Jerez

Jag tror att jag ska köpa en båtmotor att skruva med. Då kommer jag att förstå tekniken i MotoGP mycket bättre.

ofattbart hur bitter man måste vara om de enda inlägg man orkar skriva är enligt ovanstående.
Enda anledningen att jag sänker mig till att kommentera är för att jag bara inte kan förstå vari ditt intresse för Mc racing ligger i, att bara gnälla/psyka/ge dig på "skägget" och alla som har en avvikande åsikt eller håller på någon annan än Hayden eller har du också ett genuint intresse någonstans djupt därinne?????

nu är jag barsnslig och lägger dig på ignore, som även alla andra verkar gjort då ingen kommenterar dina inlägg överhuvudtaget.

:huvet

Jag tror att jag ska köpa en båtmotor att skruva med. Då kommer jag att förstå tekniken i MotoGP mycket bättre.

Absolut ... och man måste ju börja någonstans om man ska förstå hur helheten är uppbyggd ...
Steg ett är definitivt att lära sig hur en motor fungerar rent basic ... hur man beräknar slagvolym, hur gasväxlingen sker i olika motortyper, vilka för- och nack-delar det innebär med ändringar som man tänker införa, osv.
Till att börja med kan man ju skippa jämförelserna med isobarisk, isotermisk och isokorisk värmebortförsel, låta bli att bry sig om adiabatiska processer och koncentrera sig på hur det ser ut rent mekaniskt :)
Bara genom att sitta och vrida på en kolv i 15 min så kan man, om man samtidigt tänker, komma på en massa saker som inte alls är självklara ...

Du behöver två båtmotorer ... en 2-t och en 4-t :tummenupp

nu är jag barsnslig och lägger dig på ignore, som även alla andra verkar gjort då ingen kommenterar dina inlägg överhuvudtaget.
Du är i gott sällskap. :tummenupp

Personligen skulle jag strunta fullständigt i om det var jag eller en mek som bytt olja och tändstift, spänt kedjan, kollat däckstrycket osv om jag stod överst på pallen och sprutade skumpa.
Du lär utmärka dig med den inställningen i Rookie 1000 där knappast någon inte meckar (mycket) själv. Om man då skulle lyckas vinna lär det betyda mycket att det egna handlaget depån faktiskt hade med saken att göra. Det är ju knappast en hemlighet att det är nödvändigt att hålla hojen i riktigt bra skick för att åstadkomma bra resultat.

Last edited:
Jo, men vi trivs inte alla lika bra i lånta fjädrar ...
Tur att Rossi, Hayden, Biaggi mfl kan vara glada trots att de själva inte bytt framgaffel :hihi
Du lär utmärka dig med den inställningen i Rookie 1000 där knappast någon inte meckar (mycket) själv. Om man då skulle lyckas vinna lär det betyda mycket att det egna handlaget depån faktiskt hade med saken att göra. Det är ju knappast en hemlighet att det är nödvändigt att hålla hojen i riktigt bra skick för att åstadkomma bra resultat.
Man kan ju skilja på meka och meka. Tror inte det är så många i Rookie 1000 som river sina motorer, inspekterar kolvar, vevstakar osv.

Tur att Rossi, Hayden, Biaggi mfl kan vara glada trots att de själva inte bytt framgaffel :hihi
Man kan ju skilja på meka och meka. Tror inte det är så många i Rookie 1000 som river sina motorer, inspekterar kolvar, vevstakar osv.
Några är det allt som gör det själva. Det brukar sluta med generalhaveri :hihi

Vad var detta svar på? :va
Du nämnde själv spänna kedja, byta olja, tändstift och kolla däcktryck.
Jag menade att de flesta i Rookie 1000 säkert fixar en del småsaker själva (byta olja, däck osv) men det är nog inte så många som river motorn på sin moderna litermaskin för att inspektera mellan passen. Tror ändå att de är glada när de står på pallen.
Några är det allt som gör det själva. Det brukar sluta med generalhaveri :hihi
Där har du anledning till att jag bara tankar och byter däck, kan det gå åt helvete så lär det gör det :hihi

Du är i gott sällskap. :tummenupp

Jag vet en förare i 250R som för ett par säsonger sedan ständigt mässade om hur lite han mekade. Dessutom har jag för mig att Nordgren med flera fick bistå med panikmekhjälp i depån vid ett flertal tillfällen.

Bytte precis från comhem till TV via BBB (Viasat) och upptäckte till mitt förtret att de inte har Eurosport bara viasat sport 1,2,3...

Min fråga: Vet någon om viasat sänder moto-GP eller är det bara ES?:va Annars får man ju boka sig hos föräldrarna varje söndag...

Bytte precis från comhem till TV via BBB (Viasat) och upptäckte till mitt förtret att de inte har Eurosport bara viasat sport 1,2,3...

Min fråga: Vet någon om viasat sänder moto-GP eller är det bara ES?:va Annars får man ju boka sig hos föräldrarna varje söndag...

Nej, Viasat sänder inte MotoGP.

Eller så skaffar du ett konto hos MotoGP.com och ser racen via datorn.
Å andra sidan kan du ju snylta lite lunch när du ändå är hemma på besök :)

Viasat sport suger nåt fruktansvärt om man inte gillar golf och gamla boxningsmatcher. Dessutom är man livegen hos Viasat/BBB och får betala 100:-/månad i åratal om man flyttar och de inte kan leverera till den nya
adressen.

Back