Jefla bra däck

...Hade piggarna varit kvar i mitten hade jag varit oerhört impad!
Ja, det är nog justdet de kan ha varit. Kör själv på Michelins P Road 2CT, det tog ett antal dagar jobbpendlande innan mittpiggarna (fram) försvan... o jag fegbromsar inte precis.

Dåligt grepp... nej då inte alls o jag får ut 1000 mil + på bakdäcken.

:tummenupp
 
Vilka jävla muppar det finns på SH alltså! Ja, det är ju självklart att Monica med sin z750 ska knäskrapa och köra 200km/h på landsväg med full packning på semestern. "Ett däck ska vara slut på sidorna innan det är slut i mitten" Jaha - då vet vi.

/vi andra amatörer.

Kunde inte sagt det bättre själv:tummenupp
 
Ja, det är nog justdet de kan ha varit. Kör själv på Michelins P Road 2CT, det tog ett antal dagar jobbpendlande innan mittpiggarna (fram) försvan... o jag fegbromsar inte precis.

Dåligt grepp... nej då inte alls o jag får ut 1000 mil + på bakdäcken.

:tummenupp
Tänk om däcken på motarden höll lika länge. Förra bakdäcket var slut efter 250 mil ungefär :gråta
 
Det är jättebra om ett däck håller länge, men ofta kan det bero på att det är en hård gummimixtur vilket gör att även greppet är kasst.

Jag byter hellre däck gör en low/high side...

Men om man funderar vidare längs den banan så kommer man ihåg att ett däck som håller hårt likväl kan släppa plötsligt medan ett däck med mindre grepp kan vara trevligt att köra ändå om det släpper mjukt och förutsägbart. Det finns fler egenskaper än torrgrepp och livslängd att ta hänsyn till.
 
Oxå nöjd med mina Pilot Road.... Originalbakdäcket på duken höll 370 mil. Nu har jag åkt ca 500 på Michelinet o det syns knappt. Grymt nöjd med greppet oxå i både vått o torrt ! Räcker för att skrapa packväskor i Alperna....:)

Men om man funderar vidare längs den banan så kommer man ihåg att ett däck som håller hårt likväl kan släppa plötsligt medan ett däck med mindre grepp kan vara trevligt att köra ändå om det släpper mjukt och förutsägbart. Det finns fler egenskaper än torrgrepp och livslängd att ta hänsyn till.


Frågan är ju hur ofta man kommer upp i de däckstemperaturerna vid vanlig gatkörning så att ett , typ Power 2CT-däck ska släppa ? Tror flertalet här på SH sällan eller aldrig överhettar ett däck.....
 
Last edited:
Men om man funderar vidare längs den banan så kommer man ihåg att ett däck som håller hårt likväl kan släppa plötsligt medan ett däck med mindre grepp kan vara trevligt att köra ändå om det släpper mjukt och förutsägbart. Det finns fler egenskaper än torrgrepp och livslängd att ta hänsyn till.
Historielektion:
På sextiotalet var Avons racingdäck överlägsna gällande grepp.
Samtliga körde på dessa.
Tills Dunlop började sponsra ett par förare på uppgång.
Dunlop hade sämre grepp, men släppte mjukt och fint.
När ett Avon släppte, så låg man där direkt.

Ett däck är alltid en kompromiss.
Ett chassie är alltid en kompromiss.

De av oss som åkt 70 och 80talshojjar med de beryktade "gummiramarna" vet vikten av rätt däck.
"Svenska Superbike" förstörde många gatcyklar.
Reglementet innebar att man fick ändra väligt lite på produktionscyklarna.
Bananpassningen bestod mestadels av att hissa upp fjädringen och styva till den så mycket som möjligt för markfrigångens skull, samt montera klistriga däck med så mycket bredd som möjligt.
Detta följdes naturligtvis av gatåkarna.
Men:
En vek ram med stenhård fjädring, missformade däck och för bra fäste är horribel att köra.
 
Vilka jävla muppar det finns på SH alltså! Ja, det är ju självklart att Monica med sin z750 ska knäskrapa och köra 200km/h på landsväg med full packning på semestern. "Ett däck ska vara slut på sidorna innan det är slut i mitten" Jaha - då vet vi.

/vi andra amatörer.

Äsch....bara å konstatera att de är varken läskunniga eller har så bra syn...:huvet
Inge å bry sig om.....en del luktar kiss, de vet inte om det själva bara :gnissla (ironi)

Jag är iaf nöjd med däcken efter lite mer än 400 mil och ett par dagar på Knutstorp. Bra hållbarhet och bra grepp. Det är jag nöjd me :D
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top