Joakim Stensmo ska köra GP 250 VM!

Skitkul, fränt och fantastiskt spännande. :)

Stort lycka till i Tyskland nu Jocke och hela Team Nordgren!
 
Jag var på Sachsenring det sista året 500 cc var med, grymt cool bana och ett sjutusan till drag i tältområdet, Mad Maxkänsla! Stort lycka till, skulle gärna uppleva känslan att gå i mål i ett GP-lopp själv, damn!

Finns tydligen webcam på http://www.sachsenring-circuit.com/ också!
 
Så kan välja samma däck som dom andra förarna väljer då. Däck som förmodligen tillverkas just nu för helgens race.

Det där stämmer garanterat inte. Ni kommer att få välja på 3-4 olika blandningar, men de däcken som topp-15 kör med kan ni glömma att ni får.
 
Blir ju ren spekulation men vad tror ni som är lite insatta i 250 att vi ska ha för förväntningar på de svenska förarna? 20:e plats? 25:e? 30:e?
 
Blir ju ren spekulation men vad tror ni som är lite insatta i 250 att vi ska ha för förväntningar på de svenska förarna? 20:e plats? 25:e? 30:e?

Först kvala in, vilket inte är självklart. Sen tror jag att de kommer att bli sist då det körs löjligt fort i GP. Om de inte blir sist utav de som kör hela serien och som håller sig på hjulen, så är det en riktigt bra prestation.
Ett knepigt regn/torrt-race där tex Jocke tar poäng hade ju varit riktigt kul!
 
Först kvala in, vilket inte är självklart. Sen tror jag att de kommer att bli sist då det körs löjligt fort i GP. Om de inte blir sist utav de som kör hela serien och som håller sig på hjulen, så är det en riktigt bra prestation.
Ett knepigt regn/torrt-race där tex Jocke tar poäng hade ju varit riktigt kul!

Hur funkar kvalet? Är det som i Sverige att det finns fler kvalplatser än raceplatser? Finns det någon motsvarande 107% regel?
 
Hur funkar kvalet? Är det som i Sverige att det finns fler kvalplatser än raceplatser? Finns det någon motsvarande 107% regel?

Jag tror inte att man kan bli utkvalad pga för många deltagare, men däremot så gäller det ju att hålla sig inom 107% (om det inte är typ regn eller liknande då de tummar på den regeln).
 
Som Oscar säger, kvalar de in så är det en stor prestation bara det. För vad jag förstått så får man inte starta om man inte är inom 107%, inte som här i Sverige då tex Eric Hulth var utanför 107% regeln på de flesta race ifjol men ändå fick starta.

Man tycker ju att Stensmo och Hålén borde få starta om det bara är 20-24 tävlande. Men tydligen är de stenhårda på just 107%. Så jag håller båda tummarna att killarna får starta:)
 
På elitnivå, även i Sverige, borde 107%-regeln användas. På Falken i lördags var det väl en hoj som blev varvad 2 gånger...
 
Har fått ett par nya drevhållare som en polare till Henrik gjort åt oss. Dom som är orginal på hojarna har pinnbultar som har en chans att kunna gänga ut sig. Så Karl har gjort en annan version som inte kan göra så. Monterade ihop dom inatt med nya lättrullande lager.

gDSCN0689-1.jpg


Nu är allt lastat och färdigt för avfärd .
gDSCN0693.jpg


Det vi förväntar av helgen är: att lära sig av dom bästa. Både som förare, team och mekaniker. Och att ha Kul! Ungefär dom kriterierna vi har för att vi sysslar med racingen.

Det vi hoppas på är att kvala in. Nivån i MotoGP är det högsta som finns i världen. Denna gången är det 4st wildcard så vårat race är först å främst mot dom som sitter is samma sits som oss.

Hoppas att någon får se Joakim framför sig i helgen.
gDSCN0692.jpg
 
Tre olika bakdämpare. Hur ska ni kunna välja? :D

Måste ha olika att testa. :) Har ett par lösa med oss också om vi inte är nöjda med dom vi satt på hojarna. Min hoj ska förhoppningsvis inte användas ändå. Den är mest med för att jag vill ha ett motogp-besiktningsmärke på min hoj. :tungan
 
Måste ha olika att testa. :) Har ett par lösa med oss också om vi inte är nöjda med dom vi satt på hojarna. Min hoj ska förhoppningsvis inte användas ändå. Den är mest med för att jag vill ha ett motogp-besiktningsmärke på min hoj. :tungan

:D:tummenupp
 
På elitnivå, även i Sverige, borde 107%-regeln användas. På Falken i lördags var det väl en hoj som blev varvad 2 gånger...
Falkenberg är 1800m lång och bortsett ifrån två chikaner (chikanen och esset) är det nära ovalbaneracing. Varvet tar ca 44 sekunder för Pro Superbike, 31 varv. 107%-regeln innebär alltså 47 sekunder på kvalet. Det klarade alla utom Patrik Bengtsson som DNF:ade i race.

Tror nog att det är ganska självklart att acceptera lite fler förare (och Ducati fan-club) och inte vara så strikt kring varvningarna. Alternativen är färre hojar på gridden, högre och jämnare klass på förare/material eller banor av internationell klass/längd.
 
Jag tror inte att man kan bli utkvalad pga för många deltagare, men däremot så gäller det ju att hålla sig inom 107% (om det inte är typ regn eller liknande då de tummar på den regeln).

Det kom nya regler i år om kvalgränsen. Iom att man nu bara har ett kval i 125GP och 250GP så har man satt 107% gränsen till att gälla alla pass. Dvs vi kvalar in och får köra på söndagen om Joakim är innom 107% gränsen på något av dom 3 passen vi har på fredan och lördagen.
 
Det kom nya regler i år om kvalgränsen. Iom att man nu bara har ett kval i 125GP och 250GP så har man satt 107% gränsen till att gälla alla pass. Dvs vi kvalar in och får köra på söndagen om Joakim är innom 107% gränsen på något av dom 3 passen vi har på fredan och lördagen.

Gäller det mot helgens snabbaste tid, eller bara att man är inom 107% på just det passet?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top