Jerez

På Jerez kommer en helt ny aprilia 250cc göra sin debut. aprilia RSA250. En ny mindre motor som har dom roterande slidarna omplacerade bort ifrån veven precis så som den nya RSA125 också har det. Nya motorn är utvecklad av Luigi dall'Igna. Alex Debon kommer köra som wildcard på denna för att samla in så mycke data som möjligt för fabriken som man ska ha för att jämföra mot deras nuvarande modell RSW250.

Byter de sliderna till trummor (cylindrar) då? Närheten till vevhuset lär man väl inte vilja pruta på ...
 
Nu ska vi kasta ved på Ducati-brasan. :hihi

In a narrow cobbled street somewhere in Italy there's a family who produce porchetta (roast pork) for a living. They've done so for hundreds of years. They slowly roast a whole pig for 24 hours with a secret family blend of fennel, salt, rosemary and garlic. Out side stray cats continue their hunt for food scraps in the dusty street whilst the army of ants go against the Italian protocol by giving their all in yet another day of hard work. Across the narrow street a man is hitting some piping with a large hammer against the wall startling the birds and resonating a metallic echo down the maze of alleys. He carefully eyes the length of the pipe to check it's straight…then mumbles "near enough's good enough" in pseudo Italian. This man is Ducati's chief engineer and this, ladies and gentlemen, is Ducati HQ.
news256a.jpg


2821916 På Jerez kommer en helt ny aprilia 250cc göra sin debut. aprilia RSA250. En ny mindre motor som har dom roterande slidarna omplacerade bort ifrån veven precis så som den nya RSA125 också har det. Nya motorn är utvecklad av Luigi dall'Igna. Alex Debon kommer köra som wildcard på denna för att samla in så mycke data som möjligt för fabriken som man ska ha för att jämföra mot deras nuvarande modell RSW250.
Spännande. Det verkar ju högst troligt att Aprilia inte bara kommer besegra Honda utan även att de kommer krossa dem ännu mer i framtiden.
 
Last edited:
Nu ska vi kasta ved på Ducati-brasan. :hihi

In a narrow cobbled street somewhere in Italy there's a family who produce porchetta (roast pork) for a living. They've done so for hundreds of years. They slowly roast a whole pig for 24 hours with a secret family blend of fennel, salt, rosemary and garlic. Out side stray cats continue their hunt for food scraps in the dusty street whilst the army of ants go against the Italian protocol by giving their all in yet another day of hard work. Across the narrow street a man is hitting some piping with a large hammer against the wall startling the birds and resonating a metallic echo down the maze of alleys. He carefully eyes the length of the pipe to check it's straight…then mumbles "near enough's good enough" in pseudo Italian. This man is Ducati's chief engineer and this, ladies and gentlemen, is Ducati HQ.
news256a.jpg



Spännande. Det verkar ju högst troligt att Aprilia inte bara kommer besegra Honda utan även att de kommer krossa dem ännu mer i framtiden.



:rofl

Jag bara VISSTE det... hela tiiiiden! :fyfanvadbrasmiley
 
Slaget om Jerez kommer säkerligen att stå mellan Pedrosa och Rossi. Personligen hoppas jag att Capirossi kan lägga sig i det hela och visa att gammal är äldst i Ducati-teamet.
Tycker det är upp till bevis nu för Edwards. Vad är det för fel på karln? Han har ju visat att han är tillräckligt snabb för att prestera pallplatser i MotoGP, men trots det så levererar han inte särskilt mycket på race. Känns som om han måste börja prestera åtminstone några toppresultat i år om han skall vara kvar i MotoGP.
Skall bli kul att se om Trick Daddy Haystack kan ta sig samman. Att harva runt åttondeplats är inte passande för en regerande världsmästare på en en Repsol-Honda. Han kan naturligtvis bättre, men pallar han trycket?
 
Edwards var ju en besvikelse i Qatar med tanke på farten dels försäsongen som sådan och dels på träning/kval. Han är ju "känd" för att vara väldigt känslig för hojens inställningar men det räcker ju inte som "ursäkt".
 
Byter de sliderna till trummor (cylindrar) då? Närheten till vevhuset lär man väl inte vilja pruta på ...

Vet inte mer än att man flyttat sliden från att sitta på vevens ena sida till att med något mekaniskt system flyttat upp den där man brukar ha reedmatning på andra motorer. Fanns fördelar med att inte ha matningen via sidan på veven. Bättre fyllnadsgrad i vevhuset bl.a.

Har inte hittat några bilder än. Men min gissning är att det kan bli en paralelltwin. Då kan man använda samma airbox. Har den ett luftintag i fronten så som RSA125 och avgasrören på varje sida av hojen så tror jag nog så.. :)
 
Last edited:
2822723 Vet inte mer än att man flyttat sliden från att sitta på vevens ena sida till att med något mekaniskt system flyttat upp den där man brukar ha reedmatning på andra motorer. Fanns fördelar med att inte ha matningen via sidan på veven. Bättre fyllnadsgrad i vevhuset bl.a.

Har inte hittat några bilder än. Men min gissning är att det kan bli en paralelltwin. Då kan man använda samma airbox. Har den ett luftintag i fronten så som RSA125 och avgasrören på varje sida av hojen så tror jag nog så.. :)
Det är ju en tänkbar lösning. Ska bli spännande att se hur den ser ut.
De borde iofs ha plats med det nya arrangemanget mellan förgasarna på sin nuvarande twin väl? Då skulle man ju få en väldigt smal och smäcker hoj till skillnad rån en paralleltwin. Dunka upp bilderna asap. :)
 
Capirex går mot strömmen och tror på seger även på Jerez:

Loris Capirossi believes that Ducati will be even stronger at Jerez than they were last season when he won at the Spanish track.

The Italian feels that this year's Ducati will be well suited to the track, even though it has different characteristics to the Losail circuit where the GP7 bike was so fast in the hands of Casey Stoner last time out.

"The GP7 feels very good around Jerez, it's a little easier to ride than last year's GP6," said Capirossi, who crashed out in Qatar.

"The bike is more agile and more stable on the brakes, and the track is also good for Bridgestone, as our 2006 win proved."

Stoner is expecting to get even stronger as he spends more time with his new team, and he believes that there is more to come from the package.

"I'm so happy with the team and everything, and I feel like we'll get stronger as I get more used to the strengths of the bike and the tyres," said the championship leader.

However, the Australian did admit that the twisty circuit will require different characteristics to Qatar, where he was able to use the straight-line speed of the Ducati to hold off Valentino Rossi.

"Around a lot of the track you need a quick-turning bike," he said, "so you can enter the corners quick and get on the gas quick."
 

In a narrow cobbled street somewhere in Italy there's a family who produce porchetta (roast pork) for a living. They've done so for hundreds of years. They slowly roast a whole pig for 24 hours with a secret family blend of fennel, salt, rosemary and garlic. Out side stray cats continue their hunt for food scraps in the dusty street whilst the army of ants go against the Italian protocol by giving their all in yet another day of hard work. Across the narrow street a man is hitting some piping with a large hammer against the wall startling the birds and resonating a metallic echo down the maze of alleys. He carefully eyes the length of the pipe to check it's straight…then mumbles "near enough's good enough" in pseudo Italian. This man is Ducati's chief engineer and this, ladies and gentlemen, is Ducati HQ.

Tack Gustav ..
Eat that, japanese racing departments :D
 
HRC har lyssnat på sina förares önskemål och kommer redan till Jerez att släppa nya uppdateringar på RC212V som kommer lösa dom problem som förarna upplevde.
 

Bifogat

  • hayden_147.jpg
    hayden_147.jpg
    86.7 KB · Visningar: 158
HRC har lyssnat på sina förares önskemål och kommer redan till Jerez att släppa nya uppdateringar på RC212V som kommer lösa dom problem som förarna upplevde.
Gäller bara dem som har fått hela sin karriär "serverad på ett silverfat" förstås? :rolleyes:
 
Hiroshi Aoyama fick operera sin högerhand efter vurpan på racet på Losail. Så nu får han hoppa över Jerez för att det ska läka. Så om någon e sugen så borde det finnas en ledig KTM 250 FFR att kunna få låna nu på Jerez.. :)
 
Var iväg till jerez igår för att försöka boka hotel och titta på banan.

Dom bara skrattade när jag frågade om det fanns något rum från 23-25 mars:D

Åkte till banan och fick höra att dom räknade med 200000-300000 åskådare:näsblod fyra gånger så stor som hemstaden karlstad:D
 
Molenaar kommer med ny desig på sina cyklar nu till Jerez då dom fått DeGraaf som huvudsponsor. Ser ok ut tycker jag! :tummenupp
 

Bifogat

  • team2_460.jpg
    team2_460.jpg
    57.7 KB · Visningar: 87
  • bike_1500.jpg
    bike_1500.jpg
    120.8 KB · Visningar: 72
Last edited:
Back
Top