Jerez

Vad svamlar du om?
Du bekräftar ju bara precis vad jag skrev, att Rossi kan backa av på tempot för att säkra sin placering :rolleyes:
Det är svammel att kalla det för "ta det lite lugnare under de sista varven för att köra hem 20 poäng" när Rossi kör sitt snabbast varv på varv 17 av 22 och är 0,3 sek långsammare än Stoner på tre av de fyra sista varven och gör sin högsta toppfartsnotering på varv 18.
 
Last edited:
Det är svammel att kalla det för "ta det lite lugnare under de sista varven för att köra hem 20 poäng" när Rossi kör sitt snabbast varv på varv 17 av 22 och är 0,3 sek långsammare än Stoner på tre av de fyra sista varven och gör sin högsta toppfartsnotering på varv 18.

Nja, det är ju rätt, men vi såg ju inga våghalsiga försök till omkörningar heller de sista 3 varven om jag minns rätt?
Det var kanske det han menade med att "backa av"?
 
Ducati and Bayliss won the last 990cc race, now they've won the first one in the 800cc class. The situation hasn't changed then, maybe they didn't really change the engine!"
[/I]

Nä naturligtvis!! Va fan tänkte vi inte på det för? De kör fortfarande med 990-motorn såklart!! :)
 
Rossi said Stoner rode like 'a champion' and that he also expects Repsol Honda's hotshot Dani Pedrosa to provide him with some tough competition after pushing Rossi and matching his pace in the first few laps of the opening round.[/I]
Pedrosa säger att Yamaha och Rossi är favoriter inför Jerez. Ingen verkar vilja vara favorit. :)
"Rossi is the most consitent rider."
"Now we head to another race where I think that FIAT Yamaha hold the advantage. They have good traction and their tyres are working very well."
 
Nja, det är ju rätt, men vi såg ju inga våghalsiga försök till omkörningar heller de sista 3 varven om jag minns rätt?
Det var kanske det han menade med att "backa av"?
Ja, precis.
Men som du säkert har märkt sista tiden vill inte NT förstå det mest uppenbara. Att mitt första inlägg handlade om ett lopp som kördes förra året gick tydligen att missa.

Pedrosa säger att Yamaha och Rossi är favoriter inför Jerez. Ingen verkar vilja vara favorit. :)
"Rossi is the most consitent rider."
"Now we head to another race where I think that FIAT Yamaha hold the advantage. They have good traction and their tyres are working very well."
Rossi får nog anses vara favorit till vinsten med tanke på IRTA-testen men det ska bli spännande att se hur det går på träningarna.
 
Last edited:
Ska bli intressant att följa "Världsmästaren", TRiCk DaDDy, "Numbers don't lie", tillika T-Babys bror, om det bara var premiärnerver eller om han kan börja leva upp till alla smeknamn. Eller kommer han att behöva lika lång inlärningsperiod för nya hojen som för 990-kubikaren (3-4 år)?
 
Ska bli intressant att följa "Världsmästaren", TRiCk DaDDy, "Numbers don't lie", tillika T-Babys bror, om det bara var premiärnerver eller om han kan börja leva upp till alla smeknamn. Eller kommer han att behöva lika lång inlärningsperiod för nya hojen som för 990-kubikaren (3-4 år)?
Han lever ju upp till "Numbers don´t lie": nionde kvaltid, åtta i mål.
 
1.Rossi
2.Hopkins
3.Melandri

Duccarna glömde dopingpreparaten hemma. Stoner kastar sig i början och Capirex glömde rollatorn i pitlane
 
Varför skulle Rossi pressa max in i det sista?

Han han hade kollat om han kunde bygga upp tillräckligt försprång i kurvorna för att hålla Ducatin efter sig på rakan men det funkade inte, Stoner blåste lätt förbi varje gång. Inte heller gick det att slipstreama Ducatin ut på rakan, den drog ändå ifrån.

Med mållinjen så långt in på rakan visste Valentino då att han bara kunde vinna om Stoner gjorde ett misstag.

Efter rakan åkte Rossi därför gång på gång ifatt för att stressa Stoner men han gjorde inga missar - starkt gjort!
Så bedömde jag oxo läget, Rossis Yamma matchade inte Stoners Ducce, det såg ut som om Rossi parkerade på rakan jämfört med Stoner, Rossi gjorde ett par attacker men han visste att Stoner med lätthet skulle blåsa om på rakan, Stoner behövde inte ens Slip streama.

Stoner & Peddo blir giftiga i år, Hayden kanske kommer in i matchen senare i år.

Carpirex & Rossi kommer på pallen på Jerez, men man får fnula lite till.
 
Heja Ducati!
"Take that Japan! They may have been crap in the war and have dubious links to their mothers but Italy are flying the margarita for all us Europeans and allowing us to wave our gaffer tape proudly aloft and tell those rotten Japs to "stick that in your engineering workshops!"
 
Tydliggör och argumentera för din egen poäng, om det finns någon, istället för att ställ frågor till andra.
Right back at you :tummenupp
Jaså? Du som själv tydligen åker RR vet säkert att man får ta i kraftigt för att varje varv ta in 20-30 meter på en gubbe som redan åker nästan lika fort som ditt eget max. För att sänka din varvtid med en halv procent får du säkert öka effekten genom däcken med 5-10% och mestadelen blir värme.
Men Rossi var knappast ensam om att jaga någon framför och på senare år har däcken blivit så pass bra att många förare sätter sina bästa tider under de sista varven.
Jag tyckte det luktade lite bortförklaring i ditt första inlägg, därav min fråga.
 
Last edited:
Men Rossi var knappast ensam om att jaga någon framför och på senare år har däcken blivit så pass bra att många förare sätter sina bästa tider under de sista varven.

Det där är nog inte riktigt sant, blir däcken bättre så väljer man fortfarande ett däck som uppskattas hålla ett race men istället med bättre fäste. Att däcken riskerar att bli sämre i slutet av ett race är nog alltid en faktor. Att sedan Rossi förra året satte sina snabbaste varv i slutet av racen var att däcken hade sämre fäste, vilket gjorde att chatterproblemen blev mindre.
 
Det där är nog inte riktigt sant, blir däcken bättre så väljer man fortfarande ett däck som uppskattas hålla ett race men istället med bättre fäste. Att däcken riskerar att bli sämre i slutet av ett race är nog alltid en faktor. Att sedan Rossi förra året satte sina snabbaste varv i slutet av racen var att däcken hade sämre fäste, vilket gjorde att chatterproblemen blev mindre.
Det har du faktiskt helt rätt i när det gäller Rossi, my bad.
 
På Jerez kommer en helt ny aprilia 250cc göra sin debut. aprilia RSA250. En ny mindre motor som har dom roterande slidarna omplacerade bort ifrån veven precis så som den nya RSA125 också har det. Nya motorn är utvecklad av Luigi dall'Igna. Alex Debon kommer köra som wildcard på denna för att samla in så mycke data som möjligt för fabriken som man ska ha för att jämföra mot deras nuvarande modell RSW250.
 
Last edited:
Back
Top