Jerez

Om det nånsin kommer bli så att det automatiska systemen tar över är jag fortfarande övertygad om att sporten kommer självdö av kommercielt ointresse.

/N

Inte så länge det finns förare som framför fordonen.
Folk i gemen vill nog ändå tro att förarna står för den större delen av insatsen oavsett all teknik.
Annars skulle ju redan idag alla F1 bilar vara lika snabba oavsett stall, sålänge teknikerna ställer in chassina rätt och de har rätt effekt i motorn.

Men så är det ju inte.

Tvärtom (om det nu är tekniken i sig eller en kombination av mindre effekt/teknik) så har ju Gp-cyklarna blivit otroligt mycket jämnare.
15 hojar inom en sekund på kvalet senast säger en hel del tycker jag.

Launch-control bör vara en enkel ekvation jämfört med ett system som måste optimera för nedläggning och spårval.

Inget snack om saken att det är avancerat som fan, men det innebär inte att det är omöjligt. Men har man chip som klarar miljarder beräkningar i sekunden så kan man ta fler och fler inparametrar.
Jämför bara skillnaden mellan hojar med insprutning för 10 år sedan, och hojar med insprutning idag. På grund av förhållandevis enkla chip så känns det som förgasare trots allt.
Titta 10 år framåt och sen är det bara att gissa vad man kan göra elektroniskt med bildigenkännande kameror etc.
En kamera som kan räkna ut snabbaste spåret, en kamera som bromsar åt dig vid rätt tillfälle..

Färjestad utslagen ur slutspelet! :pannkyss

Det var ingen större skillnad när de var mästare :gnissla

Last edited:

Tvärtom (om det nu är tekniken i sig eller en kombination av mindre effekt/teknik) så har ju Gp-cyklarna blivit otroligt mycket jämnare.
15 hojar inom en sekund på kvalet senast säger en hel del tycker jag.

Personligen tror jag det blivit jämnare för att hojarna blivit enklare att köra, med det INTE sagt att det är lätt att köra så fort som GP-piloterna ändå gör.

Varför måste du nedvärdera de som har en annan åsikt än du?
Det undrar jag också. Visst, jag har också svårt att vara helt hövlig i alla mina inlägg. Men att bemöta alla åsikter som inte stämmer med den egna med förakt...

Edit: extra illa när den andre faktiskt gör ett uppriktigt försök att förklara sin ståndpunkt och inte själv nedlåter sig till personangrepp.

Swedie: BANNA! :hördu

Last edited:
..
Skriv om det där... de hade totalt 6744 turister i hela Dubai. Detta slår troligen antalet turister på övriga MotoGP-tävlingar.

För inte satt det någon landsman i publiken direkt...

Alla studenter på Bahrain University fick fribiljetter till racet på Losail i år. Kan vara en anledning till att det var så många där i år. Förra året var man 3291 på racedagen på Losail. :)

Det undrar jag också. Visst, jag har också svårt att vara helt hövlig i alla mina inlägg. Men att bemöta alla åsikter som inte stämmer med den egna med förakt...

Edit: extra illa när den andre faktiskt gör ett uppriktigt försök att förklara sin ståndpunkt och inte själv nedlåter sig till personangrepp.

Swedie: BANNA! :hördu

Äsch, det är bara att skrolla förbi hans inlägg :)

Tomma tunnor skramlar mest...

Jag tycker man får skilja på passiva och aktiva system.
En quickshifter är ett passivt system som inte gör något utan förarinput.
Ett aktivt system tar egna beslut där föraren egentligen inte har någon påverkan.
Det tydligaste exemplet på det senare är ju de motorstyrningar man har nu i lite olika versioner.
Föraren styr två av fyra trottlar medan en dator sköter de andra två. Vid en inbromsning så kan det bli så att föraren stänger sina trottlar helt men för bästa effekt så öppnar datorn de andra trottlarna helt för en perfekt motorbromsin i kurvan. Då börjar man enligt mitt tycke komma farligt nära en hoj som körs mer och mer av datorn än av föraren. Programvaran i datorn blir viktigare och viktigare kontra förarens programvara.
Som Elwe har frågat. Var går gränsen för dig?

Jag tycker man får skilja på passiva och aktiva system.
En quickshifter är ett passivt system som inte gör något utan förarinput.
Ett aktivt system tar egna beslut där föraren egentligen inte har någon påverkan.
Det tydligaste exemplet på det senare är ju de motorstyrningar man har nu i lite olika versioner.
Föraren styr två av fyra trottlar medan en dator sköter de andra två. Vid en inbromsning så kan det bli så att föraren stänger sina trottlar helt men för bästa effekt så öppnar datorn de andra trottlarna helt för en perfekt motorbromsin i kurvan. Då börjar man enligt mitt tycke komma farligt nära en hoj som körs mer och mer av datorn än av föraren. Programvaran i datorn blir viktigare och viktigare kontra förarens programvara.
Blev detta hacka på Valmers-tråden nu? Måste alla stämma in också som inte varit aktiva i diskussionen? Lika illa det.
Valmers svarade väl på Elwes fråga i http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2852105&postcount=748 ? Att motorstyrningen kan styra de individuella trottlarna för att minska motorbromsen är väl ändå inget som medför att det är maskinen som kör? Som slirkoppling ungefär.
Elwe svarade inte t.ex. på min fråga varför vaddering skulle vara pjoskigt men skinnställ och hjälm är ok.

Last edited:
2853001 Blev detta hacka på Valmers-tråden nu? Måste alla stämma in också som inte varit aktiva i diskussionen? Lika illa det.
Valmers svarade väl på Elwes fråga i http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2852105&postcount=748 ? Att motorstyrningen kan styra de individuella trottlarna för att minska motorbromsen är väl ändå inget som medför att det är maskinen som kör? Som slirkoppling ungefär.
Elwe svarade inte t.ex. på min fråga varför vaddering skulle vara pjoskigt men skinnställ och hjälm är ok.
Hur kan du få mitt inlägg till att jag hoppar på valmers? :va
Det är ju bara ett inlägg i debatten som jag trodde fördes om vad man anser vara OK eller inte. Frågan som elwe ställde är ju "öppen".
Slirkopplingarna är numer helt mekaniska, även om man testat med elektronisk styrda versioner också, och styrs inte av en dator som "tänker" ut vad som ska ske. Det jag ville få fram med exemplet var att föraren ger motorn en viss signal, stäng trottlarna, men datorn tar över och bestämmer att det ska vi inte alls göra. En ganska väsentlig skillnad mot en QS eller en slirkoppling.

Ska jag följa ditt råd ovan bör jag ju även banna dig också med tanke på avslutningen. Det blir ju inte bättre av fler personangrepp...
Nej, verkligen inte men en del, ingen nämnd ingen glömd, dyker bara in i diskussionerna när de ska hacka. Eftersom de ändå nästan aldrig skriver något kan de väl låta bli då också.

Hur kan du få mitt inlägg till att jag hoppar på valmers? :va
Det är ju bara ett inlägg i debatten som jag trodde fördes om vad man anser vara OK eller inte. Frågan som elwe ställde är ju "öppen".
Slirkopplingarna är numer helt mekaniska, även om man testat med elektronisk styrda versioner också, och styrs inte av en dator som "tänker" ut vad som ska ske. Det jag ville få fram med exemplet var att föraren ger motorn en viss signal, stäng trottlarna, men datorn tar över och bestämmer att det ska vi inte alls göra. En ganska väsentlig skillnad mot en QS eller en slirkoppling.
Det första var avsett som en allmän kommentar, inte mot dig, men kanske för att du är moderator. Fast jag ser nu att det gick inte att utläsa, slarv av mig. Ser att du försökt styra. Bra!

Den andra punkten, jag förstår fortfarande inte skillnaden. Med slirkoppling ger föraren signal full motorbroms men slirkopplingen hindrar att bakhjulet låser.
I det andra fallet så ger föraren signal full motorbroms men trottelstyrningen hindrar att bakhjulet låser.
Har inte kört, men föreställer mig att det är lite samma sak.
En av MV-maskinerna har något liknande system där avgasventilen på en av cylindrarna inte stänger, vilken reducerar motorbroms. Är det ok? Den konstruktionen är inte 'elektronisk'.

Nej, verkligen inte men en del, ingen nämnd ingen glömd, dyker bara in i diskussionerna när de ska hacka. Eftersom de ändå nästan aldrig skriver något kan de väl låta bli då också.
Men det tar sig, det var iaf. inte nedlåtande kommentar om kvinnans kön...

Last edited:
Är det dags att avsluta tråden? Eller ska vi försöka att skippa personangrepp? Upp med nivån, annars modereras det hårdare.

2853192 Det första var avsett som en allmän kommentar, inte mot dig, men kanske för att du är moderator. Fast jag ser nu att det gick inte att utläsa, slarv av mig. Ser att du försökt styra. Bra!

Den andra punkten, jag förstår fortfarande inte skillnaden. Med slirkoppling ger föraren signal full motorbroms men slirkopplingen hindrar att bakhjulet låser.
I det andra fallet så ger föraren signal full motorbroms men trottelstyrningen hindrar att bakhjulet låser.
Har inte kört, men föreställer mig att det är lite samma sak.
En av MV-maskinerna har något liknande system där avgasventilen på en av cylindrarna inte stänger, vilken reducerar motorbroms. Är det ok? Den konstruktionen är inte 'elektronisk'.

Men det tar sig, det var iaf. inte nedlåtande kommentar om kvinnans kön...
OK.
Jag tycker det finns en skillnad i rent mekaniska system som enbart reagerar på en kraft genom att utföra en sak, som en slirkoppling fungerar, och datoriserade system där tar över och kontrar förarens rörelser.
Slirkopplingen är en passiv reaktion av förarens handlande medan datorn agerar aktivt utan att föraren kan påverka vad som händer. Det första systemet kan såklart utvecklas men inte i samma grad som datoriseringen.

Alla dataloggning går ju först till hojens ECUu och sedan lagras den för att utvärderas. Man kan ju tex se en framtid där man genom GPS avläsning vet exakt var man är på banan och att man därigenom ställer in hojens fjädring, motor och geometri för inför varje kurva och ut ur densamma. Mer och mer av hojens rörelser styrs av andra saker än av föraren.

2853166 Nej, verkligen inte men en del, ingen nämnd ingen glömd, dyker bara in i diskussionerna när de ska hacka. Eftersom de ändå nästan aldrig skriver något kan de väl låta bli då också.
Om man skriver ofta eller sällan spelar absolut ingen roll för vad man får skriva om andra.

Last edited:
Då börjar man enligt mitt tycke komma farligt nära en hoj som körs mer och mer av datorn än av föraren. Programvaran i datorn blir viktigare och viktigare kontra förarens programvara.
Just därför känns det som någon form av restriktion för hur mycket elektroniken får styra vore bra, men där är det ju inte lika lätt som att styra kubik, cylindrar och vikt.
Samtidigt är det kul att teamen tävlar med varandra inom även dessa områden, och föder fram morgondagens system för gatcyklar.

Något som alla dataystem är bundna av är iaf minneskapacitet, så varför inte börja där, restrika det på dagens kapacitet och se över det årligen.
För utan detta blir det svårt att konstruera de avancerade system som spekulerades i.

/N

Sedan fyrtaktarnas intåg för fem år sedan blir MotoGP bara mer och mer populärt. Konstigt, det är ju bara en hög datorer med en symbolisk förare i sadeln. Hur kan någon gilla det?

Back