Jobba som lastbilsmekaniker?

Mighty Leif

Real men play with pucks....NOT BALLS!
Gick med
7 Jul 2005
Hoj
Kawasaki kxf 250 -07
Halloj! Är inne på sista veckorna innan studenten :banana och har börjat fundera på vad jag ska jobba med. Har varit inne på att bli bilmekaniker som jag sommarjobbat och praktiserat som endel. Men det är så jäkla dåligt betalt. Så jag kom på att man kanske skulle bli lastbilsmekaniker. Bättre betalt och ,vad jag fått höra, stor brist på det.
Så jag snackade lite med min fordonslärare, och på han lät det som det var rena slavarbetet. Tungt, skitigt och en massa griniga gubbar. Tungt och skitigt är det ju, men jag gissar att det är lite milare än vad han beskrev det som...
Anyway, sen pratade jag med en kompis som hade praktiserat på lastbilssidan och på han verkade det som det inte alls var så farligt.

Så ni som är lastbilsmekaniker, är det rena helvetet?
Är absulot inte rädd för att skita ner mig, ju mer destu bättre. ;)

Nu är jag inte lastbilsmek... men knappast rädd för att skita ner mig, men ju mer desto bättre låter knasigt :näsblod

det finns fina jobb även på lastbilar men även solen har ju sina bak sidor. Finns ju betydligt fler jobb som lastbilsmek som är tyngre än som bilmek.:rolleyes: Jobba på märkes verkstad eller på åkeri? skita ner dej får du ju göra oavsett:yoparty

//Martin

Nu är jag inte lastbilsmek... men knappast rädd för att skita ner mig, men ju mer desto bättre låter knasigt :näsblod
Vaddå? Att jag inte är rädd för att skita ner mig? Inget knasigt med det...
Sen efter "ju mer destu bättre" la jag till en ;) smiley för jag var ironisk, men det kanske inte framgick.

det finns fina jobb även på lastbilar men även solen har ju sina bak sidor. Finns ju betydligt fler jobb som lastbilsmek som är tyngre än som bilmek.:rolleyes: Jobba på märkes verkstad eller på åkeri? skita ner dej får du ju göra oavsett:yoparty

//Martin
Blir nog en Helmia-verkstad. Sen har jag ju bara en bilmek utbildning. Är det stor skillnad i vad man bör kunna? För pneumatik och hydraulik är jag inte helt hajj på. :)

Vaddå? Att jag inte är rädd för att skita ner mig? Inget knasigt med det...
Sen efter "ju mer destu bättre" la jag till en ;) smiley för jag var ironisk, men det kanske inte framgick.

Blir nog en Helmia-verkstad. Sen har jag ju bara en bilmek utbildning. Är det stor skillnad i vad man bör kunna? För pneumatik och hydraulik är jag inte helt hajj på. :)

Tydligen inte :rodnar

Pneumatik = luft som går igenom slangar.
Hydralik = olja som går igenom slangar.

Så nu kan du det me´ :tummenupp

Hur mycket skiljer det mellan en personbilsmekaniker och en lastbilsmekaniker i lön?

Tycker inte jobbet är så tugnt. Dock jobbar jag som bussmekaniker men det är nog desamma. och lönen är dock mycket bättre än bilmekaniker, ialla fall vad jag har fått för mig. //Jonny

Jobbade i 7 år som lastbilsmeck på ett av sveriges större åkerier och kunde spy på skiten innan jag sade upp mig.
Visst, man lärde sig jäkligt mycket, men enda gången man var ren om händerna var sista veckan på semestern.
Tungt som fan var det med, då var det bromstrummor, vet inte om det är skivor runt om nu.
Men prova att marklyft en bromstrumma och stå dubbelvikt under en skärm så får du se på tungt.
Eller byta fjäderpaket, ingen lek det heller.
Då var lönen rätt dassig tyckte jag men den kan ju ha blivit bättre med åren.
Jag jobbade mellan 89-96.
Men tycker man om att mecka så är det ju okej några år men det är nog inget att jobba med resten av livet.

Sök dig till en märkesverkstad. Idag är det mycket IT i lastbilar och det blir bara mer å mer. Och du som är ung har lätt för att lära kommer att behövas i verkstaden.
Sen visst fan är det tungt å skitigt, inte alls som bilmek. Nästan vad du än gör så måste du byta kläder varje dag.
Skillnaden är nog dock ganska stor när det gäller kunder, i en lastbilsverkstad så träffar du ofta kunden som är med och tittar lite vad du gör och pratar lite skit. Ibland kan det vara yberjobbigt men ofta ganska roligt.
Nej du behöver inte kunna något speciellt du lär dig fort,
Lastbilsmekaniker är ju mer mekaniker än en bilmekaniker, alltså bilsidan är ju mer å mer bara att byta delar och felsöka elfel. Det går åt samma håll inom lastbilsmek, men det är mer utvecklande för man får ofta tillverka lösningar för att bilen måste gå. Åkaren har inte råd/tid att stå still så det är bara att lösa problemet så fort det går.

På mitt jobb skiljer det nog inget i lön dock, mellan bil och lastbil då.

Så sök du lastbil, men som sagt håll dig till någon märkesverkstad typ Volvo eller Scania.
Lycka till.

Det finns inget härligare än att vara under en lastbil som är fullpackad med klibbsnö i ramen, det droppar olja, vatten fett, diesel och spolarvätska överallt!

Bromstrummur, fjäderpaket, kardanaxlar och allt annat är tungt, allt, prcis allt är rostigt, grusigt och skitigt.
Skärbrännare och slägga är dom vanligaste verktygen.

Det finns inget mer stressat än en lastbilsåkare med last i skåpet.

En stor del är hydraulik och pneumatik och mysko elfel, det finns inga bra arbetsställningar på en lastbil...

Kort sagt, kör på för fan!

Haha, tack för svaren!
Ska gå en 2 månaders grävmaskinistutbildning också så jag har nått att falla tillbaka på om jag skulle tröttna helt. Farsgubben har ju eget som grävmaskinist.

Grävmaskinist FFS!
Det rockar jämfört med att vara fettråtta på lastbilsverkstad!

Har jobbat som både lastbil och personbilsmeck innan jag högutbildade mig. En skillnad som jag lade märke till är att när man mekar bil kommer man i kontakt med många som endera inte fattar ett skit eller tror de fattar allt. Meckar man lastbil så har kunderna jämnare och högre kunnande. Båda har sina för och nackdelar. Båda är slitiga jobb. Visst är det tyngre grejer på lastbilar men det är rätt tugnt att hålla i när arbetsställningarna inte är de bästa på bilar.

Men i båda fallen blir man less på saker som rostat fast så man inte kan hålla de tider som är spesade. Den före har haft dåligt med tid och struntat i att smörja gängor t.ex. och det får ta. Jäktandet och "fuskandet" blir en ond spiral och det känns inte bra i slutänden. Så jag lämnade det där.

Du som bor i Arvika borde ju verkligen fundera över att bli maskinmek. Kolla Swecon i Karlstad. Ring Martin, verkarn där.
På tunga sidan, både lastbil och maskin, är det tidernas brist på mekar. OK, det är trist att du är bilmek i grunden men är du intresserad tvivlar jag på att det är några bekymmer, åtminstone de stora märkena (Volvo, Scania, Caterpillar...) har omfattande utbildningsprogram. Betydligt bättre betalt än på bilsidan, där är det ju definitivt ingen brist på folk, tvärtom. Men man ska ha klart för sig att trots att lastbilar och anläggningsmaskiner av idag är jävligt tekniskt avancerade så består en stor del av jobbet i just tunga skitjobb. På maskinsidan finns heller inget A- och B-lag utan snubben som står och felsöker med hjälp av dator på förmiddan kan mycket väl stå med gas och slägga och banka skoptänder på eftermiddan.

http://www.swecon.com/

http://www.swecon.com/www/sweconab.nsf/TopNavFirst?OpenPage

Aj faan inte visste jag att du var ga eehhh cykelmek :rolleyes:

X

profilepic10205_2.gif

Cykelmek :rolleyes:

Aj faan inte visste jag att du var ga eehhh cykelmek :rolleyes:

Cykelmek :rolleyes:
Det är bara när han gå omkring på gatorna som en vanlig man som han är cykelmek. Annars spelar han tvärflöjt:
[YOUTUBE-ID]crfrKqFp0Zg[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back