jeep-dunkar förbjudna

Kan efter samtal med Kenneth Lodnert meddela att jeepdunk med sprint är ok. Man behöver INTE kassera bra dunkar.

Nr:18 skrev:
Kan efter samtal med Kenneth Lodnert meddela att jeepdunk med sprint är ok. Man behöver INTE kassera bra dunkar.

Haha.. Som vanligt behövs det ett förtydligande till förtydligandet av reglementet plus nån som kan tolka d!?

Varför i hela friden skriver de inte det för då från början? Det finns väl knappt jeepdunkar utan sprint???

Lodnert i all ära men hur fan kan han säga så? Har dom på dommarkonferensen bestämt och formulerat ett förbud mot jeepdunkar utan att specificera vad som egentligen är förbjudet? Och är i så fall en jeepdunk med sprint ingen jeepdunk?
Jag har ett par jeepdunkar men jag kallar dom för bensindunk, får jag använda dom då oavsett sprint? Är det kanske ännu en godtycklig regel, en bra jeepdunk är ok, en dålig är förbjuden? :va

/HW

Ska man förbjuda något får man ju förbjuda "bensindunk utan skruvkorksanordning" eller något liknande. Om jag köper en Jeepdunk på Biltema är den förbjuden, om jag köper en likadan namngiven saftdunk på Coop ska de hålla käften. Om sedan Lodnert börjar babbla om sprintar så kommer detta förbudet rinna ut i sanden och nästa år är det spårlöst försvunnet.

HW skrev:
Lodnert i all ära men hur fan kan han säga så? Har dom på dommarkonferensen bestämt och formulerat ett förbud mot jeepdunkar utan att specificera vad som egentligen är förbjudet? Och är i så fall en jeepdunk med sprint ingen jeepdunk?
Jag har ett par jeepdunkar men jag kallar dom för bensindunk, får jag använda dom då oavsett sprint? Är det kanske ännu en godtycklig regel, en bra jeepdunk är ok, en dålig är förbjuden? :va

/HW

Surrade med sköld om jeepdunksförbudet, han kunde inte minnas att
något sådant yppats vid någon dommarkonferens. Jeepdunk hävdar jag vara bland det bästa kärlet att förvara soppa i, det är vad den togs fram för en gång i tiden..

Delar av det där pappiret med regelförtydligande verkar således vara en groda.. Skruvkork förresten! det heter det väl inte Skruvlock i sådana fall,eller ska vi sätta i vinkorkar med hemskurna gängor i dunkarna?

/B

Last edited:
Bj.O.rn skrev:
Surrade med sköld om jeepdunksförbudet, han kunde inte minnas att
något sådant yppats vid någon dommarkonferens. Jeepdunk hävdar jag vara bland det bästa kärlet att förvara soppa i, det är vad den togs fram för en gång i tiden..

Delar av det där pappiret med regelförtydligande verkar således vara en groda.. Skruvkork förresten! det heter det väl inte Skruvlock i sådana fall,eller ska vi sätta i vinkorkar med hemskurna gängor i dunkarna?

/B
Jeepdunksförbudet ska enligt Lodnert basera sej på att vägtransport i jeepdunk utan sprint inte är tillåtet enligt lagen om farligt godstransporter. Däremot är det tillåtet att förvara soppa i jeepdunk. Detta betyder att vi bryter mot lagen när vi kör soppan till banan, men inte när vi förvarar den i depåtältet :va

Jeepdunksförbudet ska enligt Lodnert basera sej på att vägtransport i jeepdunk utan sprint inte är tillåtet enligt lagen om farligt godstransporter. Däremot är det tillåtet att förvara soppa i jeepdunk. Detta betyder att vi bryter mot lagen när vi kör soppan till banan, men inte när vi förvarar den i depåtältet :va

Då förstår jag förbudet, det är klumpigt/fel skrivet bara.. Fast det lagbrottet är å andra sidan inget Svemo behöver peta i..

/B

Och då gäller det bara dunkar utan sprint = i princip inga alls...
Så bra! Mycket storm om ingenting.

/HW

Skönt... hade nämligen precis köpt 3 nya dunkar för en månad sedan, och
hade redan 1 sen innan, så de 4 hade jag tänkt att använda.... :tummenupp

stavgren skrev:
Innebär det här att man kan lämna in protest mot dom som har jeepdunkar och kör om en?
Endast vid sprintrace :D Ohhhh i kill my self :rofl Fattar ni... sprintrace :lol

Ohhh..ha ha ha...snälla sluta, sluta kittlas, jag står inte ut...ha ha ha. Vet du vad? Du har skön stajl grabben. Vad heter du?

Å appropå jeepdunkar... Jag bar en dunk till garaget ikväll och insåg att det luktade mycket bensin på vägen, skruvkorkseländet hade spruckit så det skvimpade ut soppa. Nåja, jag tog locket från en annan dunk i garaget, å det sprack också :huvet Så nu är jag på jakt efter nya dunkar, och klurar på att köpa jeepdunkar, måhända tyngre och man kan inte bara kasta in tomma såna när man lastar söndag kväll, men å andra sidan spricker dom inte när dom känner för det, går att sitta på, bättre att binda fast tältet i mm.

Men, så hittade jag den här tråden. Går det att köpa icke ok jeepdunkar? Hur ser man skillnad på dom som är ok och inte? Det där med sprint har jag inga som helst konkreta minnen av att jag har sett nån gång? :va Fast teflonminnet är inget att lita på å andra sidan :rolleyes:

Skulle tippa på att det är något med att det skulle kunna slå gnistor om dem!? :va
...eller så kan de läcka, med det låter precis lika otroligt!

Väll lika farligt som plast pga ger statisk elektricitet.

Dock ser jag ju inte vad en skruvkork skulle hjälpa mot det :va

Edit:
Kan ju även tillägga att jag har aldrig haft en bensindunk som varit tät. :brinnerup
Dvs med skruvkork.

Jeepdunkarna håller ju för allt

Edit igen..

Varför skriver jag i en snart 6 år gammal tråd :va:D

Last edited:
Men, så hittade jag den här tråden. Går det att köpa icke ok jeepdunkar? Hur ser man skillnad på dom som är ok och inte? Det där med sprint har jag inga som helst konkreta minnen av att jag har sett nån gång? :va Fast teflonminnet är inget att lita på å andra sidan :rolleyes:
Du kan använda vilken dunk du vill :tummenupp

Den här tråden från 2004 är nog mest ett pinsamt minne för dem som skrev reglementet på den tiden :rolleyes:

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien