att köra hoj så finns risken att om jobbet suger och är slitigt så kommer det förstöra nöjet i att köra mc även på fritiden som hobby, man tröttnar helt enkelt..

Last edited:
aa fick mig en tankeställare.
som det lät först skulle jag få grundlön plus prov som lät helt okej då såg det ut som att man kunde tjäna en hacka eller iallafall klara sig bra. men nu har jag messat lite och man måste komma upp till så mkt grundlönen ligger på innan provisionen börjar gälla. Då känns det inte lika värt att riskera liv eller lem varje dag i snöstorm o glashalka.

aa fick mig en tankeställare.
som det lät först skulle jag få grundlön plus prov som lät helt okej då såg det ut som att man kunde tjäna en hacka eller iallafall klara sig bra. men nu har jag messat lite och man måste komma upp till så mkt grundlönen ligger på innan provisionen börjar gälla. Då känns det inte lika värt att riskera liv eller lem varje dag i snöstorm o glashalka.

Kanske intressant som extra knäck på sommaren. Men som ovan talare sagt. Intresset för hoj på fritid dör nog ut.

Kanske intressant som extra knäck på sommaren. Men som ovan talare sagt. Intresset för hoj på fritid dör nog ut.

Ja det är rätt om att intresset för hojen på fritiden dör ut lite då man jobbar. Man kör såpass mycket motorcykel på jobbet som mc bud att man inte orkar köra på fritiden typ. Så var det iallafall för mig. MEN det var en jävligt spännande och rolig upplevelse att jobba som MC bud. Bland det skönaste jobbet jag haft, om man har chansen tycker jag man ska köra iaf ett halvår eller ett år. Man lär sig så mycket och just om sin körning som man förbättrar konstant. // Gamla 82an på boxdelivery

ja nu har jag inte koll på alla budfirmor men jag vet en iaf som körde förr med svarta löner, om det är svart idag vet jag inte. men det gjorde ju att inte var så dåligt betalt i slutändan.

Men om de betalar lönen svart så blir lönen i det stora hela rätt pissig ändå, du kan inte få ut någon a-kassa om du får kicken, de betalar inte in några pengar för din framtida pension, du kan inte hävda arbetsskada om något skulle hända dig (vilket det föreligger ganska stor risk för på vintern). Du har inget fackförbund som kan hjälpa dig med frågot rörande din anställning (om man vill vara medlem i ett sådant). Dessutom kan du få ett svårförklarligt hål i ditt CV när du söker framtida jobb (sjölvklart beroende på var man söker det framtida jobbet). Snacket om att det är så jäkla bra betalt med svartjobb kan man fetglömma (om det inte är riskfritt extraknäck på fritiden)

(Nej, jag är inte kommunist. Jag är realist.)

Som sagt, det är inget för pussies som oroar sig för allt i världen och velar hit och dit, utan för de som gillar hojar och inte har problem att ta risker.
Jag är jävligt glad att jag tog chansen när jag fick den!

är absolut ingen pussy det enda jag velar om är om man klarar sig på lönen, klart jag inte byter från 21k i mån till 12k o dessutom vinter

Bara larvigt att visa kör med det snacket om manlighet för de vill lura sig själv och andra om manlighet, man vill nog inte erkänna för sig själv att man blivit utnyttjand.

:rofl säger hårfrisörskan.
jag va på väg att ta ett jobb, men skippade det för jag va rädd att mista fritidsintresset... på vintern skulle det va kul att köra när man ändå inte kör

Som sagt, det är inget för pussies som oroar sig för allt i världen och velar hit och dit, utan för de som gillar hojar och inte har problem att ta risker.
Jag är jävligt glad att jag tog chansen när jag fick den!

Det är inget för dem som har ett liv helt enkelt.

Men om de betalar lönen svart så blir lönen i det stora hela rätt pissig ändå, du kan inte få ut någon a-kassa om du får kicken, de betalar inte in några pengar för din framtida pension, du kan inte hävda arbetsskada om något skulle hända dig (vilket det föreligger ganska stor risk för på vintern). Du har inget fackförbund som kan hjälpa dig med frågot rörande din anställning (om man vill vara medlem i ett sådant). Dessutom kan du få ett svårförklarligt hål i ditt CV när du söker framtida jobb (sjölvklart beroende på var man söker det framtida jobbet). Snacket om att det är så jäkla bra betalt med svartjobb kan man fetglömma (om det inte är riskfritt extraknäck på fritiden)

(Nej, jag är inte kommunist. Jag är realist.)

Du glömde delen deklarerad inkomst; att det kommer stå 0 kronor så man har svårt att få lån i framtiden.

Om du vill ha ett farligt jobb & vill frysa föreslår jag att du tar en tjänst på en oljerigg i Nordsjön, där tjänar du dessutom 10 ggr så mkt......

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park