JAS 39 Gripen [FILM]

heimdal skrev:
najs.. men synd de inte va full EBK :hihi

Ja det är coolt men då drar det ca 1000 liter/min. Med extratanken som den har under så har den 7000liter bränsle. Så det kan vara slut på 7min. Tor jag det var... :gnissla

goodfella skrev:
Ja det är coolt men då drar det ca 1000 liter/min. Med extratanken som den har under så har den 7000liter bränsle. Så det kan vara slut på 7min. Tor jag det var... :gnissla

7kubik.. wtf.. e väl typ.. 3 - 3½ kubik i gripen om jag inte missminner mig.. orkar inte leta i pärmen..

snacka om taskig bränsleekonomi.. hehe..

Last edited:
Lobo Gixxer skrev:
Kanske här?! Har inte hunnit kika igenom sidan än :3freak
Men hojta gärna till om du hittar nåt fränt.
Finns en jävla massa...

http://flightlevel350.com/search_videos.php?category=extreme

Edit; He he :rolleyes: såg nu att det faktiskt var därifrån "rödviggen" filmen kom ifrån...

Edit 2;
Här var en med Viggen bara för det.
http://flightlevel350.com/viewer.php?id=396

den rör sig väldigt långt innan de svänger :P

har bara sett en viggenuppvisning.. å de va massa fart å högt ljud.. men ändå så brutalt på nått sätt
sen va de nån rysk dubbeldäckad kärra som knappt behövde starta innan den va uppe i de blå å flög :hihi

bästa delen på en gripenuppvisning måste vara när den flyger sådär extremt långsamt med nosen upp i vädret

Varför kallar ni Viggen för Viggen, men Gripen för JAS? Borde ni inte i så fall kalla Viggen för JA och Draken för J?

sgtpepper skrev:
Varför kallar ni Viggen för Viggen, men Gripen för JAS? Borde ni inte i så fall kalla Viggen för JA och Draken för J?

inte AJS 37 .. eller AJ 37 då?
[/besservisser]

heimdal skrev:
inte AJS 37 .. eller AJ 37 då?
[/besservisser]
Eh, nej, enligt er notation så skall enbart bokstavskombinationen användas, jag ser sällan någon kalla Gripen för JAS39, således bör inte siffran 37 vara med i namnet.

Men du får självklart kalla olika Viggen-modeller för AJS, AJ, JA, SF, SH eller någon annan versionsbokstavskombination om du vill. Draken kan man kalla J eller S om man känner för det.

"Titta Knut-Berit, där kommer ett S flygande minsann!"
"Ja Torben-Ulla, jag ser! Strax efter kommer två AJ och ett SF, dra på trissor!"

sgtpepper skrev:
Eh, nej, enligt er notation så skall enbart bokstavskombinationen användas, jag ser sällan någon kalla Gripen för JAS39, således bör inte siffran 37 vara med i namnet.

Men du får självklart kalla olika Viggen-modeller för AJS, AJ, JA, SF, SH eller någon annan versionsbokstavskombination om du vill. Draken kan man kalla J eller S om man känner för det.

"Titta Knut-Berit, där kommer ett S flygande minsann!"
"Ja Torben-Ulla, jag ser! Strax efter kommer två AJ och ett SF, dra på trissor!"

nån som vet varför AJ37 har en stjärtfena som är "rak" i bakkant.. dvs saknar den lilla bakåtriktade "spetsen" som JA37 har?

heimdal skrev:
nån som vet varför AJ37 har en stjärtfena som är "rak" i bakkant.. dvs saknar den lilla bakåtriktade "spetsen" som JA37 har?
Ingen aning, men jag gissar på att det är någon slags radar i "spetsen", med tanke på att JA37 hade betydligt mer elektronik och hårdvara än de andra Viggen-modellerna. Kan det vara någon slags bakåtriktad radar kanske?

Edit/ Hmm, nu har jag kollat på foton av AJ och JA och inte kan det vara någon elektronik i spetsen som jag först trodde, det måste vara av någon slags aerodynamisk orsak till att stjärtfenan ser annorlunda ut väl?

Berääätta!! ;)

Last edited:
heimdal skrev:
Om inte minnet sviker totalt så förlängdes JA 37:an för att rymma en längre motor och därför fick fenan höjas.
Svepningen är garanterat gjord på grund av att det ger en bättre aerodynamik.

Tobbe (R1) skrev:
Om inte minnet sviker totalt så förlängdes JA 37:an för att rymma en längre motor och därför fick fenan höjas.
Svepningen är garanterat gjord på grund av att det ger en bättre aerodynamik.

jo den hade ju den lite upphottade RM8B motorn ..

JA 37:
Längd: 16,40
Spännvidd: 10,60
Höjd: 5,90
Tomvikt: 9,5 ton
Inte bränsle: 4,5 ton
Extratank: 950 kg
Besättning: 1
Motor: 1x Volvo Aero RM8B (JT8D-22) dubbelströms
Belastning: +7 G
http://www.airshow.mil.se/article.php?dontaddcount=1&id=7992

AJ 37:
Längd: 16,3 m
Spännvidd: 10,6 m
Höjd: 5,6 m
Tomvikt: 11 800 kg
Maxlast: 3 600 kg
Maxstartvikt: 20 450 kg
Aktionsradie: ca 1 000 km
Maxhöjd: m
Maxhastighet: Mach 2
Besättning: 1
Motor: en Volvo Flygmotor RM8A P&W JT-8D 6 690 kp
http://sv.wikipedia.org/wiki/AJ_37

så JA e 3dm högre, 1dm längre å nästan 2 ton lättare :va

Flög inte den sista Viggen sin sista flygning häromveckan?

Jävligt sorgligt, jag älskar Viggen, precis som andra kärror i samma stil som tex F4 Phantom eller Tornado så syns det att det är en riktigt elak krigsmaskin. Ingen som ser en lågtflygande Viggen skulle kunna misstänka det för ett flygplan som fraktar post.....

Draken är också extremt vacker, men den är mer estetisk bildskön och fulländad...som en sonat av Beethoven...eller en målning av Tomas Cole.

Gripen ser mest könlös och trist ut, även om det är en sjujävla kärra.

Chris Ash skrev:
Flög inte den sista Viggen sin sista flygning häromveckan?

Jävligt sorgligt, jag älskar Viggen, precis som andra kärror i samma stil som tex F4 Phantom eller Tornado så syns det att det är en riktigt elak krigsmaskin. Ingen som ser en lågtflygande Viggen skulle kunna misstänka det för ett flygplan som fraktar post.....

Draken är också extremt vacker, men den är mer estetisk bildskön och fulländad...som en sonat av Beethoven...eller en målning av Tomas Cole.

Gripen ser mest könlös och trist ut, även om det är en sjujävla kärra.

bakifrån ser gripen ut å va oskuld :P

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...