Jerez

Det där stämmer ju inte. Det är helt enkelt fel.
Ok, slarvigt uttryckt av mig. Det finns andra utvecklingssaker som tillkommit av andra skäl som t.ex. oblyat, fyrtakt, ryggskydd m.m. Allt har inte syftat till att bli snabbare runt banan´.
Det jag var ute efter var jämförelsen mellan de tekniska landvinningarna som resulterat i snabbare ekipage.

Ok, slarvigt uttryckt av mig. Det finns andra utvecklingssaker som tillkommit av andra skäl som t.ex. oblyat, fyrtakt, ryggskydd m.m. Allt har inte syftat till att bli snabbare runt banan´.
Det jag var ute efter var jämförelsen mellan de tekniska landvinningarna som resulterat i snabbare ekipage.
Visst har tekniska landvinningar resulterat i snabbare ekipage. Men vi hade sett lika snabba ekipage idag om man hade behållit tvåtakt eller - ännu bättre - låtit tvåtakt tävla parallellt med fyrtakt och skrivit reglementet så att det gynnade utveckling av båda dessa motorkonfigurationer. Jag tror det är en missuppfattning att fyrtakt i MotoGP är mer modernt och bättre än tvåtakt.

Det där stämmer ju inte. Det är helt enkelt fel.

• Införandet av blyfri bensin under 500-tiden hade inget med snabbare varvtider att göra. Eller någon teknisk utveckling. Man fick i ett slag lägre effekt, mindre häftiga 500:or och lägre fart. Detta för att skenheligt vara politiskt korrekt i miljödebatten. Doohan fnös och kallade de blyfria 500:orna för Super Twofifty´s.

• Införandet av fyrtakt och kampanjen mot tvåtakt hade inte heller något med att uppnå snabbare varvtider att göra. Och inte är fyrtakt mer modernt än tvåtakt. Det var ett politiskt beslut som gynnade Honda.
Blanda inte ihop miljöaspekter med teknikutveckling, fyrtakt är i dagsläget modernare än tvåtakt rent miljömässigt, att sedan man kan plocka ut mer effekt per liter ur en tvåtaktare är en annan femma.

Den dagen man uppfinner en tvåtaktsmotor som inte behöver bränna olja för att få smörjning samt har katalysator som fungerar så kan det bli intressant.

Färre däck per race samt mindre bensintank ger plus i kanten hos miljöpellarna

Flexande ramar, tracktion control samt annan teknikutveckling som inte ger ökad miljöbelastning är plus.

Det fanns säker vissa som fnös åt Michelin när dom tog patent på radialdäcket 1946, det tog ända till slutet av åttiotalet innan radialdäcket började användas på motorcyklar.

Last edited:
Gamlot, du har nog missat vad som händer på båtsidan, där kommer tvåtakt tillbaka, miljövänligt. Mest på grund av direktinsprutningen.

2847463 Men frågeställningen är relevant. Vad är det som motiverar att alla tekniska landvinningar före ett visst datum värderas som bra och efter ett visst datum så är de så förhatliga? Landvinningarna har syftat till att göra ekipagen snabbare och det är fortfarande föraren som kör - och det är verkligen inte vem som helst som kan vinna eller ens ställa upp i MotoGP.
Hur många svenskar har vi egentligen som skulle kunna köra MotoGP och inte utgöra kön?
Man kan ju lägga fram frågeställningen utan att antyda att de som inte tycker att TC etc är till enbart gagn är bakåtsträvande mullhuvuden.

2847480 Mitt inlägg handlar om teknikutveckling vs "det var bättre förr" värderingar.

Var går gränsen för vad som upplevs vara bäst för racingen då?

Det beror på vem man frågar, vissa tycker att det är ok med sensorer och antispinn medans andra ser denna teknikutveckling enbart av ondo.
det var väl inte så svårt att skriva det som du gjorde nu istället?

Last edited:
Gamlot, du har nog missat vad som händer på båtsidan, där kommer tvåtakt tillbaka, miljövänligt. Mest på grund av direktinsprutningen.
Är dom verkligen lika skonsamma som fyrtaktare, isf kan man ju undra varför den tekniken inte används i 125/250R, ger den dålig verkningsgrad eller är den för dyr?

Man kan ju lägga fram frågeställningen utan att antyda att de som inte tycker att TC etc är till enbart gagn är bakåtsträvande mullhuvuden.

det var väl inte så svårt att skriva det som du gjorde nu istället?
Nej magistern jag skall bättra mig.

Last edited:
2847681 Blanda inte ihop miljöaspekter med teknikutveckling, fyrtakt är i dagsläget modernare än tvåtakt rent miljömässigt, att sedan man kan plocka ut mer effekt per liter ur en tvåtaktare är en annan femma.

Den dagen man uppfinner en tvåtaktsmotor som inte behöver bränna olja för att få smörjning samt har katalysator som fungerar så kan det bli intressant.

Flexande ramar, tracktion control samt annan teknikutveckling som inte ger ökad miljöbelastning är plus.

Det fanns säker vissa som fnös åt Michelin när dom tog patent på radialdäcket 1946, det tog ända till slutet av åttiotalet innan radialdäcket började användas på motorcyklar.
Fast miljöargumentet som en tungt vägande faktor bakom bytet till de nya reglerna ska man inte överskatta. Det ser bra ut i skrift men hade troligen ingen som helst inverkan på MSMAs beslut att ändra reglementet.

Är dom verkligen lika skonsamma som fyrtaktare, isf kan man ju undra varför den tekniken inte används i 125/250R, ger den dålig verkningsgrad eller är den för dyr?
Det kommer ju nu då tex KTM kör med insprutning.

Nej magistern jag skall bättra mig.
Bra det. Stilla i klassen. ;9
Jag tror du förstår vad jag är ute efter. Roliga och skämtsamma inlägg är alltid välkommna, helst om man hopapr på Nr18, Chrille eller Jalle. :hihi

Last edited:

Man har inte fått fram insprutare till så höga varvtal ännu, det fungerar bara på lite lågvarvigare motorer än så länge, eller där man inte behöver så hög effekt.
Fast man har ju ditec på några aprilamoppar redan.

Det kommer ju nu då tex KTM kör med insprutning.

Fast tror inte det är direktinsprutat ännu iaf.

Last edited:
Men ni VET väl att "det var bättre förr"..!!!!! :tungan

Att man (jag) skriver om HUR det var förr betyder väl inte per automatik att man (jag) anser att det var BÄTTRE förr :confused:
Men roligare tror jag det var iaf :D

Lär er läsa det som är skrivet och försök inte hitta något mellan raderna som inte finns där :mad:

Obs: gäller inte Madhonda :pannkyss Det passade bara så bra att använda citatet

Utmaningen ligger i att få cykeln att gå fort som möjligt runt banan, och nu som förr är det en teamprestation.
Det som händer iom intåget av TC och motorstyrning etc är ju att man flyttar en viss del av prestationen från föraren till mekaniker/utvecklare. Och där får man hålla med om att gårdagens förare var tvugna att hantera det själva.

Därmed inte sagt att dagens förare inte hade kunnat köra lika snabbt på dessa cyklar, men det och hur snabba gårdagens förare hade varit på nya cyklar får vi inget svar på.

Personligen tycker jag TC intåget inom MotoGP och F1 är tråkigt, ska man ta det till sin spets så kommer det ju sluta med att man bara gasar 100% och svänger & hänger när det behövs så sköter elektroniken resten.

Däremot tycker jag verkligen inte sporten behöver vara farlig och riskfylld för att behålla sin glöd.

/N

1. Fast miljöargumentet som en tungt vägande faktor bakom bytet till de nya reglerna ska man inte överskatta. Det ser bra ut i skrift men hade troligen ingen som helst inverkan på MSMAs beslut att ändra reglementet.

2. Det kommer ju nu då tex KTM kör med insprutning.

3. Bra det. Stilla i klassen. ;9
Jag tror du förstår vad jag är ute efter. Roliga och skämtsamma inlägg är alltid välkommna, helst om man hopapr på Nr18, Chrille eller Jalle. :hihi
1. Miljön är något som drabbar alla hur tråkigt det än är, Svemo skärper kraven för varje år och detta för sportens egen överlevnad, troligen är MSMA minst lika engagerade och med vetskapen att motorsport alltid ligger under luppen hos miljöfolket så vill man säkerligen visa att man samarbetar.

2. Har Kallios KTM insprut?

3. Att skoja med dom man känner IRL och träffar på banorna är sällan några problem, käbblet om tvåtakt vs fyrtakt sker alltid med glimten i ögat på banorna, men det kanske är svårt att tro om man bara läser på SH och aldrig besöker en RR tävling IRL.

Last edited:
Men då pratar vi om motorer med runt 60-65hk/liter som mest.Någon högprestanda DI har väl ingen hittills lyckats bygga?

Blanda inte ihop miljöaspekter med teknikutveckling, fyrtakt är i dagsläget modernare än tvåtakt rent miljömässigt, att sedan man kan plocka ut mer effekt per liter ur en tvåtaktare är en annan femma.

Ja, Michelin hade inte mycket nytta av det patentet.

Jag tror de flesta skulle häpna av att läsa vad Evinrude gör med sina tvåtaktare. Direktinsprutning. Ingen fyrtaktare är renare. Man blandar inte olja och bensin. Att denna teknik inte lanseras för motorcyklar kan bara ha känslomässiga/korkade motiv.

http://www.evinrude.com/en-US/

Jag tror de flesta skulle häpna av att läsa vad Evinrude gör med sina tvåtaktare. Direktinsprutning. Ingen fyrtaktare är renare. Man blandar inte olja och bensin. Att denna teknik inte lanseras för motorcyklar kan bara ha känslomässiga/korkade motiv.
Det kan väl finnas många skäl än de du nämner? Patent, komptens, behov (det är inte säkert att det samma egenskaper man är ute efter i en båtmotor som i en hoj t.ex.) etc.? De fördelarna de själva tar upp på sidan kanske man inte ska se som obejktiv fakta.
Om nu tekniken är så bra, varför lät de Rotax bygga en fyrtaktsmotor till sin Spyder (3-hjuliga MCn)? ATV:erna och snöskotrarna, kör de E-TEC tvåtakt där? Finns tvåtaktsskotrar, men de saknar E-TEC-dekalen.

Last edited:
Direktinsprutning. Ingen fyrtaktare är renare. Man blandar inte olja och bensin. Att denna teknik inte lanseras för motorcyklar kan bara ha känslomässiga/korkade motiv.

http://www.evinrude.com/en-US/
Ja det verkar ju konstigt att det inte används på mc om detta nu är sant till 100% och inte bara ett marknadsföringsknep.

Melandri verkar väldigt missnöjd.
Bl.a. för lite mos i Hyndan jämnfört med Hayden och Pedrosa.

Bifogat

• melandri.jpg
    melandri.jpg
    124.3 KB · Visningar: 52
Melandri verkar väldigt missnöjd.
Bl.a. för lite mos i Hyndan jämnfört med Hayden och Pedrosa.
Lite tramsigt, han hängde med Haydens tempo men inte team-kamratens. När han kör som Elias så kan han väl börja prata om materialskillnader till de andra team:en som ursäkt.

Förstår inte riktigt heller vad Melandri gnäller om. Han och Elias sitter väl på samma material och när det väl kommer nya delar går väl Melandri före Elias?

Sen är det väl lite naivt att tro att man som förare i ett satellitteam ska få samma grejer som fabriksförarna.

Ska vi få ytterligare en gnällig italienare som ska skylla sina eventuella tillkortakommanden på allt annat än sig själv?

EDIT: Men idag verkar han glad och nöjd :)
http://www.crash.net/news_View~cid~6~id~145296.htm

Back