Jerez

Jag gillar de mekaniska, tekniska och kemiska prestationerna i motorsport på högsta nivå. Jag tror faktiskt att vi som skruvar tvåtakt förstår och uppskattar dem mer än gemene man. Men utan en förares prestation skulle Moto-GP eller Formel 1 inte vara något annat än vilken nördig ingenjörstävling som hellst. Byt ut föraren mot en robot och töntometern slår i taket. Fotboll med robotar, bilracing med robotar, ubåtskrig med robotar.

Har ni någonsin funderat över varför det görs så många TV-serier om poliser som brottar ner tjuvar på marken? Varför görs det inga serier om livet i en stordator. Tänk vad spännande att först få se det nyutvecklade programmet produktionssättas och sen få se när det abendar i nattens batchkörning! Eller när en låsning i en DB2-tabell köar upp all trafik! Å, å , å kommunikationsproblemen mellan Z-OS och Unix!

Inte så sexigt, va? All underhållning är i behov av mänskliga ansikten som åskådaren kan identifiera sig med, att använda för positiv och negativ projektion.

I vintras var jag och såg Stockholm Horseshow i Globen. Det känndes rent på något sätt. En människa och en häst, hänvisade till varandra med ett begränsat antal medel till sin hjälp, t ex sadel, stigbyglar, trens och bett.

Varför görs det inga serier om livet i en stordator. Tänk vad spännande att först få se det nyutvecklade programmet produktionssättas och sen få se när det abendar i nattens batchkörning! Eller när en låsning i en DB2-tabell köar upp all trafik! Å, å , å kommunikationsproblemen mellan Z-OS och Unix!

:kär :kär :kär

Tänk vad spännande att först få se det nyutvecklade programmet produktionssättas och sen få se när det abendar i nattens batchkörning!
Glöm inte spänningen när driften (de där grabbarna som sitter och slökollar på ett par olika skärmar medan de snackar skit och surfar) ringer upp en stackars systemutvecklare mitt i natten. De kan gå klart crasy till innan den som blir uppringd har förstått vad det hela handlar om :D

Jag gillar de mekaniska, tekniska och kemiska prestationerna i motorsport på högsta nivå. Jag tror faktiskt att vi som skruvar tvåtakt förstår och uppskattar dem mer än gemene man.
Ja, så är det givetvis. Tänk om man ändå vore en rr-estet.

Sorry, den provokativa daggmasken nappar jag inte på. Jag är en gammelgädda med två barn hemma som kan bättre, du får allt försöka lite hårdare än så. Förresten, såg du inte min inbjudan till biblioteket? Om du istället kan berätta varför du tycker att mitt påsående är fel så är jag beredd att lyssna. :)

Har ni någonsin funderat över varför det görs så många TV-serier om poliser som brottar ner tjuvar på marken? Varför görs det inga serier om livet i en stordator.

Vadå, räknas inte The Matrix och vår allas HAL9000 i 2001!? :gråta

I vintras var jag och såg Stockholm Horseshow i Globen. Det känndes rent på något sätt. En människa och en häst, hänvisade till varandra med ett begränsat antal medel till sin hjälp, t ex sadel, stigbyglar, trens och bett.

Vilken/vem är det som vinner där då (egentligen?) Hästen eller ryttaren?

Vilken/vem är det som vinner där då (egentligen?) Hästen eller ryttaren?
Man har ju en massa hjälpmedel; sadlar och stigbyglar och gud vet allt. Det är ingen sport längre. Tacka vet jag på indianernas tid, då kunde inte vem som helst hoppa upp och rida.

Nej, nu ska jag göra upp eld så att det blir mat någon gång.

Man har ju en massa hjälpmedel; sadlar och stigbyglar och gud vet allt. Det är ingen sport längre. Tacka vet jag på indianernas tid, då kunde inte vem som helst hoppa upp och rida.

Nej, nu ska jag göra upp eld så att det blir mat någon gång.

Glöm bara inte att göra upp elden på det svåraste sättet! :D

Jag tror faktiskt att vi som skruvar tvåtakt förstår och uppskattar dem mer än gemene man.

Att man kan uppskatta sporten mer om man meckar en del själv kan jag nog faktiskt köpa till viss del, men varför just 2-takt?

Den var lite väl enkel, ...2-takt per definition = meka mer. :hoppskrat
Nja, nu var det ju inte riktigt vad Teddy skrev:

"Jag tror faktiskt att vi som skruvar tvåtakt förstår och uppskattar dem mer än gemene man."

Mer korrekt kanske hade varit att skriva att "...vi som skruvar förstår och..."

Finns det någon som helst möjlighet att komma längre ifrån MotoGP Jerez 2007? :hihi

F.ö. var inlägg #813 klockrent.

Jag gillar de mekaniska, tekniska och kemiska prestationerna i motorsport på högsta nivå. Jag tror faktiskt att vi som skruvar förstår och uppskattar dem mer än gemene man.

Det är jag helt övertygad om ... att köra ifrån medtävlare på en hoj som man själv trimmat, mekat med, ställt in och optimerat ger självklart en större känsla av tillfredställelse än om det står en färdig hoj som man bara vagt hur den fungerar, vad som är åtgärdat, osv och som man sätter sig på och åker iväg. Det tycker iaf jag, men jag har aldrig varit nån vän av breda genvägar utan vill veta i detalj vad jag sysslar med.
Dessutom är det skönt att köra en hoj som man själv mekat med för då kan man ägna sig åt körningen, medveten om att allt är i tiptop skick och man behövde inte tänka på om hojen var felfri när man hade kraftigt nedlägg 1 dm från en trottoarkant :)

Det är jag helt övertygad om ... att köra ifrån medtävlare på en hoj som man själv trimmat, mekat med, ställt in och optimerat ger självklart en större känsla av tillfredställelse än om det står en färdig hoj som man bara vagt hur den fungerar, vad som är åtgärdat, osv och som man sätter sig på och åker iväg. Det tycker iaf jag, men jag har aldrig varit nån vän av breda genvägar utan vill veta i detalj vad jag sysslar med.
Dessutom är det skönt att köra en hoj som man själv mekat med för då kan man ägna sig åt körningen, medveten om att allt är i tiptop skick och man behövde inte tänka på om hojen var felfri när man hade kraftigt nedlägg 1 dm från en trottoarkant :)
Med all respekt Elwe, det har hänt en del sen 60- och 70-talet. Idag kan vem som helst gå och köpa en hoj som det går att vinna de flesta serier med på nationell nivå. Tiden när man själv var tvungen att meka och hitta finurliga lösningar för att få ett bättre utgångsläge än konkurrenterna är förbi (så vida man inte kör i en klass med gamla hojar).

Personligen skulle jag strunta fullständigt i om det var jag eller en mek som bytt olja och tändstift, spänt kedjan, kollat däckstrycket osv om jag stod överst på pallen och sprutade skumpa.

Personligen skulle jag strunta fullständigt i om det var jag eller en mek som bytt olja och tändstift, spänt kedjan, kollat däckstrycket osv om jag stod överst på pallen och sprutade skumpa.

Jo, men vi trivs inte alla lika bra i lånta fjädrar ...

Jag tror att jag ska köpa en båtmotor att skruva med. Då kommer jag att förstå tekniken i MotoGP mycket bättre.

Back