Jaha, och? Ett hjälpmedel likafullt, som gör att en sämre förare kan växla lika bra som en skicklig dito. Hur ska du ha det?
Vi kanske ska gå igenom det här sakta.
Visst var brytarknappen ett hjälpmedel, precis som gashandtaget är ett hjälpmedel jämfört med pinnagas. Det är också ett hjälpmedel att ha fotpinnar så man slipper sitta och dingla med benen medan man kör.
Däremot är det en helt annan sak om man låter föraren direkt påverka trottlar/spjäll via gasvajern eller om gasvajern (eller flybywire:n) går ner i en smart låda som har vetorätt över föraren.
Det tar bort ansvaret från föraren, han bestämmer visserligen om det ska vara gaspådrag eller avsläpp, men han behöver inte bry sig alls om att ha en tränad, känslig gashand utan kan vrida bäst fan han vill i vetskap om att hojen justerar in pådraget på bästa sätt.
Denna typen av adaptiv styrning tar bort svårigheten för föraren, den gör det mer "jämlikt" eftersom det till slut blir samma optimerade svar på ett gaspådrag på alla hojar, oavsett märke. Hjälpmedeln kan utökas till område efter område så det till slut blir som jag tidigare sagt; en dresserad apa kan åka runt på hojen. Så vill inte jag ha det.
Kanske någon tycker/tror att detta är framtidsfantasier, men kolla på JAS Gripen. Det finns ingen människa som kan flyga det planet utan det datorstöd som finns inbyggt i planet.
Nej, jag tycker inte illa om JAS, tvärtom är jag full av beundran för att de fått det att fungera. Dock är min beundran riktad mot teknikerna som byggt och programmerat planet, inte mot piloterna trots att de naturligtvis behöver ha en viss kunskap också.
Inser du distinktionen mellan en brytarknapp och adaptiva styrsystem??