Jerez

Att man hade brytarknappen berodde på att dessa små maskiner hade ett trådsmalt effektregister och om man frikopplade eller släppte gasen för att trycka i nästa växel så var risken stor att man fick runka upp den i varvtalsregistret igen. Med det varvtalsregister som finns i dagens hojar är inte behovet av denna typ av hjälpmedel så stort som det var då.
Common knowledge i motorkretsar.
Jaha, och? Ett hjälpmedel likafullt, som gör att en sämre förare kan växla lika bra som en skicklig dito. Hur ska du ha det?

Hack hack hack hack......

Det roliga med denna dåtid/nutid diskussion är att dåtid för de som förespråkar det är sent 80-tal och tidigt 90-tal. OM det nu är så viktigt för er att maskinerna är brutala och svårhanterliga varför talar ni inte varmt om racingen på 60-och 70-talet (stenåldersmänniskan Elwe undantaget)...?? Eller ännu tidigare då folk dog som flugor?? Det måste ju ha varit JÄTTESVÅRT att köra en 350 med 12 växlar på grusväg iklädd endast dubbla blåställ...

Det är väll inte så att ni förespråkar den tidsepok då ni var som mest intresserade, insatta och påverkade av GP-cirkusen??

/Joakim

Ps. Tvåtaktsmotorer är fantatiska, men utvecklingen hade ju stagnerat ett bra tag innan de skrevs av. Den högsta serien i GP-cirkusen måste väl ändå få driva utvecklingen framåt, kan man verkligen ha något emot det?

Hack hack hack hack......

Det roliga med denna dåtid/nutid diskussion är att dåtid för de som förespråkar det är sent 80-tal och tidigt 90-tal. OM det nu är så viktigt för er att maskinerna är brutala och svårhanterliga varför talar ni inte varmt om racingen på 60-och 70-talet (stenåldersmänniskan Elwe undantaget)...?? Eller ännu tidigare då folk dog som flugor?? Det måste ju ha varit JÄTTESVÅRT att köra en 350 med 12 växlar på grusväg iklädd endast dubbla blåställ...

Det är väll inte så att ni förespråkar den tidsepok då ni var som mest intresserade, insatta och påverkade av GP-cirkusen??

/Joakim

Ps. Tvåtaktsmotorer är fantatiska, men utvecklingen hade ju stagnerat ett bra tag innan de skrevs av. Den högsta serien i GP-cirkusen måste väl ändå få driva utvecklingen framåt, kan man verkligen ha något emot det?

Mycket bra och sammanfattande inlägg. Dessutom gillar du min bil, vilket ger ytterligare pluspoäng. :hihi

Jaha, och? Ett hjälpmedel likafullt, som gör att en sämre förare kan växla lika bra som en skicklig dito. Hur ska du ha det?
Vi kanske ska gå igenom det här sakta.
Visst var brytarknappen ett hjälpmedel, precis som gashandtaget är ett hjälpmedel jämfört med pinnagas. Det är också ett hjälpmedel att ha fotpinnar så man slipper sitta och dingla med benen medan man kör.
Däremot är det en helt annan sak om man låter föraren direkt påverka trottlar/spjäll via gasvajern eller om gasvajern (eller flybywire:n) går ner i en smart låda som har vetorätt över föraren.
Det tar bort ansvaret från föraren, han bestämmer visserligen om det ska vara gaspådrag eller avsläpp, men han behöver inte bry sig alls om att ha en tränad, känslig gashand utan kan vrida bäst fan han vill i vetskap om att hojen justerar in pådraget på bästa sätt.

Denna typen av adaptiv styrning tar bort svårigheten för föraren, den gör det mer "jämlikt" eftersom det till slut blir samma optimerade svar på ett gaspådrag på alla hojar, oavsett märke. Hjälpmedeln kan utökas till område efter område så det till slut blir som jag tidigare sagt; en dresserad apa kan åka runt på hojen. Så vill inte jag ha det.
Kanske någon tycker/tror att detta är framtidsfantasier, men kolla på JAS Gripen. Det finns ingen människa som kan flyga det planet utan det datorstöd som finns inbyggt i planet.
Nej, jag tycker inte illa om JAS, tvärtom är jag full av beundran för att de fått det att fungera. Dock är min beundran riktad mot teknikerna som byggt och programmerat planet, inte mot piloterna trots att de naturligtvis behöver ha en viss kunskap också.

Inser du distinktionen mellan en brytarknapp och adaptiva styrsystem??

Nej :pannkyss

Den högsta serien i GP-cirkusen måste väl ändå få driva utvecklingen framåt, kan man verkligen ha något emot det?

Ja, om det är elektroniken som bestämmer, inte föraren :mad:

Folk dog som flugor .... var har du hört det?
12-växlad 350 på grusväg ... när var det?
Racing i blåställ ... vem har sagt det till dig?
Om du med "stenåldersmänniska" menar att jag inte är historielös, så ok :)
Jag har inte alls den fantastiska förbättringspotentialen när det gäller motorhistoria som du har ... :tummenupp

Last edited:
En av alla de miljontals nya delar som HRC hade i Jerez, Dr Bike. ;)
Den övre bilden är standard RC212V och där sitter dämparen i ramen medan den nedra var en nygammal variant där dämparen sitter i svingen. De körde ju med bägge versionerna på lite olika år på RC211V.

Bifogat

• Svingrc212v.jpg
    Svingrc212v.jpg
    130.6 KB · Visningar: 80
En av alla de miljontals nya delar som HRC hade i Jerez, Dr Bike. ;)
Den övre bilden är standard RC212V och där sitter dämparen i ramen medan den nedra var en nygammal variant där dämparen sitter i svingen. De körde ju med bägge versionerna på lite olika år på RC211V.

Inte säker på att jag ser skillnaden?
Vad menas? (en dämpare sitter väl BÅDE i ram OCH sving/länkage)

HRC har väl åkt med 2 varanter, den enda går sving/ram och den andra sving/motor då där finns en massa teorier vilka jag aldrig riktigt förstod.

HRC har väl åkt med 2 varanter, den enda går sving/ram och den andra sving/motor då där finns en massa teorier vilka jag aldrig riktigt förstod.

Aha, olika infästningar... mhm.
Jag fick för mig att den ena var dragande och den andra komprimerande. Men SÅ stora skillnader håller de sig nog inte med, särskilt som dämparna i sig ser närmast identiska ut.

Tjaa, sitter den i ramen överförs säkert krafter som får ramen att flexa på nåt sätt. Samtidigt, om man tar bort staget från ramen som den sitter i så blir ju ramen mindre rigid.
MEn det är väl oxå i linje med att inte ha helt stumma ramar?

Aha, olika infästningar... mhm.
Jag fick för mig att den ena var dragande och den andra komprimerande. Men SÅ stora skillnader håller de sig nog inte med, särskilt som dämparna i sig ser närmast identiska ut.

Tjaa, sitter den i ramen överförs säkert krafter som får ramen att flexa på nåt sätt. Samtidigt, om man tar bort staget från ramen som den sitter i så blir ju ramen mindre rigid.
MEn det är väl oxå i linje med att inte ha helt stumma ramar?

Jo där är en massa teorier om rätt ramflex och någon tanke om att när man fäste dämparen i motorn så balanseras krafterna ut bättre (dämparen trycker i ena riktnignen och motorn i andra)....
Förstod aldrig poängen själv och hur det skulle vara signifikant men japanerna har säkert låtit de grå arbeta..

OK.
Man kan ju tex se en framtid där man genom GPS avläsning vet exakt var man är på banan och att man därigenom ställer in hojens fjädring, motor och geometri för inför varje kurva och ut ur densamma. Mer och mer av hojens rörelser styrs av andra saker än av föraren.

Om man skriver ofta eller sällan spelar absolut ingen roll för vad man får skriva om andra.

Om jag inte minss fel, Formel 1 hade under en kort period (under 80 talet) aktiv pneumatisk fjädring där bilen / föraren korigerade genom färdiga fjädrings setup:er bereonde på var man var på banan.

Last edited:
Om jag inte minss fel, Formel 1 hade under en kort period (under 80 talet) aktiv pneumatisk fjädring där bilen / föraren korigerade genom färdiga fjädrings setup:er bereonde på var man var på banan.

Du minns inte fel. Men det bannades ganska omgående av någon anledning. För dyrt för de mindre stallen kanske?

2855081 Inte säker på att jag ser skillnaden?
Vad menas? (en dämpare sitter väl BÅDE i ram OCH sving/länkage)
Den ena dämparen sitter färst i tvärbalken på ramen, den övre, och det är std på RC212V medan den andra sitter dämparen endast fast i svingen. Exakt hur deras andra version funkar har jag aldrig fått kläm på, de har haft både och lite framoch tillbaka på RC211V.

Den ena dämparen sitter färst i tvärbalken på ramen, den övre, och det är std på RC212V medan den andra sitter dämparen endast fast i svingen. Exakt hur deras andra version funkar har jag aldrig fått kläm på, de har haft både och lite framoch tillbaka på RC211V.

Om du kikar lite längre ned så pokulerar jag och Boris om det.

Det tar bort ansvaret från föraren, han bestämmer visserligen om det ska vara gaspådrag eller avsläpp, men han behöver inte bry sig alls om att ha en tränad, känslig gashand utan kan vrida bäst fan han vill i vetskap om att hojen justerar in pådraget på bästa sätt.
Men riktigt så fungerar det ju inte. Bland annat har Edwards förklarat att man inte kan vrida fullt ut ur en kurva trots de elektroniska hjälpmedlen.

Men riktigt så fungerar det ju inte. Bland annat har Edwards förklarat att man inte kan vrida fullt ut ur en kurva trots de elektroniska hjälpmedlen.

Inte än, men skulle du tycka det var ok med TC den dagen det blir så som Elwe beskriver?
För det kommer vara tekniskt lösbart inom en ganska snar framtid, om det inte redan är verklighet.
Hade jag vart Edwards hade jag hållt tyst om funktionen eftersom den tar bort en stor del av förarens del.
Är det ingen som är lite förvånad över att det är så få highsiders? Är fler i 250 numer, eller för den delen som man såg i superstock1000 vm igår.
Är alla så säkra som kör i motogp, även dem i kön? Menar Guintoli har man sett flyga många ggr i 250 när han tagit i..

Inte än, men skulle du tycka det var ok med TC den dagen det blir så som Elwe beskriver?
Nej, rent spontant skulle jag inte tycka att det vore bra. Jag tycker att man ligger på en lagom nivå nu med elektroniska hjälpmedel. Att vi ser färre hajsajders i MotoGP tycker jag är positivt då jag hellre ser race där de bästa är med varje gång än att de ligger sönderslagna i en sjuksäng.

När man börjar prata om att mappa om hojarna på olika delar av banan med hjälp av GPS-angivelser har det gått lite för långt. Tävlandet går ju ut på att föraren och teamet ska hitta så bra inställningar som möjligt för den aktuella banan. De brukar ju medföra att någon är lite snabbare i T1 för att sedan vara lite långsammare i T2 osv.

Jag skulle dock följa MotoGP med samma stora intresse som nu oavsett vad de hittar på :)

Är alla så säkra som kör i motogp, även dem i kön? Menar Guintoli har man sett flyga många ggr i 250 när han tagit i..
Utan TC hade vi nog sett betydligt fler hajsajders men jag kan som sagt inte se något negativt med att de håller på att försvinna.
Förare som Guintoli kan dock ha hur mycket hjälpmedel som helst, de kommer aldrig att ha med tätstriden att göra (även om avståndet från botten till toppen blir mindre och mindre tackvare hjälpmedlen).

Last edited:
Redan nu har ju de som kör med Magneti Marelli ( Ducati, Yamaha och Kawasaki) ett system som är så känsligt att det i praktiken känenr av om det är torrt eller regnar. Eftersom föraren ändrar hur han bromsar och hur han gasar om det blir blätt så "Känner" systemet av det och ändrar inställningar till regnprogrammet.

Back