Jerez

Ja, kommentatorerna talade om tjuvstart...
Men såvitt jag förstått, så ska det bara ge tidstillägg - inte svartflagg?

Visst går man i depå och gör sin Stop and Go inom 3 varv från att man får infon från tävlingsledningen så är saken ur världen.
Då kanske han väntade ett varv för länge dådå....

Varför skulle det komma automatiskt när det inte kommit ännu? Han har ju inte gjort avsevärt färre varv än de andra på testerna.

Automatiskt kommer det inte. Däremot genom ännu mer träning. Han har tidigare visat att han inte är blixtsnabb på att ställa om, och omställning har ju bytet till 800cc inneburit. Jag tror också han kommer igång om något race lr 2. Men titeln kommer han inte slåss om, däremot pallplatser.

Angående Hofmann:

14:00:51 RACE START
14:02:40 Hofmann entered pits
14:04:04 Hofmann re-joined race
14:05:23 No jump start
14:08:20 Hofmann black flag
14:10:53 Hofmann entered pits

Ingen tjuvstart, gjort något otillåtet i "pitten"?

Varför skulle det komma automatiskt när det inte kommit ännu? Han har ju inte gjort avsevärt färre varv än de andra på testerna.

"Automatiskt" för att jag tror på att test/träning/tid på cykeln, ger det Nicky saknar idag. Kanske e d avsaknad av förtroende för cykeln in i böjarna! Kanske e d en inställnings historia! Ändringen till 800cc är en omställning för alla, dock tror jag inte att Nicky kör en sämre cykel än Dani, så tid o åter tid kommer göra så Nicky kommer ner i racetider som e jämnförbara med tex Dani.

Angående Hofmann:

14:00:51 RACE START
14:02:40 Hofmann entered pits
14:04:04 Hofmann re-joined race
14:05:23 No jump start
14:08:20 Hofmann black flag
14:10:53 Hofmann entered pits

Ingen tjuvstart, gjort något otillåtet i "pitten"?

Hofmann bytte hoj då den han först körde ut med gick nått sönder på den. Inte tillåtet om inte tävlingsledningen visat "wet race" och då får man bara byta till en annan hoj om man har annan typ av däck på den då. Dvs till regndäck/intermediate om man hade slicks på den första.

Last edited:
Den bruna tjejen som hanterade bucklorna är snygg. Vad heter hon? Är hon singel?

Jag hoppas att hon fick byta kläder mellan varje race.

2842002 "Automatiskt" för att jag tror på att test/träning/tid på cykeln, ger det Nicky saknar idag. Kanske e d avsaknad av förtroende för cykeln in i böjarna! Kanske e d en inställnings historia! Ändringen till 800cc är en omställning för alla, dock tror jag inte att Nicky kör en sämre cykel än Dani, så tid o åter tid kommer göra så Nicky kommer ner i racetider som e jämnförbara med tex Dani.
Tja. Det resonemanget förutsätter ju att de andra förarna inte utvecklar sin körning i samma utsträckning eller tom. står still. Lite smma resonemang som att Honda kommer vara snabbast när säsongen närmar sig slutet. Visst är det troligt att Honda och Hayden kommer att köra snabbare men det är asbolut inte säkert.

Jag tyckte det var roligt förra säsongen där Pederosa och Stoner visade att man inte behöver tre år med "inlärning" som TrickDaddy behövde för att prestera vettigt racetempo. Så inlärningskurvan är väldigt olika från förare till förare uppenbarligen. Och jag har svårt att se "Värdsmästaren" göra sämre ifrån sig än idag.

Tja. Det resonemanget förutsätter ju att de andra förarna inte utvecklar sin körning i samma utsträckning eller tom. står still. Lite smma resonemang som att Honda kommer vara snabbast när säsongen närmar sig slutet. Visst är det troligt att Honda och Hayden kommer att köra snabbare men det är asbolut inte säkert.
Visst är det så och svårare är det inte att peta hål på det resonemanget. Man skulle t.o.m. kunna tänka sig ett katstrofscenario á la Biaggi och Gibernau för TrickDaddy: eftersom Honda egentligen är mer intresserad av teamets andre förare (Pedrosa) fördelar man sakta men säkert en större andel av resurserna på hans behov. Man börjar till och med montera "nya delar" på Haydens hoj för att se om dessa kan få Pedrosas hoj att gå bättre. Hayden känner inte längre igen sin hoj, kör i mål ännu längre bak i fältet osv.

Och Rossi ställer sig på tanken efter segern i Parc Ferm'e. Skäms på han, vad tänker han med? Pissa på Yamaha sådär. Otacksamt är var det är. ;)

Tja. Det resonemanget förutsätter ju att de andra förarna inte utvecklar sin körning i samma utsträckning eller tom. står still.

Inte riktigt! Jag ser det inte riktigt så dramatiskt när d e så jämnt över d 10 första gubbarna i tex ett kvalheat d kan va ruskiga tillfälligheter om att stå i förstaled eller en 10-15 plats! Sen, var e deras topp? Nicky har mer än dom andra kvar att visa o längre till sin topp o jag ser inte alls d som en omöjlighet att Nicky med just mer tid på cykeln kommer att placera sig i första eller andraled i ett kval i de närmaste racen o då racetempot sitter mer resolut är inte pallen långt borta.

Inte riktigt! Jag ser det inte riktigt så dramatiskt när d e så jämnt över d 10 första gubbarna i tex ett kvalheat d kan va ruskiga tillfälligheter om att stå i förstaled eller en 10-15 plats! Sen, var e deras topp? Nicky har mer än dom andra kvar att visa o längre till sin topp o jag ser inte alls d som en omöjlighet att Nicky med just mer tid på cykeln kommer att placera sig i första eller andraled i ett kval i de närmaste racen o då racetempot sitter mer resolut är inte pallen långt borta.
Det vi såg idag var väl inte så svårt att tolka: Hayden hade inte samma fart/vilja som varken Rossi, Pedrosa, Hopkins, Checa, Stoner eller Elias. Vilka tecken tyder på att TrickDaddy inte ligger på toppen av sin prestationsförmåga och vilka tyder på att andra förare ligger just på denna topp? Jag tycker det luktar önsketänkande om dina grumliga resonemang. Kom ihåg: Numbers don´t lie.

:tummenupp

Och Rossi ställer sig på tanken efter segern i Parc Ferm'e. Skäms på han, vad tänker han med? Pissa på Yamaha sådär. Otacksamt är var det är. ;)
Jag tänkte precis samma sak, han hade ju precis fått hojen av Yamaha som pris för sin vinst i racet :rolleyes:

...eftersom Honda egentligen är mer intresserad av teamets andre förare (Pedrosa) fördelar man sakta men säkert en större andel av resurserna på hans behov. Man börjar till och med montera "nya delar" på Haydens hoj för att se om dessa kan få Pedrosas hoj att gå bättre. Hayden känner inte längre igen sin hoj, kör i mål ännu längre bak i fältet osv.
Det är nog inte ett helt otänkbart scenario om Hayden fortsätter att underprestera och Butter plockar pallplaceringar.

Last edited:

Hayden gjorde ju en kanonstart i dagens race, och det såg lovande ut de första varven. Men sen såg man rätt tydligt att han inte tog in på topp3, och att inte hopkins/checa/melandri/elias plockade Hayden tidigare än de gjorde berodde på deras interna fight(Melandri som bromsade den gruppen mest).
Men visst, Honda låter säkert Hayden få 3 år till på sig att vänja sig vid 800'an, som de lät honom vänja sig vid 990'in.
Kan ju faktiskt vara så som Rossi sa om Hayden, killen kan köra men han kan inte ställa in sin hoj själv särskilt bra. När hayden åkte 990 hade teamet väldigt mycket data från alla andra förare, ink rossi, som de förmodligen kunde ställa in hojen hyfsat åt hayden med. Men nu, med ny hoj, samt mycket mindre data kanske det inte är lika enkelt längre.

Back