Jefla bra däck

Monica

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
Kawa Z750s, MT-01 och Suzuki GSX1400
Man kan inte klaga på däck när de efter 80 mil har piggarna kvar....:yoparty (pilot road 2)

Dessutom fullpackad för tre veckors semester...:banana

När vi var hemma efter 450 mil så hade mina däck på Kawwan slitit bort 1mm ......(Pirelli Diablo Strada)

Bifogat

• IMG_0927.jpg
    IMG_0927.jpg
    114.9 KB · Visningar: 576
  • IMG_1127.JPG
    IMG_1127.JPG
    201.6 KB · Visningar: 303
Det är jättebra om ett däck håller länge, men ofta kan det bero på att det är en hård gummimixtur vilket gör att även greppet är kasst.

Jag byter hellre däck gör en low/high side...

Det är jättebra om ett däck håller länge, men ofta kan det bero på att det är en hård gummimixtur vilket gör att även greppet är kasst.

Jag byter hellre däck gör en low/high side...

pilot road 2 har ju iofs två gummiblandningar av den anledningen...

Antar att du varken kört fort eller lutat och då slits inte däcken lika fort! Huvudskälet att bakdäcket slits mer är att det snurrar lite snabbare(spinner alltså) än fram och desto fortare desto mer slitage! Är du motorvägsracer kan du få fram corden i mitten med "piggarna" kvar!

Antar att du varken kört fort eller lutat och då slits inte däcken lika fort! Huvudskälet att bakdäcket slits mer är att det snurrar lite snabbare(spinner alltså) än fram och desto fortare desto mer slitage! Är du motorvägsracer kan du få fram corden i mitten med "piggarna" kvar!

Du tror inte att han menar dom små piggarna som är MITT på slitbanan då?

Bakhjulet rullar kortare sträcka än framhjulet.

Slitaget beror på att bakhjulet överför mer kraft än framhjulet.
Man gasar mer än man bromsar.
Är inte konstigt att man får "fegrand" när man tourar.
Kör man 80mil om dagen med nerlägg tills fälgkanten tar i, så beräknar jag att livslängden blir kortare på föraren än på däcket.

Vilka jävla muppar det finns på SH alltså! Ja, det är ju självklart att Monica med sin z750 ska knäskrapa och köra 200km/h på landsväg med full packning på semestern. "Ett däck ska vara slut på sidorna innan det är slut i mitten" Jaha - då vet vi.

/vi andra amatörer.

Bakhjulet rullar kortare sträcka än framhjulet.

Slitaget beror på att bakhjulet överför mer kraft än framhjulet.
Man gasar mer än man bromsar.
Är inte konstigt att man får "fegrand" när man tourar.
Kör man 80mil om dagen med nerlägg tills fälgkanten tar i, så beräknar jag att livslängden blir kortare på föraren än på däcket.

Verkar råda lite delade meningar om det då någon annan teknikikon här på forumet förklarade detta för mig!

Självklart har hon tourat och då gör man inga feta nerlägg men att hylla ett däck för att det inte slits på sidorna vid sådan körning är lite missriktat! Hade piggarna varit kvar i mitten hade jag varit oerhört impad!

Verkar råda lite delade meningar om det då någon annan teknikikon här på forumet förklarade detta för mig!

Självklart har hon tourat och då gör man inga feta nerlägg men att hylla ett däck för att det inte slits på sidorna vid sådan körning är lite missriktat! Hade piggarna varit kvar i mitten hade jag varit oerhört impad!

Kollar du noga på bilden så ser du att några piggar e kvar i mitten

Glasögon?

Vilka jävla muppar det finns på SH alltså! Ja, det är ju självklart att Monica med sin z750 ska knäskrapa och köra 200km/h på landsväg med full packning på semestern. "Ett däck ska vara slut på sidorna innan det är slut i mitten" Jaha - då vet vi.

/vi andra amatörer.

Så rätt. Det tråkiga är att man blir inte ens förvånad längre.

Monica: Mycke bra däcksval!!

Last edited:
Har samma typ av däck och jag kan säga att det är som nytt efter 300mil, dock slits det säkert fortare mot slutet. Men bra grepp och suveräna våtegenskaper är ju bra.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti